اخبار سایت

ايتنا – ماه در خطر است



محققان بر این باورند که در سال۱۹۵۹، وقتی انسان، اولین تاثیر را بر سطح ماه گذاشت، ماه وارد یک عصر جدید یا آنترپوسن قمری شد.

در این آنتروپوسن قمری بیش از ۱۰۰ فضاپیما به ماه سر زده‌اند و انسان‌ها در حال تبدیل شدن به نیروی غالب اثرگذار بر سطح ماه هستند. برای دیدن نحوه تغییری که انسان بر سطح ماه ایجاد می‌کند، هنوز باید صبر کرد.

تیمی از محققان دانشگاه کانزاس معتقدند که دخالت انسان در ماه، ما را به یکی از مسلط‌ترین نیروهای شکل‌دهنده آن تبدیل کرده است.

محققان اخیرا این واقعیت را بیان کرده‌اند که ماه نه تنها محیطی تغییرناپذیر نیست، بلکه بسیار تحت‌تاثیر فعالیت‌های انسان قرار دارد. از زمانی که فضاپیمای لونا۲ شوروی برای اولین بار در سپتامبر۱۹۵۹ به سطح ماه رسید، انسان‌ها نقشی کلیدی در تکامل نزدیک‌ترین همدم کیهانی‌شان ایفا کردند.

جاستین هولکامب، نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «این ایده تقریبا مشابه بحث در مورد آنتروپوسن روی زمین است. یعنی کاوش در مورد اینکه چقدر انسان بر این سیاره تاثیر گذاشته است. به‌طور مشابه، در ماه، استدلال می‌کنیم که آنتروپوسین قمری از قبل آغاز شده است، اما می‌خواهیم از آسیب‌های عظیم یا تاخیر در شناسایی آن‌ها جلوگیری کنیم.»

هولکامب گفت: «در زمینه مسابقه فضایی جدید، چشم‌انداز ماه در ۵۰سال آینده کاملا متفاوت خواهد بود. کشورهای متعددی در این رقابت حضور خواهند داشت که منجر به ایجاد چالش‌های متعددی خواهد شد.»

او اضافه کرد که شعار «در فضای باز هیچ ردی نگذار» در ماه وجود ندارد. فهرست اقلامی که پیش‌تر توسط انسان‌ها به سطح ماه برده شده و باقی مانده‌اند، طولانی است. فضاپیماهای رهاشده از نظر اندازه تاثیرگذارترین هستند. نویسندگان این مطالعه ادعا می‌کنند که جنبه‌های مختلف ماه، از جمله اگزوسفر ظریف متشکل از غبار و گاز، و هر یخی که در مناطقِ دائما در سایه، یافت می‌شود، در خطرند. آن‌ها نوشتند: «ماموریت‌های آینده باید کاهش اثرات مخرب بر کره ماه را در نظر بگیرند.»

منبع: همشهری آنلاین

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا