فناوری های نوین

توجه ویژه به هوش مصنوعی و فناوری های نوین در برنامه هفتم توسعه



به گزارش خبرنگار مستقر در نمایشگاه رسانه های ایران، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس در دومین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه ها از غرفه خبرگزاری مهر بازدید کرد.

نگاهداری در مصاحبه با خبرنگار علم و فناوری مهر توضیحاتی را درباره توجه برنامه هفتم توسعه کشور به هوش مصنوعی، اهمیت رشد اقتصاد دانش بنیان در سال های پیش رو داد.

نگاهداری در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، درباره جایگاه فناوری های نوین در برنامه هفتم توسعه کشور گفت: در عصری به سر می بریم که عصر دانایی است و همه تحولات دنیای امروز توسط علم و فناوری رقم می خورد.

وی افزود: یکی از بحث ها این بود که در برنامه هفتم جایگاه فناوری های نوین را به ویژه فناوری هوش مصنوعی که در همه عرصه های حکمرانی اعم از عرصه سیاسی، عرصه های اجتماعی، ارتباطات در پلتفرم ها و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد، ارتقا دهیم. هوش مصنوعی در بحث های فرهنگی و رسانه ای جایگاه بسیار بالایی دارد و حتی حوزه های اقتصاد دیجیتال و مجازی و اقتصاد هوشمند با هوش مصنوعی گره خورده است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس افزود: با توجه به اهمیت حوزه جا دارد که به بحث هوش مصنوعی و فناوری های نوین اهمیت ویژه ای بدهیم و ما سعی کردیم در مرکز پژوهش ها و مجلس این مبحث را که در لایحه اولیه دولت مغفول مانده بود، به طور ویژه دنبال کنیم و موادی را به برنامه هفتم توسعه در خصوص حمایت ها، ساختارها و حمایت های مالی اضافه کردیم.

وی ادامه داد: امید داریم در سال ۱۴۰۳ یک حرکت جهش افرینی در حوزه هوش مصنوعی شاهد باشیم چرا که رهبر انقلاب تاکید دارند که ایران باید در حوزه هوش مصنوعی به ۱۰ کشور اول بپیوندد و این هدف گذاری مهمی است.

نگاهداری با اشاره به زیرساخت های خوب هوش مصنوعی در کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷۲ دانشجوی دکتری گرفتیم و ۱۳۵۸ دانشجوی ارشد در حال تربیت هستیم؛ همچنین ۴۵۲ شرکت دانش بنیان در عرصه های مختلف در حوزه هوش مصنوعی کار می کنند و ۶ پژوهشکده به طور مستقیم و ۶ پژوهشکده به طور غیرمستقیم با فناوری هوش مصنوعی درگیر هستند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس بیان کرد: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه از نظر منابع انسانی تربیت یافته برای هوش مصنوعی جایگاه مهم و ویژه و وضعیت خوبی دارد و این انتظار وجود دارد که کنار ظرفیت خوب نیروی انسانی، یک تقسیم کار ملی درست در قالب برنامه هفتم دنبال شود که هر کس نقش خود را در این حوزه ایفا کند چرا که هماورد ظرفیت هاست که می تواند ایران به جایگاه های بالاتری در حوزه فناوری های نوین منطقه و دنیا برساند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا