دانش و علم

حمایت بنیاد ملی علم از ۳۰ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی مأموریت‌گرا



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این برنامه که از جمله برنامه های بنیاد ملی علم ایران برای هدایت پژوهش های دانشگاه ها به تمرکز و استمرار در حل مسائل مناطق است، موافقت‌نامه‌ای بین رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات و رئیس بنیاد، حداکثر در پنج حوزه مأموریت امضا می‌شود که حوزه های پژوهشی منتخب باید مصوب هیئت رئیسه دانشگاه یا ابلاغی وزارتخانه/سازمان متبوع باشند.

اهداف بنیاد از اجرای این برنامه عبارت از حل مسائل و مشکلات کشور و استفاده از فرصت های استانی و منطقه ای، ترغیب دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور به تعیین مأموریت های ویژه پژوهشی و سوق دادن اعضای هیئت علمی برجسته دانشگاهی به سمت مأموریت‌های ویژه دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی است.

به گفته رئیس بنیاد انتظار می رود در میان مدت، این برنامه باعث تمرکز پژوهش‌های دانشگاهی بر حوزه های مأموریت دانشگاه ها شود.

حمایت ها شامل کرسی، طرح های پژوهشی، پسادکتری، رساله دکتری و پایان نامه کارشناسی ارشد بوده و میزان حمایت نسبت به طرحهای عادی بنیاد تا ۵۰ درصد بیشتر در نظر گرفته شده است.

ظرفیت حمایت اختصاص یافته به هر مؤسسه پژوهشی بر اساس شاخص هایی از جمله نسبت طرح های مصوب به طرح های ارسال شده به بنیاد، میانگین تعداد طرح‌های ارسال شده به بنیاد در سه سال اخیر، تعداد اعضای هئیت علمی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، امتیاز مؤسسه در نظام های بین المللی تعیین می شود.

در این راستا فراخوان مرحله اول در مردادماه سال ۱۴۰۲ منتشر و در مرحله اول، این برنامه با انعقاد تفاهم‌نامه سه ساله با ۳۰ دانشگاه و پژوهشگاه عملی شد.

طی این برنامه ظرفیتی معادل ۴۴۱ حمایت به دانشگاه های استان تهران و ۵۵۶ حمایت به دانشگاه های شهرستان ها و ۴۲ حمایت به مؤسسات پژوهشی تخصیص داده شد و در مجموع هزار و ۳۹ حمایت (معادل ۲۶۰ میلیارد تومان) به امضا رسید.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا