فناوری های نوین

انتقال دارو به بدن از راه دور با موبایل و وصله پوشیدنی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هیچ کس دوست ندارد به طور مرتب نیش سرسوزن را احساس کند یا روزانه چندبار دارو مصرف کند. اکنون یک وصله پوشیدنی جدید ابداع شده که هنگامیکه با موبایل فعال شود، داروهای مختلف را بدون درد از طریق پوست به بدن منتقل می کند.

این گجت پوشیدنی که«وصله زمانی فضایی برحسب تقاضا»(SOP) نام دارد، یک دستگاه آزمایشی است که محققان دانشگاه کارولینای شمالی آن را ابداع کرده اند. گجت مذکور نسخه ای از یک ابزار فعلی است که به نام وصله ریز سوزن شناخته می شود.

به طور معمول وصله های ریز سوزن به شکل ورقه های پلیمری کوچک با طیفی از برجستگی های نوک تیز و حاوی دارو(ریز سوزن) هستند. هنگامیکه این وصله روی بدن فشرده می شود، ریز سوزن ها بدون درد وارد لایه رویی پوست می شوند. در مرحله بعد داروها در بدن آزاد می شوند.

اما SOC اندکی متفاوت است زیرا یک مدار الکتریکی روی سطح آن وجود دارد و سوزن های آن را نیز می توان به طور جداگانه با داروهای مختلف پر کرد. همچنین تمام این سوزن ها در لایه نازکی از طلا پوشیده شده اند. هنگامیکه این وصله روی پوست به کار می رود، پوشش آن اجازه حل شدن سوزن ها را نمی دهد.

با این وجود با ارسال سیگنالی از یک موبایل یا رایانه به طور بی سیم، وصله SOC فعال می شود و یک یا چند ریز سوزن را داغ می کند در نتیجه پوشش طلای روی آنها از هم می پاشد. سوزن به طور مستقیم در معرض پوست قرار می گیرد و محموله آن طی 30 ثانیه آزاد می شود. در خصوص وصله های ریز سوزن، نخست دارو وارد مایع بینابینی سلول های پوست و بعد از آن وارد جریان خون می شود.

SOP در تست هایی که تاکنون انجام شده، به طور موفقیت آمیز دوزهای مختلف از ملاتونین را به موش ها تزریق کرده است. محققان امیدوارند از این فناوری برای درمان بیماری های مزمن مانند آلزایمر و انتقال روزانه داروهای مختلف به بدن براساس زمان بندی از پیش تعیین شده، استفاده کنند.

این تحقیق اخیرا در ژورنال «نیچر کامونیکیشنز» منتشر شده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا