فناوری های نوین

تعریف ۲۰ پروژه اولویت‌دار دانش بنیان با بازار ۹۴ همتی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رضا سلطانعلی‌زاده اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده از بین حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان موجود، بالغ بر شش هزار شرکت، نوپا هستند و با سرمایه و نیروی انسانی محدود فعالیت می‎‌کنند. همچنین بالغ بر هزار و ۵۰۰ شرکت با فروش بالای ۱۰۰ میلیارد تومان و ۱۲۰ شرکت با فروش بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان، یک میلیون دلار صادرات و بالای ۲۰۰ نفر نیروی انسانی فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه رشد شرکت‌های نوپا، ایجاد بازار است، عنوان کرد: در صورتی که برای این شرکت‌ ها پروژه متناسب با توانشان تعریف شود به مرور زمان توسعه پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر این شرکت‌ های نوپا با وجود سرمایه و نیروی انسانی محدود، امکان ایجاد بازار نخواهند داشت.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در توسعه بازار دانش‌بنیان با بیان اینکه بازار به چهار دسته شامل، مجموعه ‌های حاکمیتی، مجموعه ‌های دولتی، بخش‌های نیمه خصوصی و بخش خصوصی تقسیم می‌شود، افزود: پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد بزرگترین بازار کشور را دولتی‌ها در دست دارند که این امر برخلاف سایر کشورهای دنیا است. در این زمان ما به سمت شرکت‌های دولتی برای ایجاد بازار شرکت‌های خصوصی رفتیم و مشخص شد دولتی‌ها به دلایل متعدد از جمله عدم ارائه ضمانت‌نامه، عدم تجربه کار، محدودیت‌های قانونی، مقایسه با شرکت‌های خارجی از لحاظ کمی و کیفی و … به شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی بازار نمی‌دهند.

سلطانعلی‎زاده خاطرنشان کرد: در این نقطه به این نتیجه رسیدیم که باید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ورود پیدا کرده و با ایجاد بازار و در اختیار قراردادن آن به شرکت‌های دانش‌‏بنیان کمک کند.

گسترش همکاری شرکت‌های دانش ‎بنیان با صنعت نفت

وی وزارت نفت را در این حوزه پیشتاز توصیف کرد و گفت: با توجه به باوری که به ظرفیت و توان دانش‎بنیان‌ها داشتیم یک مدل تهیه کردیم که اگر دستگاهی به هر دلیل نتواند به دانش‌بنیان‌ها بدون واسطه اطمینان کند، معاونت علمی ریسک کار را بپذیرد.

سلطانعلی‌زاده ادامه داد: در نتیجه ما ۲۳ موضوع را در خصوص اینکه چطور می‌توانیم با وزارت نفت همکاری داشته باشیم بررسی کردیم؛ از این ۲۳ موضوع، تعداد هفت تجهیز گلوگاهی در صنعت نفت انتخاب و در نتیجه یک توافق‎نامه به ارزش دو میلیارد دلار امضا شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر با اجرای این پروژه‌ها، توسعه بازار به نحو درست شکل بگیرد، بازاری به ارزش دو میلیارد دلار محقق خواهد شد؛ زیرا روی موضوعات استراتژیکی دست گذاشته شده است که باتوجه به ظرفیت و توان داخل، ارزش افزوده بالایی را ایجاد خواهد کرد.

وی اذعان کرد: بومی‌سازی تجهیز حفاری هدایت‌پذیر RSS، بومی‎سازی فناوری لوله مغزی سیار Coiled tubing (ct)، بومی‌سازی فناوری مایع‌سازی گاز طبیعی mini-LNG، بومی‌سازی لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز و بومی‎سازی دکل‌های حفاری آب‌های کم عمق از پروژه‌‏های تعریف شده در توافق‎نامه همکاری مشترک وزارت نفت و معاونت علمی در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت بود.

سلطانعلی‌زاده در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های ذیل توافق‏نامه همکاری در خصوص اقلام گلوگاهی گفت: در حال مذاکره با بخش خصوصی برای احداث mini-LNG هستیم که با یک مجموعه توافق‌های اولیه صورت گرفته است. در بحث بومی ‎سازی فناوری لوله مغزی سیار هم به روزرسانی نیاز شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه برای موضوع CT به جهت انعقاد قرارداد خرید با شرکت فالیز پژوهش فارس و انعقاد قرارداد خرید خدمت با کنسرسیوم بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی شریف پیگیری شده است.

وی افزود: در زمینه بومی‌سازی لوله‌های CRA چاه‌های نفت، اطلاعات تکمیلی دریافت و ارزیابی شده و ضمن بازدید از ظرفیت و توانمندی دو شرکت منتخب فرخوان CRA در حال جمع‌بندی و تصمیم‌گیری در مورد حمایت از آنها و انعقاد شرکت ملی نفت ایران با این دو شرکت هستیم.

سلطانعلی زاده از پیگیری مذاکره با شرکت ‌های مختلف سرمایه‌گذار در حوزه نفت و گاز برای مشارکت در پروژه RSS و استفاده از اعتبار مالیاتی این شرکت‌ها در این پروژه خبر داد و تصریح کرد که یک شرکت در مرحله نهایی برای انعقاد توافق‎نامه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در ادامه، توافق‎نامه همکاری مشترک وزارت نفت و معاونت علمی در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت یک توافق‎نامه دیگر در زمینه تامین سوخت پشتیبان (SNG) صنایع در فصول سرد سال با وزارت نفت منعقد شد، بیان کرد: احداث سامانه بومی سوخت پشتیبان SNG در محل کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و کارخانه تولید نورد و لوله سپنتا اهواز از پروژه‌‏های تعریف شده در این توافق‌نامه است؛ همچنین، باتوجه به برنامه زمان‎بندی پروژه ‌ها و اقدامات صورت گرفته، پیش‌بینی می‎‌شود پروژه‌های مذکور تا پیش از فرارسیدن ماه‌های سرد سال ۱۴۰۳ به بهره‎برداری برسد.

گسترش همکاری شرکت‎‌های دانش ‎بنیان با وزارت صنعت، معدن و تجارت

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در توسعه بازار دانش‌بنیان اذعان کرد: هوشمندسازی اکتشاف و بهره‎برداری معادن و بومی‎ سازی ماشین آلات معدنی (دامپ تراک)، بومی‎سازی خطوط تولید و توسعۀ محصولات نوین در صنایع غذایی، تکمیل زنجیره ارزش و تعمیر و نگهداری در صنعت هوایی، ریلی، دریایی و مترو و توسعۀ فناوری‌های حوزۀ آب و انرژی با هدف کاهش مصرف منابع (ZLD و EDR) از جمله پروژه‌های تعریف شده در راستای توافق‌نامه همکاری راهبردی فی‌مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‎بنیان ریاست جمهوری هستند.

سلطانعلی‎زاده خاطرنشان کرد: اقدامات انجام‌شده در این زمینه تا به امروز شامل تشکیل کمیته‌های فنی و تخصصی ذیل کمیته راهبری، تعریف ابعاد دقیق فنی و اقتصادی موضوعات گلوگاهی و تعیین بهره‌بردار و متقاضی هر موضوع، انتشار فراخوان شناسایی فناوران برای دو موضوع دامپ تراک و هوشمندسازی معادن، انجام ارزیابی تخصصی و تهیه گزارش ارزیابی برای هر موضوع، انتخاب شرکت‌ های منتخب برای دامپ تراک، انعقاد قرارداد موضوع دامپ تراک با تیم منتخب و تعریف حمایت‌های معاونت علمی و وزارت صمت برای دامپ تراک و هوشمندسازی معادن بوده است.

وی افزود: مذاکره با بخش خصوصی برای فراخوان بومی ‎سازی تجهیزات صنعت نوشیدنی، مذاکره با شرکت‌های هلدینگ تاپیکو برای فراخوان (ZLD و EDR)، پیگیری به‌روزرسانی اقدامات وزارت صمت برای موضوعات متعهد شده در توافق‌نامه، بررسی و ارزیابی محصولات دانش‎بنیان و مشخص نمودن کد تعرفه متناسب با آنها، جهت معرفی به وزارت صمت و برای اصلاح کد تعرفه واردات محصولات مشابه با منشا خارجی در دست اقدام است.

به گفته او، سرمایه گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این پروژه، دو هزار میلیارد تومان و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دو هزار میلیارد تومان است.

بازار حمایت شده را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهیم

وی ضمن بیان اینکه پس از انتشار فراخوان از سوی معاونت علمی، نوبت شرکت‌های دانش‌بنیان است که با بهره ‎گیری و یا ارتقای ظرفیت‌های خود برنامه ‎ریزی لازم برای مشارکت در پروژه ‌ها را انجام دهند، ادامه داد: مسئله مهم در انتخاب پروژه برای شرکت‌ های دانش ‎بنیان این است که موضوع منتخب در راستای نقشه‌راه شرکت باشد.

سلطانعلی‌زاده با اشاره به اینکه پس از انجام اولین پروژه که با حمایت معاونت علمی و فناوری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد، باقی پروژه‌‏ها به عملکرد خود شرکت بستگی دارد؛ افزود: اگر محصول تولید شده در پروژه اول از لحاظ کمی و کیفی مورد تایید باشد، شرکت پروژه‌های بعدی را نیز به دست خواهد گرفت و از این طریق بازار و کسب‎ وکار خود را توسعه و رشد می‌دهد.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در توسعه بازار دانش‌بنیان در پایان تصریح کرد: تا امروز ۲۰ سند پروژه اولویت ‏‎دار در دفتر توسعه اقتصاد و امور توسعه بازار دانش ‎بنیان با سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعریف شده است که پیش‌‏بینی می‏‌شود با اجرای این پروژه ‌ها بازاری معادل ۹۴ هزار میلیارد تومان ایجاد و بالغ بر هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال‎زایی صورت خواهد گرفت.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا