اخبار سایت

چرت زدن در طول روز برای کارکرد مغز مفید است



مطالعاتی که تاکنون درباره چرت روزانه انجام شده است، افزایش انرژی، کاهش خستگی و آثار عمیقی همچون بهبود عملکرد شناختی و خلاقیت را به خواب وسط روز نسبت می‌دهند. البته هر فرد شرایط خاص خود را دارد و تاثیر چرت زدن در روز برای همه یکسان نیست، با این حال مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد حجم مغز افرادی که وسط روز چرت می‌زنند، ۱۵ سانتی‌مترمکعب بیشتر است؛ معادل ‌تاخیر سن پیری به مدت سه تا شش سال.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی نوشت، توصیه دانشمندان این است که مدت چرت کمتر از نیم ساعت باشد.

البته برای بسیاری از مشاغل خواب روزانه امکان‌پذیر نیست و فرهنگ کاری اغلب به این امر نگاه منفی دارد.  

دکتر ویکتوریا گارفیلد به بی‌بی‌سی گفت: «خوابیدن در طول روز احتمالا برای همه مزیت‌هایی دارد.» او این یافته‌ها را «بسیار جدید و هیجان‌انگیز» خواند.

چرت زدن برای رشد نوزاد حیاتی است اما با افزایش سن اهمیت آن کمتر می‌شود و بعد از بازنشستگی دوباره محبوبیت می‌یابد؛ به‌ طوری که ۲۷ درصد افراد بالای ۶۵ سال گزارش داده‌اند که هر روز چرت می‌زنند.  

دکتر گارفیلد می‌گوید توصیه به چرت زدن در مقایسه با کاهش وزن یا ورزش که انجام دادن آن برای بسیاری از افراد دشوار است، کار نسبتا ساده‌ای به حساب می‌آید.

با افزایش سن، مغز به‌ طور طبیعی کوچک می‌شود اما اینکه چرت زدن می‌تواند به پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر هم کمک کند یا نه، هنوز به پژوهش بیشتر نیاز دارد.

سلامت کلی مغز برای مقابله با زوال عقل مهم است و این بیماری به خواب آشفته ربط دارد.

این پژوهشگران می‌گویند خواب نامناسب با ایجاد التهاب و تاثیر بر اتصالات بین سلول‌های مغزی به مرور زمان به مغز آسیب می‌زند.  

دکتر والنتینا پاز، یکی از این پژوهشگران می‌گوید: «بنابراین چرت زدن منظم می‌تواند با جبران خواب ناکافی جلو تخریب عصبی (نورودژنراسیون) را بگیرد.»

با این حال دکتر گارفیلد ترجیح می‌دهد به جای پیدا کردن یک جای راحت برای خواب در محل کار، راه‌های دیگری برای محافظت از مغزش پیدا کند: «راستش ترجیح می‌دهم به جای چرت زدن ۳۰ دقیقه ورزش کنم. احتمالا چرت زدن را به مادرم توصیه می‌کنم.»

 

جواب را چطور پیدا کنیم؟

مطالعه درباره چرت زدن ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

چرت زدن ممکن است به سلامتی کمک کند اما عکس آن نیز صادق است؛ چون سلامتی ممکن است به قدری فرد را خسته کند که به چرت بیشتری نیاز داشته باشد.

بنابراین پژوهشگران برای نشان دادن فواید خواب در طول روز از روشی هوشمندانه استفاده کردند.

آن‌ها از یک آزمایش طبیعی بزرگ مبتنی بر دی‌ان‌ای‌ــ کد ژنتیکی‌ــ که با آن به دنیا می‌‌آییم، استفاده کردند. مطالعات پیشین ۹۷ قطعه از دی‌ان‌ای ما را که باعث می‌شود بیشتر چرت بزنیم یا در طول روز قدرت بیشتری داشته باشیم، شناسایی کرده‌ است.

آن‌ها داده‌های ۳۵ هزار نفر در سنین ۴۰ تا ۶۹ سال را که در پروژه بانک اطلاعاتی بریتانیا ثبت شده بود، جمع‌آوری و ژنتیک آن‌هایی را که چرت می‌زنند با آن‌ها که چرت نمی‌زنند، مقایسه کردند.  

نتایج این مطالعه که در نشریه اسلیپ هلت (Sleep Health) منتشر شد، نشان داد در حجم مغز این افراد تفاوتی به میزان ۱۵ سانتی‌مترمکعب وجود دارد که معادل ۲.۶ تا ۶.۵ سال پیری است.  

حجم کلی مغز در این مطالعه حدود یک هزار و ۴۸۰ سانتی‌مترمکعب بود.

پروفسور تارا اسپایرزــ‌‌جونز از دانشگاه ادینبرو و رئیس انجمن علوم اعصاب بریتانیا، به بی‌بی‌سی گفت که نتایج «جالب» این مطالعه نشان می‌دهد حجم مغز با خواب در طول روز «افزایشی اندک اما معنی‌دار» دارد و به داده‌های موجود در این زمینه اضافه می‌کند.

این پژوهشگران خواب طولانی وسط روز را به طور متمرکز بررسی نکردند، اما گفتند که پژوهش‌های علمی تاکید می‌کند که این زمان باید حدود نیم ساعت باشد.  

منبع: ایندیپندنت

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا