اخبار سایت

داروی کاهش وزن ویگووی برای سلامت قلب هم مفید است




یافته‌های پژوهشی که در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است نشان می‌دهد یک سال مصرف داروی سماگلوتاید (که با نام‌های تجاری ویگووی و اوزمپیک عرضه می‌شود) اثر چشمگیری در بهبود عارضه چاقی و نارسایی قلبی دارد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، فواید کاهش وزن بر سلامت بر کسی پوشیده نیست اما دکتر نیشانت شاه، متخصص قلب در مرکز پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، می‌گوید یافته‌های پژوهش‌های پیشین درباره اثر کاهش وزن به‌تنهایی بر سلامت بیماران مبتلا به نارسایی قلبی تا این اندازه مثبت نبود.

به گفته این متخصص قلب، با کاهش وزن، فعالیت و تحرک برای افراد راحت‌تر می‌شود و همین امر به سلامت قلب کمک بیشتری می‌کند.

بررسی‌های قبلی نشان داده بود که داروی سماگلوتاید برای افرادی که حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند اثربخش است.

سماگلوتاید جزو گروه جدیدی از داروهای موسوم به «آگونیست گیرنده پپتید شبه‌گلوکاگون‌ـ‌۱ (GLP-1 receptor agonists) است که برای درمان دیابت ساخته شد اما اکنون برای کاهش وزن نیز استفاده می‌شود.

نوو نوردیسک، که بودجه هر دو آزمایش اخیر را تامین کرده است، سماگلوتاید را با نام تجاری اوزمپیک برای دیابت و با نام تجاری ویگووی برای کاهش وزن عرضه می‌کند.

در این پژوهش جدید، ۵۲۹ نفر شرکت داشتند و هر هفته به آن‌ها دارونما یا ۲.۴ میلی‌گرم سماگلوتاید تزریق شد، دوزی که معمولا برای کاهش وزن استفاده می‌شود.

از هر دو گروه خواسته شد ورزش کنند و برنامه غذایی سالمی داشته باشند.

گروهی که سماگلوتاید دریافت کرده بودند حدود ۱۳ درصد وزنشان را ظرف یک سال از دست دادند، در حالی که این رقم در افرادی که دارونما دریافت کردند ۳ درصد بود.

در بررسی علائم و محدودیت‌های جسمی که عارضه قلبی ایجاد می‌کرد، افرادی که دارو مصرف می‌کردند شاهد بهبود ۱۷ درصدی بودند، اما میزان بهبود وضعیت افرادی که دارونما دریافت می‌کردند فقط ۹ درصد بود.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که دارو مصرف می‌کردند در مدت ۶ دقیقه مسافت بیشتری نسبت به گروه دریافت‌کننده دارونما طی می‌کردند و میزان عوامل التهابی در خونشان کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشت.

نوو نوردیسک اکنون در حال بررسی اثر داروهای جی‌ال‌پی‌ـ‌۱ بر بیماری مزمن کبدی و آلزایمر است تا ببیند آیا این داروها در وضعیت این عارضه‌ها نیز تغییری ایجاد می‌کنند یا خیر.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا