اخبار سایت

فروش خودروهای برقی در آمریکا امسال از یک میلیون دستگاه بیشتر می‌شود


موسسه «اطلس پابلیک پالیسی» اخیرا گزارش داد که انتظار می‌رود فروش این ماشین‌ها در آمریکا امسال به ۹ درصد برسد که یک رکورد تازه خواهد بود. این رقم در سال قبل ۷.۳ درصد کل فروش خودروهای شخصی بود.

به این ترتیب امسال چیزی میان ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون خودروی برقی در این کشور فروش می‌رود.

خودروهای برقی یا «ای وی» شامل مدل‌های تمام برقی – یعنی فقط شارژی- و خودروهای هیبریدی-شارژی است. این نوع دوم بسته به مدل خودرو بعد از چند ده کیلومتر حرکت با کمک شارژ، شروع به سوزاندن بنزین می‌کند هرچند در این حالت هم مصرف سوخت آن کمتر از خودروهای کاملا احتراقی است.

کارشناسان اشاره می‌کنند که هرچند این رقم جهشی قابل توجه برای این نوع خودروهاست، اما آمریکا به فاصله زیاد از کشورهایی مثل چین، آلمان و نروژ عقب است.

براساس گزارش ماه ژوئن سازمان «بلومبرگ ان‌ای‌اف» که درباره انتقال به اقتصاد پاکیزه تحقیق می‌کند، در شش ماه نخست سال فروش خودروهای برقی در چین به ۳۳ درصد، در آلمان به ۳۵ درصد و در نروژ به ۹۰ درصد رسید.

سازمان بین‌المللی انرژی گزارش می‌دهد که درصد فروش جهانی ماشین‌های برقی سال گذشته ۱۴ درصد بود و امسال ممکن است به ۱۸ درصد برسد. به گفته این سازمان از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ فروش خودروهای برقی از حدود یک میلیون در سال به سالانه بیش از ده میلیون دستگاه رسید.

در مورد آمریکا چندین عامل به رونق بازار وسایل نقلیه برقی کمک کرده که شاید مهمترین آنها افت قیمت باشد.

تسلا، که پیشتاز این بازار است، بهای اتومبیل‌های خود را در طول سال چند بار کاهش داد که به سایر خودروسازان فشار آورد قیمت ها را کم کنند. کارشناسان می‌گویند هزینه تولید باتری این خودروها هم درحال کاهش است که قیمت نهایی آنها را کاهش می‌دهد.

«قانون کاهش تورم» که یک سال پیش در آمریکا به تصویب رسید و شامل صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای انتقال به اقتصاد برقی‌تر و پاکیزه‌تر است هم به خریداران ماشین‌های برقی کمک می‌دهد تحت شرایطی تا ۷۵۰۰ دلار تخفیف مالیاتی دریافت کنند.

به تخمین موسسه «کلی بلو بوک» یک خودروی برقی صفر کیلومتر به طور متوسط ۳۸۲۶ دلار گرانتر از یک خودروی معمولی است.

 

مقاومت رانندگان آمریکایی
آمارها نشان می‌دهد که هرچند فروش خودروهای برقی در آمریکا در حال افزایش بوده، تقاضا کاهش یافته است.

براساس مطالعه موسسه تحقیقات پیو که در ماه ژوئیه امسال منتشر شد، نیمی از آمریکایی‌ها می‌گویند که بعید است خرید «ای وی» را مد نظر قرار دهند و ۱۳ درصد مطمئن هستند که «ای وی» نمی‌خواهند.

در واقع براساس این گزارش درصد کسانی که به خرید «ای وی» علاقه دارند نسبت به ماه مه سال قبل ۴ درصد کاهش یافته است.

تحلیل‌ها، به قیمت و فقدان اعتماد به زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودرو به عنوان دلایل مهم این مقاومت اشاره دارد، اما خودروسازان در قانع کردن مشتریان با مشکل دیگری هم روبرو هستند: رانندگان آمریکایی تصور می‌کنند که یک خودروی تمام برقی نمی‌تواند جایگزین کاملی برای خودروی فعلی آنها باشد.

موضوع مخالفت با این نوع خودروها نیست بلکه اکثریت بزرگ مشتریان فکر می‌کنند ماشین جدید باید با یک بار شارژ کامل بردی مشابه خودروی فعلی آنها با یک باک پر داشته باشد.

رانندگان برد خودروهای برقی را یکی از بزرگترین دلایل مقاومت خود ذکر می‌کنند. مطالعه‌ای توسط موسسه بلومبرگ در ماه مه نشان می‌داد که رانندگان آمریکایی می‌خواهند خودروی تازه با یک شارژ حداقل ۳۰۰ مایل (۴۸۲ کیلومتر) طی کند و فقط کمتر از ده درصد آنها حاضرند ماشینی برانند که با هر شارژ کمتر از ۲۰۰ مایل (۳۲۲ کیلومتر) برود.

هرچند برد این ماشین‌ها از زمان معرفی اولین مدل تمام برقی بیش از دو برابر شده اما بیشتر آنها همچنان به مرز ۳۰۰ مایل در شارژ نمی‌رسند.

حتی ماشین‌هایی که بردی بیش از ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) را تبلیغ می‌کنند ممکن است عملا کمتر بروند. عواملی مثل استفاده از بخاری یا کولر، راندن در هوای بارانی یا خلاف جهت باد، یا سرعت بالاتر همگی می‌تواند برد این خودروها را کم کند.

البته تمرکز بر برد ممکن است بی‌دلیل باشد چون بیشتر مردم در آمریکا عملا وقتی پشت فرمان می‌نشینند راه خیلی دوری نمی‌روند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ از سازمان آمار اداره حمل‌ونقل آمریکا نشان داد که بیش از نیمی از سفرهای روزانه کمتر از سه مایل (۴.۸ کیلومتر) است. در واقع فقط دو درصد سفرها بیش از ۵۰ مایل (۸۰.۴ کیلومتر) بود.

کارشناسان همچنین به فقدان اعتماد به امکان شارژ ماشین اشاره می‌کنند. امکانات شارژ در جاده و قابلیت اعتماد آنها به خوبی رشد نکرده است. به علاوه خیلی‌ها هنوز امکان شارژ در خانه یا محل کار را ندارند.

بنابراین بسیاری از مردم منتظر بهبود فناوری این خودروها از نظر برد و سرعت شارژ هستند.

نمونه برقی وانت پرطرفدار اف-۱۵۰ شرکت فورد شروع خوبی در بازار داشت، اما فروش آن اکنون به طور قابل توجهی کاهش یافته چون مشتریان دریافته‎‌اند که استفاده از آن مثل یک وانت معمولی – مثلا بکسل یک واحد بار – برد آن را به اندازه یک سوم کم می‌کند.

صرف‌نظر از اینکه آیا خودروهای مطلوب مشتریان به بازار خواهد آمد یا نه، تغییر اتفاق خواهد افتاد.

چندین ایالت آمریکا برای مقابله با تغییر اقلیم تاریخ‌های مشخصی را برای پایان فروش اتومبیل‌هایی که تصاعد دارند اعلام کرده‌اند. برای نمونه دو ایالت غربی آمریکا، کالیفرنیا و واشنگتن، می‌خواهند تا سال ۲۰۳۵ کل اتومبیل‌هایی که عرضه می‎‌شود عاری از آلودگی اگزوز باشد.

منبع: بی‌بی‌سی

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا