فناوری های نوین

سرمایه گذاری سالیانه ۲ هزار میلیارد توسط بخش خصوصی در دانشگاه‌ها



به گزارش خبرنگار مهر روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار که امروز با حضور وزیر علوم در نمایشگاه مصلی امام خمینی برگزار شد اظهار کرد: امروز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم منعقد شد که مربوط به اجرای عملیاتی بند ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان است و بر اساس آن وزارت علوم اعم از دانشگاه‌ها و … حداقل سالیانه ٢ هزار میلیارد تومان می‌توانند از محل اعتبار مالیاتی صنایع و شرکت‌ها را صرف هزینه‌های پژوهش و فناوری کنند.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه بحث شاخص‌های رشد علمی کشور امروز بیش از هر چیزی مورد بحث قرار دارد، گفت: یکی از ملاک‌های رشد علمی کشور تعداد دانشجو و یکی دیگر از ملاک‌ها بحث تعداد مقالات و کیفیت مقالات است و سال‌های سال است که سنجش رشد علمی کشور بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد و کیفیت مقالات سنجیده می‌شود. در سال‌های اخیر رشد تولید برخی از مقالات کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل این گونه مطرح می‌شود که کشور دچار کاهش رشد علمی شده است، در حالی که این قطعاً یک غلط راهبردی است. اتفاقی که افتاده است که دانشجویان و اساتید ما اگر در سال‌های اخیر مثلاً ١٠ مقاله منتشر می‌کردند در حال حاضر ٢ مقاله منتشر می‌کنند و ٨ مقاله دیگر را به فناوری و پتنت تبدیل می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از ملاک‌های مهم در دنیا که مهمتر از مقاله و تعداد دانشجو بالاخص در حوزه‌های فناورانه، بحث هزینه‌های تحقیق و توسعه است؛ اینکه سرانه تحقیق و توسعه در هر کشور چقدر است، یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی در کشورها است.

سرانه تحقیق و توسعه کشورهای مختلف دنیا

دهقانی به آمار سهم تحقیق و توسعه برخی کشورها از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: سرانه تحقیق و توسعه کشورهایی مثل آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی ٣ و ١٢ دهم درصد، چین ٢ و ٢٣ دهم درصد، ژاپن ٣ و ٢ دهم درصد و کره جنوبی ۴ و ٧ دهم درصد است در حالی که این عدد در کشور با وجود اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال ٩٣ در افق ١۴٠۴ ،۴ درصد پیش بینی شده اما حداکثر به ٨ دهم درصد رسیده است.

وی در ادامه بحث رشد سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه را با اهمیت عنوان کرد و گفت: براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری سهم تحقیق و توسعه تا سال ١۴٠۴ باید به ۴ درصد برسد. متأسفانه درایران برخلاف رویه دنیا دو سوم هزینه‌های تحقیق و توسعه دولتی و یک سوم مربوط به بخش خصوصی می‌شود درحالی که در دنیا دو سوم هزینه‌های تحقیق و توسعه توسط کسب و کارها و بخش خصوصی تامین می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه از سال ١۴٠١ تمام توان خود را برای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان گذاشته‌ایم، بیان کرد: معتقدم اگر قانون جهش تولید دانش بنیان ١٠ سال اجرایی شود، می‌تواند به معنای واقعی اقتصاد دانش بنیان و رسیدن به جی دی پی معنادار را محقق کند.

دهقانی با اعلام اینکه نسبت به سال گذشته درخواست حمایت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۴٠٠ درصد رشد پیدا کرده است، گفت: در بند ١٣ قانون جهش تولید دانش بنیان به صراحت برنامه ریزی کرده که صنعت و شرکت‌های دانش بنیان اعتبار مالیاتی خود را در دانشگاه‌ها هزینه کنند و با پیگیری‌های انجام شده، شیوه نامه عملیاتی کردن این بند قانون، ۶ آذرماه مصوب و ابلاغ شد.

معاون علمی رییس جمهور امکان ارسال درخواست برای استفاده از اعتبار مالیاتی در تمام فصول سال و تامین ٢٠ درصدی هزینه‌های سربار دانشگاه‌ها را از ویژگی‌های این توافقنامه برشمرد و گفت: همچنین براساس این همکاری مشترک، ملاک پذیرش تحقیق و توسعه‌ای بودن تاییدیه رییس دانشگاه کافی است و برای هزینه‌های بدون سند نیز پیش بینی شده که رییس دانشگاه تصمیم گیری کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا