دانش و علم

اولین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان با حضور ۴۰۰ نخبه برگزار می‌شود



به گزارش خبرنگار مهر، یاسین کیخا در نشست خبری اولین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان که امروز در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اظهار کرد: تا امروز مخاطب بنیاد ملی نخبگان، نخبگان در قالب فرد بود و اگر قرار بود بنیاد گفت‌وگویی با نخبگان داشته باشد این گفت‌وگو فردمحور بود اما در اولین همایش گفت‌وگوی نخبگان، اجتماعات نخبگانی مخاطب بنیاد هستند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ضمن تاکید بر اینکه با برگزاری این همایش به دنبال تحقق بندهایی از سند راهبردی نخبگان هستیم که تا به امروز مدل اجرایی و عملیاتی پیدا نکرده بود، افزود: این همایش دوشنبه ۱۸ دی ماه در سالن وزارت کشور با حضور وزیر کشور، رییس و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، نماینده استانداران کشور و بنیادهای استانی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در این همایش ۴۰۰ نفر از نخبگان در قالب هیات های اندیشه ورز حضور دارند و پیرامون موضوعات مختلفی ارائه محتوا خواهند داشت، گفت: همچنین میزبان ۲۴ افرادی از ۲۴ اندیشکده سراسر کشور و مدیران جوان هستیم.

کیخا ادامه داد: برگزاری همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان با همکاری وزارت کشور و خانه اندیشه‌ورزان برگزار خواهد شد و براساس طرح گفت‌وگوی نخبگانی، هیات‌های اندیشه ورز برای رفع نیازهای استانی با تعریف کار و راهبرد از سوی استانداران، راهکار ارائه خواهند داد. دبیر هیات های اندیشه ورز استان توسط استاندارد منصوب می شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این همایش و طرح گفت‌وگوی نخبگانی تغییر رویکرد بنیاد را نشان می‌دهد، گفت: هدف از برگزاری این همایش این است که در لایه اول از اجتماعات نخبگانی در حکمرانی استفاده شود و در لایه دوم که ملی است، طرح گفت‌وگوی نخبگانی در کشور آغاز شود.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: تلاش بر این است که از این طریق، زیست بوم اندیشه ورزی را تقویت کنیم و اگر فردی صاحب فکر است از طریق استانداری ها به حاکمیت متصل کنیم و انشاالله بعد از برگزاری این همایش، با قوت بیشتر هیات های اندیشه ورز پیرامون نظام مسائل استان ها تشکیل شوند.

کیخا ضمن اشاره به اینکه طرح گفت‌وگوی نخبگان در واقع پیاده شده سند تحول دولت است و حوزه های مختلفی اعم از علوم انسانی، فنی و مهندسی و حکمرانی را در برمی گیرد، گفت: ۲ نوع هیات اندیشه ورز تقاضامحور و اولویت محور داریم که در مدل هیات تقاضامحور، دستگاه های استانی چالش ها و مسائل خود را اعلام می کنند و ما این چالش ها را ممیزی و در نهایت اعلام می کنیم این تعداد چالش نیاز به اندیشه ورزی در سطح بالا دارد.

وی ادامه داد: در مدل اولویت محور، در لایه استانی اولویت را کسی که باید تحول استان را رقم بزند یعنی استاندار، اعلام می کند. در لایه ملی نیز نهادهای ابالادستی اولویت های موضوعی را اعلام خواهند کرد به طور مثال در حال دفتر رییس جمهور، لیستی از چالش ها به هیات های اندیشه ورز اعلام کرده و هیات ها راهکارها را در قالب گزارش سیاستی به دفتر ریاست جمهوری ارائه خواهند داد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان درباره حمایت بنیاد ملی نخبگان از هیات های اندیشه ورز در طرح گفت‌وگوی نخبگان گفت: ما قراردادها با هیات ها را به الف، ب و ج تقسیم کرده ایم و با هیات‌های اندیشه‌ورزی که در گروه الف قرار می گیرند تا ۲۰۰ میلیون تومان، هیات‌های گروه ب تا ۱۲۰ میلیون تومان و هیات‌های دسته ج تا ۸۰ میلیون تومان قرارداد منعقد می‌شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا