فناوری های نوین

تجهیز روشنایی سطوح پروازی یک فرودگاه با فناوری بومی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، این سازمان در راستای توسعه فناوری سامانه کمک ناوبری بصری باند فرودگاه با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جهت تجهیز روشنایی سطوح پروازی فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز قرارداد امضا کرد.

این سامانه به دست پژوهشگران جوان این سازمان و بصورت کاملا بومی و کاربردی طراحی شده است و در هنگام مانورهای فرود (Landing) و برخاست (Takeoff) و تاکسی (Taxi) به خلبان کمک می‌کند تا این عملیات را به صورت ایمن و کارآمدتر انجام دهند.

فرودگاه‌ها عموما در سه دسته‌بندی بین‌المللی CAT I, CAT II, CAT III قرار می گیرند تا بتوانند میزبان هواپیماهای بزرگ در رده بین‌المللی باشند. این سامانه به صورت پیوسته توسط برج مراقبت فرودگاه پایش و به درخواست خلبان کنترل می‌شود. سامانه کمک ناوبری بومی علاوه بر افزایش امنیت پرواز، زمان آماده به کار فرودگاه در شرایط آب و هوایی مختلف را افزایش می دهد.

حامد نظیفی مدیر بخش CCR این طرح در این زمینه گفت: با توجه به وجود تحریم‌ها و عدم پشتیبانی شرکت‌های خارجی، انجام این طرح از نقطه نظر استراتژیک، کشور را از وابستگی شرکت‌های خارجی بی‌نیاز کرده و تمامی پشتیبانی در داخل ایران قابل انجام است. در نتیجه عمده تحریم‌های این حوزه را بی اثر و خنثی می کند.

وی افزود: در این طرح در گام نخست مطالعات میدانی فرودگاه های بزرگ دنیا انجام شده و سپس طراحی و مدلسازی ماژول‌های CCR و تهیه مدل های مکانیکی صورت گرفته است. سپس در فاز دوم طراحی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی و پیاده‌سازی سیستم کنترلی در نرم افزار و همچنین تست و بررسی عملکرد کنترلر انجام پذیرفته و رفع اشکالات آن انجام شده است. در گام سوم نیز صنعتی سازی نمونه اولیه و ساخت سیستم نهایی و همچنین تست میدانی و کنترل کیفی سیستم نهایی انجام شده است.

همچنین مددی مدیر بخش چراغ های روشنایی باند در خصوص اهمیت این قرارداد، گفت: این قرارداد یکی از بزرگترین طرح های توسعه ای در حوزه سامانه های کمک ناوبری بصری در کشور بوده که شامل تعداد قابل توجهی چراغ فرودگاهی از نوع ران وی؛ تاکسی وی و PAPI است.

در راستای استاندارد سازی محصولات طراحی و تولید شده در حوزه روشنایی باند فرودگاه، سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیر موفق به کسب گواهینامه انطباق از سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس استاندارد های بین المللی FAA و ICAO شده است.

از مزایای بومی سازی سیستم روشنایی باند فرودگاه که بر پایه LED است می توان به امکان استفاده از دانش بدست آمده در طراحی انواع سیستم های روشنایی بخصوص روشنایی کف معابر و جاده ها و امکان هوشمند سازی چراغ و نظارت دقیق بر عملکرد چراغ اشاره کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا