دانش و علم

سکوی «نان» به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری کشور مصوب شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در بیست و نهمین جلسه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری که با حضور دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC و سایر اعضا برگزار شد، سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری کشور مصوب شد.

رئیس جمهور با مفید توصیف کردن ایجاد سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری کشور گفت: نکته بسیار مهم این است که به هیچ وجه نباید اجازه داد، سرعت پیشرفت و کسب مرجعیت علمی در کشور کند شده یا کاهش یابد.

وی با اشاره به برخورداری کشور از بیش از ۱۰۱ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بر استفاده از این پشتوانه علمی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و فناوری تاکید کرد.

توزیع مناسب فعالیت‌های علمی و فناورانه با توجه به سند آمایش و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در فعالیت‌های علمی و فناورانه از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در جلسه امروز شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود.

رئیسی همچنین با تاکید بر ضرورت لحاظ کردن تلاش‌ها بر ارتقای علم و فناوری در اعطای امتیازات علمی و دانشگاهی، آن را در ترغیب پژوهشگران برای فعالیت در این عرصه و ارتقای مرجعیت علمی کشور مؤثر دانست.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه اظهار داشت: در جلسه ایشان با رهبر معظم انقلاب پس از تبیین اهمیت وجود نظام ایده‌ها و نیازها، رهبری توسعه این نظام را بسیار مهم و ضروری دانستند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: با توجه به مأموریت موسسه ISC در پایش علم و فناوری و همخوانی آن با رسالت نظام ایده‌ها و نیازها، توسعه نظام ایده‌ها و نیازها که با اختصار «نان» نامیده می‌شود در سال ۱۴۰۱ به این مؤسسه واگذار شده است.

زلفی‌گل بر اهمیت انجام پژوهش‌های دانشگاهی در جهت حل مسائل کشور تاکید کرد و نظام ایده‌ها و نیازها را راهی برای ایجاد طوفان فکری در کمک به حل مسائل کشور و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌ها در اجرای طرح‌های کلان دانست.

در ادامه، دکتر سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بر جایگاه قانونی نظام ایده‌ها و نیازها اشاره داشت و گفت: مطابق ماده ۴ مصوبه «سیاست های ایجاد و ارتقا سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری» مصوب جلسه ۸۵۲ مورخ ۷ دی ماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغیه شماره ۱۹۲۶۹/۱۴۰۰/ دش مورخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکپارچه سازی سامانه‌های موجود پژوهش، فناوری و نوآوری در حوزه‌های مرتبط با نیازهای کشور به عنوان یکی از اهداف اصلی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) عنوان شده است.

رئیس مؤسسه ISC گفت: در بخش چهارم، ماده ۲۲۹ و ۲۳۰ لایحه برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۶-۱۴۰۲) تاکید شده که بودجه عمومی طرح‌های تحقیقاتی و تعریف پروژه‌های دانشجویی بر اساس نیازهای ثبت شده در نظام ایده‌ها و نیازها (نان) است.

وی افزود: با یکپارچه سازی سامانه‌های موجود در قالب پنجره واحد نظام ملی نوآوری کشور، نیاز به مراجعه به سامانه‌های متعدد جهت ثبت نیاز (ساتع، ساجد، توانیران…) یا طرح مصوب (سمات) نمی‌باشد و تمام امور مرتبط با حوزه پژوهش و فناوری در نظام ایده‌ها و نیازها (نان) انجام می‌گیرد.

فاضل زاده گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نیاز و ایده در حوزه‌های موضوعی مختلف در این سامانه ثبت شده است. بیش از ۴۷۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها برای حل مسائل کشور تعریف شده است. همچنین، سامانه عرضه و تقاضای وزارت نفت و ایران خودرو به عنوان دو زیر سامانه نظام ایده‌ها و نیازها به صورت اختصاصی برای این دو مجموعه طراحی و پیاده سازی شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا