اخبار سایت

چگونه خانه‌ای برای همه عمر طراحی کنیم؟


خانه هر اندازه‌ای که باشد، وقتی به بازسازی آن نزدیک می‌شویم، میل داریم برای اقلام جدید پول بدهیم تا مدت زمان بیشتری آن‌ها را دوست داشته باشیم. جایلز کایم، سردبیر اجرایی نشریه کانتری لایف (Country Life) و کارشناس چیدمان داخلی، توضیح می‌دهد:«فضاهای داخلی و مبلمانی که ظرفیت ماندگاری دارد، عنصری حیاتی در پایداری محسوب می‌شود.»

«در گذشته، مبلمان طوری طراحی می‌شد که یک عمر – و در برخی موارد چند نسل- دوام بیاورد، اما این هدف فراموش شده است؛ بسیاری از اثاثیه‌ها از زباله‌دانی سر درمی‌آورند و تاثیر منفی] هنگفتی بر محیط زیست می‌گذارند. ماندگاری همانقدر که به طراحی خوب ربط دارد، به ساخت و استفاده از مواد مناسب هم مربوط است.» اگر پیش‌تر این کار را نکرده‌اید، وقت آن است که تا جایی که می‌توانید از خرید لوازم ارزانقیمت و دورریختنی دوری کنید و به جای آن، رویکرد «یک‌بار بخر، خوبش را بخر» را پیش گیرید.  

این فلسفه فیلیپا تورپ، بنیانگذار و مدیر تورپ دیزاین (Thorp Design)، استودیو معماری و طراحی مستقر در لندن است که برخی از قدرتمندترین شخصیت‌های دنیا را به خود جذب می‌کند. روسای جمهوری سابق و الیگارش‌ها جزو مشتریان وفادار او به‌شمار می‌روند که به او اعتماد دارند تا به مجموعه املاک آن‌ها در دنیا، که از همپتنز تا پوکت گسترده است، جان بخشد. او چندین دهه است که پا را با مهارت از مد فراتر گذاشته است. نکاتی از او را در پیوند با طراحی مکانی برای زندگی در زیر آورده‌ایم.

تورپ صحبتش را چنین آغاز می‌کند: «خیلی ساده است، برای همگام شدن با مد نیازی نیست خانه‌تان را عوض کنید. به نظر من طراحی خوب نوعی مدیریت دارایی است – زمانی که با درنظر گرفتن دوام انتخاب‌های معقول انجام می‌دهیم، با این کار به ارزش ملک خود می‌افزاییم و مانع هزینه بیشتر در آینده می‌شویم.» او به من می‌گوید: «با به‌کارگیری این رویکرد، اغلب مشتریان ثابتی داریم که بعد از نقل‌مکان به خانه جدید از ما می‌خواهند دقیقا همان کاری را که سال‌ها پیش در ملک قبلی‌ برایشان انجام داده‌ایم، بازسازی کنیم. ما فرش‌ها، آثار هنری و مبلمان را جابه‌جا می‌کنیم و روکش‌هایی را که بهتر است عوض شوند، تغییر می‌دهیم.» البته این کار نسبت به از صفر شروع کردن بسیار مقرون به صرفه‌تر و با محیط زیست سازگارتر است.»  
 

تورپ برای دستیابی به این میزان زیبایی ماندگار می‌گوید: «جنس مواد خیلی مهم است. روی ساخت بنیان خانه‌تان سرمایه‌گذاری کنید، و به کفپوش چوب باکیفیت و فرش‌ پشمی اهمیت بدهید. انعطاف‌پذیری پشم زیاد است و معمولا آن را بسیار دست‌کم می‌گیرند؛ مثل بیشتر الیاف طبیعی مانند کتان، پنبه و موی اسب.»

تورپ ادامه می‌دهد: «همواره توصیه می‌کنم کل خانه را به روش سنتی رنگ کنید. نازک‌کاری با اسپری رنگ پرطرفدار است، اما اگر اندکی آسیب ببینند به رنگ‌آمیزی مجدد کامل کارخانه‌ای (factory respray) نیاز دارد. در حالی ‌که رفع نواقص با استفاده از نقاشی دستی قدیمی آسان‌تر است. اگر به مرور زمان هرگونه بریدگی یا خراش دیدید، آن قسمت آسیب‌دیده را می‌توان به‌سادگی سمباده زد و اصلاح کرد.»

تورپ تاکید می‌کند: «انتخاب مبلمان بسیار ساده است: چیزهایی را که دوست دارید بخرید. لوازم خوش‌ساختی را انتخاب کنید که برایتان راحتی و لذت بیاورد. اگر چیزی به دلتان نشست و شما را سر ذوق آورد، از زندگی با آن سیر نمی‌شوید. حتی اگر به ملک دیگری بروید، همچنان به غنای زندگی شما می‌افزاید.»

او در پایان گفت: «اقلامی که بادوام ساخته شده‌اند ممکن است گران به ‌نظر برسند، اما همواره توصیه می‌کنم: کم بخر، ولی عاقلانه بخر. بعد مقید باش که در آینده آن را تعمیر کنی و مراقبش باشی. مثلا، اگر از یک کاناپه یا صندلی‌راحتی خوب خسته شدید یا سلیقه‌تان عوض شد، همواره می‌توان با روکش جدید به آن‌ها جانی تازه‌ بخشید. در قالب یک جامعه، باید از گرایش‌های دورریزی خود دوری کنیم.»    

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا