دانش و علم

ماه ۴۰ میلیون سال پیرتر از تصورات قبلی است



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، تحلیلی جدید از گردوغبار ماه که فضانوردان در ماموریت آپولو به زمین فرستادند، نشان می‌دهد ماه ۴۰ میلیون سال پیرتر از تصورات قبلی است. این امر نشان داد کریستال های زیرکون ماه به جای ۴.۵۲ به ۴.۴۶ میلیارد سال قبل تعلق دارند.

فیلیپ هک مولف ارشد پژوهش در این باره می‌گوید: این کریستال ها قدیمی‌ترین مواد جامد شناخته‌شده هستند که پس از یک برخورد عظیم به وجود آمده‌اند. از آنجا که می دانیم این کریستال‌ها چندساله هستند، آنها به عنوان محوری برای تاریخ شناسی ماه به کار می روند.

در اوایل تشکیل منظومه شمسی و زمانیکه زمین در حال تشکیل و افزایش اندازه بود، اجسام صخره‌ای در فضا با یکدیگر برخورد می‌کردند. در حدود بیش از ۴ میلیارد سال قبل، یک شی به اندازه مریخ با زمین برخورد کرد و یک صخره بزرگ را پرتاب کرد که بعدا به ماه تبدیل شد. اما محققان درباره تعیین زمان دقیق این رویداد حیاتی با چالش روبرو بودند.

انرژی ناشی از برخورد شی به اندازه مریخ به زمین سبب شد، صخره ذوب شود و به تدریج پوسته ماه را تشکیل داد.

هک در این باره می افزاید: هنگامیکه سطح ذوب شد، کریستال‌های زیرکون نمی توانستند تشکیل شوند و باقی بمانند. بنابراین هرگونه کریستالی روی سطح ماه احتمالا پس از خنک شدن اقیانوس مواد مذاب روی سیاره ایجاد شده است. در غیراینصورت ماده مذکور ذوب می‌شد و نشانگرهای شیمیایی آن نیز از بین می‌رفتند.

تحقیقات پیشین که باهمکاری بیدونگ ژانگ دستیار محقق دانشگاه کالیفرنیا انجام شده‌بود، نشان داد تعیین سن کریستال‌های موجود در خاک ماه، سن واقعی سیاره را نیز نشان می دهد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا