اخبار سایت

کشف روشی جدید برای استخراج اورانیوم از آب!


سطح اقیانوس‌های جهان حاوی مقادیر قابل توجهی از یون اورانیوم است. استخراج این یون‌ها می‌تواند منبعی پایدار برای تأمین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای باشد.

طبق نتایج مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده، ماده جدیدی معرفی شده که برای استخراج الکتروشیمیایی اورانیوم از آب دریا طراحی شده است. به گفته محققان، این ماده جدید در مقایسه با روش‌های قبلی مؤثرتر عمل می‌کند.

هم‌اکنون اورانیوم از سنگ‌ها و صخره‌ها استخراج می‌شود، اما این منابع بسیار محدود هستند. از سوی دیگر، برآوردهای آژانس انرژی اتمی نشان می‌دهد که حدود ۴.۵ میلیارد تن اورانیوم به شکل یونی در آب دریاها وجود دارد که هزار برابر بیشتر از منابع خشکی است.

اما پیش از این ثابت شده بود که استخراج این یون‌ها چالش‌برانگیز است، زیرا مواد مورد استفاده سطح کافی برای به دام انداختن یون‌ها را ندارند. از این رو گروه پژوهشی به سرپرستی ژائو ژو، ماده‌ای طراحی کرده‌اند که دارای حفره‌های میکروسکوپی بسیار زیادی بوده و می‌تواند یون‌های اورانیوم را به طور الکتروشیمیایی جذب کند.

 

آن‌ها برای ساخت این ماده از پارچه‌ای متخلخل بافته شده از الیاف کربن استفاده کرده‌اند. پوششی که روی پارچه اعمال شده، حفره‌های ریزی ایجاد می‌کند که می‌تواند یون‌های اورانیوم را در خود جای دهد.

آزمایش‌های اولیه نشان داد که الکترود ساخته شده توانست طی ۲۴ روز ۱۲.۶ میلی‌گرم اورانیوم از هر گرم ماده فعال خود جداسازی کند. این مقدار بیشتر از ظرفیت مواد مشابه دیگر بوده و روش الکتروشیمیایی سه برابر سریع‌تر از روش‌های انباشتی عمل می‌کند.

روش ارائه شده می‌تواند منابع ارزشمند اورانیوم موجود در اقیانوس‌ها را آزاد کرده و آن‌ها را به تأمین‌کنندگان جدید سوخت هسته‌ای تبدیل نماید.

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا