فناوری اطلاعات

ژاپن برای تقویت صنعت تراشه سازی تلاش می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، هیئت مدیره JSR ژاپن(سازنده مواد نیمه رسانا) امروز برای گفتگو درباره خرید احتمالی شرکت توسط یک صندوق تحت حمایت دولت به مبلغ چند میلیارد دلار جلسه برگزاری می کند. این اقدام نشان دهنده تسریع تلاش های کشور برای تقویت صنعت تراشه آن است.

البته علاوه بر این موارد، تراشه سازان و دولت اقداماتی جدید برای احیای صنعت نیمه رساناسازی کشور انجام داده اند. به عنوان مثال شرکت TSMC در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی برنامه خود را برای ساخت یک واحد تراشه سازی ۷ میلیارد دلاری در جزیره کیوشو اعلام کرد که قادر به تولید تراشه های ۱۲ و۱۶ نانومتری از آغاز ۲۰۲۴ میلادی خواهد بود.

سونی و قطعه سازی دنسو که از تراشه هایTSMC استفاده می کنند نیز از سرمایه گذاران هستند. شرکت تراشه سازی آمریکایی میکرون نیز در ماه می از برنامه خود برای سرمایه گذاری تا سقف ۵۰۰ میلیارد ین(۳.۵ میلیارد دلار) در فناوری های فرابنفش(EUV)طی چند سال آینده خبرداد که با پشتیبانی دولت ژاپن انجام می شود. این شرکت نخستین تراشه سازی است که فناوری EUV را در تولید تراشه به ژاپن می آورد.

شرکت وابسته به دولت «راپیدوس» در فوریه ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد یک واحد تراشه سازی در چیتوس (مرکز تولید کشور در شمال جزیره هوکایدو)می سازد.

ژاپن که شاهد کاهش سهم خود از بازار نیمه رسانای جهانی از ۵۰ درصد در اواخر ۱۹۸۰ به ۱۰ درصد در حال حاضر بوده است، سعی دارد ارزش فروش تراشه های ساخته شده در کشور را تا ۲۰۳۰ میلادی به ۱۵ هزار میلیارد ین برساند و برای این منظور از مشوق های سرمایه گذاری و پشتیبانی به شیوه های مختلف استفاده می کند.

دولت این کشور یارانه ۴۷۶ میلیارد ینی به TSMC یا حدود نصف هزینه ساخت کارخانه را به این شرکت پیشنهاد کرده است.

از سوی دیگر ژاپن در ماه مارس اعلام کرد صادرات ۲۳ نوع تجهیزات تراشه سازی را در راستای همکاری با کنترل های صادراتی آمریکا محدود می کند تا توانایی چین برای تولید تراشه های پیشرفته تر را کاهش دهد.

ژاپن که تولید کنندگان تراشه بزرگی مانند نیکون و توکیوالکترون را در خود جای داده، نامی از چین به عنوان هدف محدودیت های صادراتی نبرده اما اعلام کرده تولید کنندگان تمام مناطق برای صادرات باید مجوز دریافت کنند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا