فناوری های نوین

احداث بزرگترین شهرک علمی فناوری منطقه در تهران



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» امروز دوم آذر با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، وزرای صمت، ارتباطات و علوم، تحقیقات و فناوری و شهردار تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این همایش که در راستای جریان‌سازی انقلاب صنعتی چهارم، به‌هم‌رسانی شرکت‌های دانش بنیان و صنایع بزرگ برگزار شد، فعالان ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان هم حضور داشتند.

امضا و تبادل توافق‌نامه‌های متعدد بین شرکت‌های دانش بنیان و وزارتخانه‌ها از جمله برنامه‌های دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان است.

شهردار تهران طی سخنانی در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان از احداث بزرگترین شهرک علم و فناوری منطقه در ایران خبر داد و گفت: سه ناحیه نوآور در تهران را مشخص کرده و ۱۲ خدمت را در آنجا تعریف کردیم‌.

وی همچنین از ایجاد نمایشگاه دائمی علم و فناوری در پارک گفت وگو خبر داد.

زاکانی اظهار داشت: برای ایجاد بزرگترین شهرک علم و فناوری منطقه زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار بدر پارک ولایت اختصاص داده شده و مجوزهای آن هم اخذ شده است همچنین ۹ کارخانه نوآوری در شهر تهران سامان می‌یابد.

در این همایش بابک احمدی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ای درو هم با اشاره سطوح بلوغ فناوری، پژوهش، نمونه سازی و توسعه استقرار دانش، همراستایی و جریان سازی همه ارکان مؤثر در زیست بوم صنعت دانش بنیان را ضروری توصیف کرد.

وی افزود: در حوزه تشکیل شرکت‌های دانش بنیان اگر آشفتگی وجود داشته باشد، اتلاف منابع را خواهیم داشت.

امین فرجی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران هم با اشاره به تغییرات و گذارهای فناوری در عصر حاضر گفت: تکنولوژی وارد تمام عرصه‌های زندگی شده و تقریباً تمام جوانب زیست بشر را در خود جمع کرده است. این تغییرات به تحولات قابل توجه بین نسلی منجر شده است. به بیان دیگر تغییر در ذائقه نسل کنونی به واسطه تجربه هر روزه فناوری در زندگی روزمره خود، حکایت از ضرورت توجه ویژه در خصوص خلق شهرهایی هوشمندتر و در راستای اقتضائات این نسل دارد.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این سطح ابتدا بایستی تعریف درستی از شهر هوشمند ارائه داد و در ادامه باید در خصوص چیستی شهرهای هوشمند تأمل کرد. برای شهر هوشمند به اندازه تمام شهرها در سراسر کره خاکی می‌توان تعریف ارائه داد چرا که در درجه اول شهر هوشمند برای حل چالش‌هایی ایجاد می‌شود که گاه خاص هر نقطه شهری است. بنابراین تعریف شهر هوشمند می‌تواند به تناسب شهرها با تفاوت‌های فرهنگی، محیطی، اقتصادی، سیاسی و … متفاوت باشد.

در پایان عباس علی‌آبادی، وزیر صمت با بیان اینکه با برگزاری نمایشگاه در کنار همایش‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فضایی جهت عرضه محصولات ایجاد خواهد شد گفت: این یک حرکت جدی است تا بتوانیم به واسطه آن صنعت کشور را هوشمند و دانش‌بنیان کنیم.

وی گفت: در این فرصت از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در رویداد می‌پرسم با توجه به مسائل و مشکلات موجود، چه اتفاقاتی در پیش است؟ باید منتظر چه چیزی باشیم؟ ما به عنوان دولت باید چه کنیم؟ شما باید چه قدم‌هایی بردارید؟ ما الان در کنار یکدیگر تیم جمهوری اسلامی هستیم و باید ببینیم در رقابت با دنیا قرار است چه کنیم؟

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا