اخبار سایت

اودیسه آمریکایی با آغاز شب ماه به خواب رفت



دانشمندان شرکت بخش خصوصی «اینتیوتیو ماشینز» که با کمک ناسا ماه‌نورد اودیسه را به کره ماه فرستادند امیدوارند تا با طلوع دوباره خورشید در این کره در دو هفته آتی و شارژ مجدد باتری‌های اودیسه بتوانند این کاوشگر را دوباره به مرکز کنترل زمینی در هیوستون تگزاس متصل کنند.

با وجود مشکلات مداوم در برقراری ارتباط با فرودگر و اتمام شارژ باتریهای خورشیدی آن، ناسا اعلام کرد که توانسته است برخی از داده‌ها را از هر شش محموله علمی خود که توسط اودیسه به ماه ارسال شده، استخراج کند.

نووا-سی لندر، موسوم به اودیسه، ساخت شرکت هوافضای اینتوئیتیو ماشینز در هیوستون ایالت تگزاس، اندکی پس از ساعت یک بامداد بامداد پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ماه، از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

عکس‌های مدارگرد ناسا برای رصد ماه، محل فرود اودیسه را حدود یک و نیم کیلومتری محل برنامه‌ریزی شده نشان داد. صفحات خورشیدی آن هم نزدیکتر از حد انتظار به سطح ماه قرار گرفت که این موضوع مشکلات ارتباطی را ایجاد کرد.

اودیسه نخستین فرود کنترل‌شده آمریکا روی سطح ماه از زمان آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ است.

قرار است اودیسه تسهیل‌کننده اولین «فرود نرم» روی ماه توسط یک وسیله نقلیه تجاری تحت برنامه «آرتمیس» ناسا باشد.

در برنامه آرتمیس ناسا قصد دارد اولین خدمه خود را در اواخر سال ۲۰۲۶ به عنوان بخشی از اکتشافات طولانی مدت روی‌ماه پیاده کند که آن هم زمینه‌ای برای حضور انسان در مریخ خواهد بود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا