فناوری های نوین

طراحی سامانه جامع مدیریت متمرکز پسماندهای پزشکی کشور



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پرویز نوروزمهر، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به پسماندهای پزشکی گفت: همه پسماندهای تولید شده در مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پزشکی، کلینیک‌ها و درمانگاه ها و همچنین منابع کوچک‌تر مانند مراقبت‌های خانگی به عنوان منابع آلاینده محسوب می‌شوند و فقدان مدیریت صحیح در جمع آوری و دفع بهداشتی آنها می تواند در بروز مخاطرات زیست محیطی و افزایش بار بیماری در جامعه نقش بسزایی داشته باشد.

این کارشناس فناور ضمن تقسیم پسماندها را به دو گروه پسماندهای عادی و خطرناک اظهار داشت: حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد پسماندهای تولید شده در مراکز درمانی، پسماندهای بی‌خطر و عادی است هستند که نیازی به حمل و نقل و مدیریت ویژه ندارد و از طریق سیستم مدیریت پسماند شهری می‌توان آن‌ها را جمع‌آوری و دفع کرد ولی ۱۰ تا ۲۵ درصد باقیمانده پسماندهای پزشکی بر حسب تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) و EPA جزو پسماندهای خطرناک و ویژه می باشند. البته این درصدها در کشور ما متفاوت است و گاهی میزان پسماندهای ویژه تا ۵۰ درصد هم افزایش می‌یابد که علتهای مختلفی دارد. پسماندهای ویژه و خطرناک خود شامل پسماندهای عفونی، پسماندهای دارویی-شیمیایی و پسماندهای تیز و برنده است.

نوروزمهر ادامه داد: سیستم مدیریت پسماند پزشکی ارائه و اجرا شده توسط این شرکت شامل زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری است که قسمت سخت افزاری شامل ایجاد سایت‌های متمرکز برای بی‌خطرسازی همه پسماندهای تولیدی در مراکز مختلف اعم از درمانگاه ها، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها و بیمارستان‌ها با به کارگیری خودروهای اختصاصی حمل و نقل و اتوکلاوهای در مقیاس صنعتی می باشد.

وی در خصوص قسمت نرم‌افزاری این سامانه گفت: نرم‌افزار اختصاصی مدیریت پسماند پزشکی به منظور شفاف سازی مراحل مدیریت یکپارچه مدیریت پسماند از واحد تولیدکننده پسماند تا دفع نهایی را در بر خواهد گرفت. این نرم افزار، امکان دسترسی تمام تولیدکنندگان پسماند در بخش پزشکی را فراهم کرده و زیرساختی مهیا شده که به واسطه آن، تمام امور یکپارچه‌سازی مدیریت پسماند کل کشور به صورت آنلاین قابل رهگیری، رصد و نظارت باشد.

نوروز مهر ادامه داد: مدیریت متمرکز پسماندهای پزشکی، مزیت‌های زیادی برای مجموعه وزارت بهداشت دارد که از آن جمله باعث کاهش هزینه‌های صرف شده برای پسماند می‌شود. همچنین فضا و نیروهای اختصاص یافته بدین منظور در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرند و مهم‌تر اینکه نقاط مصرف انرژی و همچنین احتمال تولید آلودگی را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فرآیند سبز پاکان در پایان بیان کرد: یکی از مواردی که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد، امکان ایجاد سیستم بازیافت پسماندهای بی‌خطر شده مخصوصا پلاستیک‌ها هستند که با ضوابط فعلی باید دفن شوند و علاوه بر از بین رفتن مواد اولیه باعث گسترش محل های دفن و آلودگی خاک می‌شوند و این موضوعی است که خود سازمان جهانی بهداشت به آن هم اشاره کرده و در برخی کشورها اجرا می‌شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا