فناوری های نوین

تدوین آیین‌نامه‌ «کانون‌های دانایی» ذیل پارک‌های علم و فناوری



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، امید رضایی‌فر در مورد فناورانه اندیشیدن و نیاز به آموزش این مهارت‌ها از دوران مدرسه و سنین پایین اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما این است که داشتن تفکر فناورانه و نوآورانه نیاز به رشد و پرورش جدی دارد که بعضا افراد بنا بر سیر زمانی و تجربی و فضایی که در آن قرار می‌گیرند می‌توانند از این منظر هم پرورش پیدا کنند. پس حتما برای فناورانه اندیشیدن، نیاز به محیط کارآمد و فعال‌ساز هست، ضمن اینکه آموزش‌ها و راهبری‌ها و مسائل ویژه‌ای از این دست مورد نیاز است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم تصریح کرد: هم از بعد نوآوری، هم از بعد فناوری و هم از لحاظ فرآیندهای مشارکتی قطعا نیاز داریم که از سنین از پایین‌ مهارت در دانش آموزان و بعد در دانشجویان شکل بگیرد. یکی از موضوعات جدی مورد نیاز ما تغییرات ساختاری در نظامات تعلیم و تربیت است که در سه‌گانه نوآوری، فناوری و مشارکت باید رخ دهد.

رضایی‌فر گفت: کشورهای توسعه یافته بزرگترین برداشت و سرمایه‌گذاری خود را در همین ساختار و در سنین پایین متمرکز کرده اند. انتظارات ما از سنین مختلف متفاوت است، ولی وجود این دیدگاه منتهی به تولد جامعه فناور جوانتر می‌شود.

وی در مورد بورسیه رشته‌های فناوری و کارآفرینی عنوان کرد: بورس‌هایی وجود دارد، ولی آنچه به آن تاکید داریم این است که بورس‌ها و حمایت‌ها باید در همه حوزه‌ها و رشته‌ها رسوخ کند.. البته شاید در یک رویکرد تخصصی نیاز داشته باشیم، بورس‌های مشخصی اعطا شود، اما مهم‌تر این است که فناوری و نوآوری در همه حوزه‌ها وارد شود که از بورس هم مهم‌تر است. این نوع نگاه برگ برنده‌ای برای توسعه فناوری خواهد بود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم تاکید کرد: بخشی از شاخه‌های فناوری وجود دارد که لازم است با اعطای بورس‌های داخلی و خارجی نسبت به آنها کسب تخصص کنیم. این مجموعه‌ها از طرف سازمان امور دانشجویان احصا شده و افرادی که علاقه‌مند باشند را بورس می‌کنند و به خارج از کشور می‌فرستند.

رضایی‌فر در مورد فناوری‌های نرم و سیاستگذاری در این زمینه‌ها اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که در این زمینه داشتیم دبیرخانه علوم انسانی و اجتماعی است که در پارک قم راه اندازی کرده‌ایم. ضمن اینکه ما در حوزه فناوری‌های نرم، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را داریم.

وی ادامه داد: آیین نامه‌ای برای کانون‌های دانایی ذیل پارک‌های علم و فناوری آماده و نهایی می‌کنیم که بتواند موجب زمینه‌سازی و گفتمان و پیوست‌هایی شود که برای انواع فناوری‌های شناختی و نرم مورد نیاز است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم در ادامه در مورد اتاق‌های فکر و آخرین فعالیت‌های آن گفت: دور دوم کارکرد اتاق‌های فکر نیز آغاز شده و تقریبا چندماهی است که جلسات دور دوم آن با اعضای جدید برگزار می‌شود و خروجی‌های خوبی هم داشته است.

رضایی‌فر خاطرنشان کرد: اتاق فکر ساختار غیرموظفی دارد و بعضا بر اساس دستورات یا سفارشات یا کارهایی که از سوی معاونت‌ها یا مراکز مختلف مطرح می‌شود، برای نظرسنجی یا احصای نظرات خبرگان این اتاق‌های فکر وارد عمل می‌شود به عنوان نمونه در مورد اکثر آیین نامه‌هایی که وزارت علوم می‌خواهد نهایی کند، پیشنهادات جدی از اتاق‌های فکر مطرح است. همچنین برای ایجاد مسیرهای تسهیل‌گری یا ظرفیت‌سازی جدید، از سمت اتاق‌های فکر پیشنهادات خوبی داشته‌ایم که موجب تکمیل و چکش کاری موضوع شده و به برنامه‌های اجرایی تبدیل شده است. اتاق‌های فکر شاید رویکرد چندان خبری ندارد، اما کارکرد آن‌ها به عنوان نظرات خبرگانی در بدنه وزارتخانه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه اتاق‌های فکر آمادگی دارند تا برای سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در صورت اعلام نیاز فعالیت داشته باشند، گفت: مثلا اگر قرار است آیین‌نامه‌ای نوشته شود، اتاق‌های فکر می‌توانند پیشنهادات و اصلاحاتی را نسبت به موضوع مطرح شده اعلام کنند.

به گفته مدیرکل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم؛ در این اتاق‌های فکر معمولا اساتید و خبرگان حوزه‌های گوناگون کاری از وزارت علوم و سایر دستگاه‌های اجرایی گرد هم جمع می‌شوند. حتی بخش خصوصی نیز در این اتاق‌ها حضور دارند.

او در همین رابطه توضیح داد: در ساختار جدید تعداد اتاق‌های فکر به حدود ۲۰ اتاق رسیده است. اتاق‌های فکر پیشنهاداتی پیش‌دستانه نیز دارند و از آنجایی که کارکرد آن‌ها در وزارتخانه است از طریق معاونت‌ها و مراکز مرتبط پیشنهادات خود را منعکس می کنند و بعضا از این پیشنهادات استفاده هم شده است. ماهیت اتاق‌ها نیازمند زیرساخت‌های حمایتی بیشتر و اجرایی تکمیلی‌تر هستند تا قوت و سازمان یافتگی بیشتری پیدا کنند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا