دانش و علم

حضور ۱۰۵۶ پژوهشگر ایرانی در بین پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد جهان در ۲۲ حوزه موضوعی علوم در ۶ فهرست (آبان ماه ۱۴۰۲ الی شهریور ۱۴۰۳) معرفی شدند.

رئیس مؤسسه ISC اظهار داشت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، به عنوان یک مؤسسه معتبر بین‌المللی رسالت پاسخگویی به بخشی از نیازهای علمی و پژوهشی در زمینه رصد علم و فناوری ایران، منطقه و کشورهای اسلامی را بر عهده دارد. در همین راستا، این مؤسسه هر ساله پژوهشگران پراستناد برتر را شناسایی و معرفی می‌کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳، ۱۰۵۶ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شدهاند. همان طور که در نمودار ۱ قابل مشاهده است، طی یک دهه گذشته آمار پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر کشور روندی رو به رشد داشته است. شایان ذکر است که آمار پژوهشگران یک درصد برتر کشور نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۱۲ درصدی داشته است.

نمودار ۱. فراوانی پژوهشگران پر استناد یک درصد برترجهان با وابستگی سازمانی ایرانی شناسایی شده توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ( ISC) به تفکیک سال

حضور ۱۰۵۶ پژوهشگر ایرانی در بین پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر

سهم نهادهای علم و فناوری کشور از پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان

دکتر فاضل زاده گفت: جدول ۱، وضعیت کلی پژوهشگران پراستناد ایرانی را نشان می‌دهد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیش از ۴۰ درصد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیش از ۴۹ درصد از سهم پژوهشگران پراستناد ایرانی را به خود اختصاص داده است. اطلاعات کامل مربوط به وابستگی سازمانی کلان سایر پژوهشگران پراستناد در جدول یک نشان داده شده است.

جدول یک: توزیع فراوانی پژوهشگران پراستناد در وابستگی‌های سازمانی کلان

درصد

تعداد پژوهشگران

وابستگی سازمانی

۴۰.۴۴

۴۲۷

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۴۹.۰۵

۵۱۸

وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی

۴.۳۶

۴۶

دانشگاه آزاد اسلامی

۶.۱۵

۶۵

سایر مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری

۱۰۰

۱۰۵۶

جمع

بر اساس وابستگی سازمانی، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی اصفهان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی تبریز از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی دارای بیشترین تعداد پژوهشگر یک درصد هستند.

وی ادامه داد: جدول ۲، تعداد پژوهشگران پراستناد کشور در فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان را به تفکیک حوزه موضوعی نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود، ۵۴/۲۲ درصد این پژوهشگران متعلق به حوزه پزشکی بالینی هستند. پس از حوزه پزشکی بالینی، حوزه موضوعی چند رشته‌ای با ۷۸/۲۱ درصد، بیشترین پژوهشگر پراستناد ایرانی را در برمیگیرد.

فاضل زاده گفت: لازم به ذکر است برخی از پژوهشگران در چندین حوزه موضوعی حد آستانه استنادی لازم را کسب می‌نمایند که در دسته حوزه موضوعی چند رشتهای قرار می‌گیرند. حوزه موضوعی مهندسی با ۰۵/۱۷ درصد رتبه‌ی سوم را در میان رشته‌های موضوعی به لحاظ فراوانی پژوهشگران پراستناد کسب کرده است. این سه رشته بیش از ۶۰ درصد از کل پژوهشگران پراستناد ایران را به خود اختصاص داده است.

جدول ۲. تعداد و سهم پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد جهان به تفکیک حوزه‌های موضوعی

سهم از کل کشور (درصد)

تعداد پژوهشگران کشور

حوزه‌های موضوعی

۲۲.۵۴

۲۳۸

پزشکی بالینی

۲۱.۷۸

۲۳۰

چند رشته‌ای

۱۷.۰۵

۱۸۰

مهندسی

۹.۶۶

۱۰۲

داروشناسی و سم شناسی

۸.۴۳

۸۹

شیمی

۷.۰۱

۷۴

علوم کشاورزی

۲.۲۷

۲۴

ریاضیات

۱.۷۰

۱۸

علوم گیاهی و جانوری

۱.۶۱

۱۷

محیط زیست / بوم شناسی

۱.۵۲

۱۶

علم اعصاب و روان

۱.۵۲

۱۶

علوم کامپیوتر

۱.۴۲

۱۵

علوم اجتماعی، کلیات

۱.۲۳

۱۳

زیست شناسی و زیست شیمی

۰.۶۶

۷

علم مواد

۰.۳۸

۴

ایمنی شناسی

۰.۲۸

۳

روانپزشکی / روانشناسی

۰.۲۸

۳

زیست شناسی مولکولی و ژنتیک

۰.۲۸

۳

میان رشته‌ای

۰.۱۹

۲

فیزیک

۰.۱۹

۲

میکروب شناسی

۰

۰

زمین شناسی

۰

۰

اقتصاد و تجارت

۰

۰

علم فضایی

۱۰۰

۱۰۵۶

جمع کل

نمودار ۲، فراوانی پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد جهان به تفکیک حوزه‌های موضوعی شناسایی شده توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) طی سالهای اخیر را نشان می‌دهد.

نمودار ۲. پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد جهان به تفکیک حوزه‌های موضوعی شناسایی شده توسط مؤسسه استنادی و پایش و علم و فناوری جهان اسلام ( ISC) طی سال‌های اخیر

حضور ۱۰۵۶ پژوهشگر ایرانی در بین پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا