بازار

باید ویرانه پوسیده برنامه ریزی کنکور زمانی را فراموش کرد

برنامه ریزی به روش زمانی از پر استفاده ترین و در عین حال قدیمی ترین روش های برنامه ریزی است اما با این حال دارای مشکلات زیادی هم می باشد

برنامه ریزی زمانی برای کنکور به شکل انجام می شود ؟

به طور کلی شیوه طراحی برنامه ریزی زمانی کنکور به این نحو است که :

برای مثال مشاور کنکور شما اینطور در نظر می گیرد که تا انتهای این هفته برای درس ریاضی دو فصل را مطالعه کنید و 50 تست بزنید و تحلیل هم بکنید و روشی که برای برنامه ریزی مطالعه شما در نظر می گیرد، برنامه ریزی کنکور زمانی است .

علوم تربیتی و روش های استاندارد برنامه ریزی کنکور چه می گویند ؟

در میان مجموعه های علمی و موسسات مشاوره کنکور مانند کنکور تی وی که در زمینه مشاوره کنکور و برنامه ریزی کنکور در ایران فعال هستند نه روش برنامه ریزی زمانی کنکور مورد تاییدشان است و نه روش برنامه ریزی حجمی کنکور مورد تاییدشان است و روش های به روز و خاص خودشان را دارند که با مراجعه به سایت konkur.tv می توانید با روش های علمی آن ها آشنا شوید .

بر اساس برنامه ریزی کنکور به سبک زمانی، برنامه به این شکل جلو می رود که شنبه تا سه شنبه در یک ساعت مشخصی مثلا ساعت 9 تا 10:30 و 11 تا 12:30 در قالب دو تایم مطالعاتی، به مطالعه ی آن دو فصل از درس ریاضی بپردازید و از سه شنبه تا پنج شنبه در همین ساعت یعنی 9 تا 10:30 و 11 تا 12:30 به تست زنی بپردازید تا در نهایت به برنامه ی تعیین شده توسط مشاور کنکورتان برسید .

چه باور کنید چه باور نکنید، واقعیت این است که مرکز collegewise.com که یکی از مراکز مشاوره تحصیلی بسیار معروف در آمریکای شمالی است و با همکاری مراکز پژوهش آموزش زیادی در دنیا همکاری می کند معتقد است روش برنامه ریزی زمانی و جدول برنامه ریزی کاملاً یک چیز منسوخ شده به حساب می آید.

کشور فنلاند که یکی از پیشگامان تکنولوژی آموزشی است مراکز زیادی همچون oph.fi را دارد که تحت عنوان ( Finnish National Agency for Education ) در اروپا بسیار معروف است، علاوه بر ارائه خدمات مشاوره تحصیلی و آن چیزی که ما به عنوان مشاوره کنکور در ایران می شناسیم، تحقیقات زیادی در مورد برنامه ریزی تحصیلی انجام می دهد و منتشر می کند که به نوعی مرجع بسیاری از سیستم های آموزشی اروپا است و اگر مقالاتش را بخوانید خواهید دید که اصلاً روش برنامه ریزی جدول بندی زمانی را تایید نکرده و برنامه ریزی کنکور به سبک زمانی و جدول زمانی را یک روش منسوخ می داند.

آژانس تحصیلی فنلاند مثال جالبی را مطرح می کند:

اگر روزی به هر علتی مثلاً اینکه خواب بمانید و به جای ساعت 9، ساعت 9:20 مطالعه تان را شروع کنید، احساس بدی در شما ایجاد می شود که انگار از برنامه تان حسابی عقب هستید و هر چقدر هم که خوب درس بخوانید باز هم اندازه ی 20 دقیقه از برنامه عقب هستید و :

این حس عذاب وجدان و سرزنش حتی ممکن است در کل روز ( و یا حتی تا آخرین روز برنامه تان در انتهای هفته ) با شما همراه باشد

در این وضعیت معمولاً دیده می شود که دانش آموزان استرس زیادی می گیرند و تلاش می کنند برای جبران آن 20 دقیقه تاخیر مطالعاتی، با سرعت خیلی بیشتری به مطالعه بپردازند، تا بتوانند در زمان مقرر شده برنامه را به اتمام برسانند. ..

اما مسئله ای که مطرح است، این است که جدای آن 20 دقیقه تاخیر، واقعاً شاید زمانی که لازم دارید تا آن تعداد از فصل های ریاضی را تمام کنید، بیشتر از آن تایم های مطالعاتی باشد که مشاور شما برایتان تعیین کرده است .

و اما از طرفی باید این هم در نظر رفت که شاید یادگیری بخشی از مطالب یک درسی سخت باشد و با آن به مشکل بخورید و نتوانید آن را به همان سرعتی که مطلب هایی که برایتان ساده بودند، یاد بگیرید .

در اینجا فارق از اینکه درگیر چالش یادگیری آن مطلب سخت هستید، دغدغه و نگرانی این را هم دارید که وقت زیادی را روی این بخش خاص می گذارید و هنوز هم بخش های زیادی از این فصل باقی مانده و اگر بخواهید با همین سرعت ادامه دهید، هرگز نمی توانید مطابق ساعت هایی که مشاور کنکورتان تعیین کرده، فصل ها را تمام کنید .

اگر هم برای این فصل ها بخواهید وقت بیشتری هم بگذارید، ممکن است مطالعه ی آن دو فصل از ریاضی تا پایان هفته طول بکشد و اصلاً نتوانید به بخش آن 50 تست و تحلیلشان برسید .

اگر سری به سایت ژاپنی kindai.jp که تقریباً معروف ترین سایت مشاوره تحصیلی برای ورود به دانشگاه در ژاپن است بزنید یک جمله خیلی جالب را در ابتدای صفحه مشاوره ورود به دانشگاهش می بینید ( البته باید ژاپنی بلد باشید ):

در مدل برنامه ریزی زمانی کنکور، دانش آموز مانند یک ماشین یا روبات در نظر گرفته می شود که همواره باید سر یک زمان معینی، شروع به کار کند و به یک مقدار کاملاً معینی هم بازدهی داشته باشد. اگر تجربه ی استفاده از این سبک برنامه ریزی کنکور را داشته اید، می توانید به تجربه ی شخصی که خودتان داشتید، نگاهی کنید و ببینید که ِآیا احساس خوبی از استفاده از همچین برنامه ای را داشته اید یا یکی از موارد زیر مانند :
1- شما را همواره دچار حس استرس نرسیدن به کار ها
2- نگرانی از نا تمام ماندن آن ها در یک ساعت مقرر
3- عذاب وجدان از نرسیدن به بخشی از آن ها، بوده است ؟

اما راه حل درست برای برنامه ریزی کنکور چیست ؟

نگران نباشید، در ادامه مطلب حتماً متوجه راه حل خواهید شد

در نهایت چه شیوه برنامه ریزی برای کنکور پیشنهاد می شود ؟

اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم، و همچنین به روش های موسسات بزرگ بین المللی که اشاره کردیم و اگر اهل مطالعه بیشتر هستید سری به سایت آلمانی hochschulkompass.de هم بزنید حرف های مشترک زیادی پیدا خواهید کرد که روش برنامه ریزی زمانی کنکور واقعاً منسوخ شده حساب می شود.

باید گفت که دریک برنامه ریزی اصولی مشکلات شخصی، نیازها، اهداف، محدودیت ها و ظرفیت هر فرد باید در نظر گرفته شود و تنها در این حالت است که می توان یک برنامه ریزی فوق العاده برای کنکور انجام داد.

مدت های زیادی است که ذهن ما به 2 مدل از برنامه ریزی کنکور اشتباه محدود شده است :

1-مدل حجمی
2- مدل زمانی

اما آیا روش برنامه ریزی دیگری، برای کنکور سراسری وجود ندارد ؟

آیا درباره مدل های مختلف برنامه ریزی کنکور تحقیقی کرده اید ؟

در پاسخ این سوالات باید بگویم که بله، وجود دارد

طبق مصاحبه ها و بررسی های علمی در سراسر جهان و بررسی هایی که با مشاوران کنکور با تجربه و حرفه ای داشتم، به این نتیجه رسیدم که روش هایی وجود دارد که اکثر کنکوری ها آن ها را نمی شناسند و در سیستم های قدیمی آموزش که از اتفاق، متداول ترین سبک در آموزش کنکور هم هستند، درباره آن ها صحبتی نمی شود.

سری به سایت konkur.tv بزنید تا با روش های مدرن و علمی برنامه ریزی کنکور آشنا شوید.

دکمه بازگشت به بالا