اخبار سایت

عرضه عمومی نسخه ۱۲ «رانندگی کاملا خودران» تسلا



شرکت خودروسازی تسلا، سازنده خودروهای الکتریکی به رهبری ایلان ماسک، در حال آماده شدن برای راه‌اندازی پیشرفته‌ترین به‌روزرسانی نرم‌افزاری خود یعنی عرضه نسخه ۱۲ رانندگی کاملا خودران(FSD) است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این به‌روزرسانی که در ابتدا توسط پایگاه تسلااسکوپ(Teslascope) گزارش شد، تحول در شیوه رانندگی خودروهای تسلا را نوید می‌دهد.

البته این ارتقای نرم‌افزاری قبل از اینکه در دسترس عموم قرار گیرد، توسط گروهی منتخب از کارمندان آزمایش می‌شود.

در ادامه به برخی از ویژگی‌ها و حقایق کلیدی در مورد این ارتقای نرم افزاری می‌پردازیم.

سطح جدیدی از خودرانی
نسخه ۱۲ رانندگی کاملا خودران نقطه اوج تلاش‌های تسلا برای دستیابی به استقلال کامل یا توانایی رانندگی بدون دخالت انسان در وسایل نقلیه خود است. این به‌روزرسانی، خودروهای تسلا را قادر می‌سازد تا سناریوهای پیچیده‌ای مانند چراغ‌های راهنمایی، دوربرگردان، تقاطع‌ها، خیابان‌های شهری و رانندگی در بزرگراه‌ها را مدیریت کنند. این به‌روزرسانی همچنین به دارندگان خودروهای تسلا اجازه می‌دهد تا خودروهای خود را از هر جایی احضار کنند و در آینده از آنها به عنوان روبوتاکسی استفاده کنند.

نسخه ۱۲ رانندگی کاملا خودران تسلا مبتنی بر معماری کاملاً جدیدی است که بر یک شبکه عصبی متکی است که از میلیون‌ها کلیپ ویدیویی در دنیای واقعی یاد می‌گیرد. برخلاف نسخه‌های قبلی که از کد نوشته شده توسط انسان برای کنترل خودرو استفاده می‌کردند، این نسخه از رویکرد «مسیر مبتنی بر شبکه» استفاده می‌کند، به این معنی که خودرو مسیر بهینه را بر اساس پیش‌بینی‌های شبکه دنبال می‌کند. به گفته ماسک، این کار، خودرو را ایمن‌تر و کارآمدتر می‌کند.

انتشاری که مدت‌ها منتظرش بودیم
نسخه ۱۲ رانندگی کاملا خودران مدت زیادی است که در حال توسعه است و با تاخیرها و چالش‌های متعددی روبرو بوده است. ایلان ماسک برای اولین بار این به‌روزرسانی را در آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد و گفت که تا پایان آن سال آماده خواهد شد. با این حال، عرضه این به‌روزرسانی چندین بار به تعویق افتاد، چرا که تسلا مجبور بود بر موانع فنی و مسائل نظارتی غلبه کند.

سپس در نوامبر ۲۰۲۳، ماسک تأیید کرد که FSD v۱۲ برای گروه کوچکی از کارمندان تسلا عرضه می‌شود. این برنامه که از بیش از ۱۵ هزار وسیله نقلیه متعلق به کارکنان تسلا تشکیل شده است، برای آزمایش این به‌روزرسانی و ارائه بازخورد طراحی شده بود.

سرانجام در دسامبر ۲۰۲۳ این به‌روزرسانی برای این گروه از کارمندان عرضه شد و به دنبال آن نسخه ۱۲.۱.۱ در ژانویه ۲۰۲۴ عرضه شد. نسخه دوم شامل رفع اشکال و بهبودهایی بر اساس آزمایش اعضای تیم بود.

ماسک اکنون اعلام کرده است که FSD v۱۲ برچسب بتای خود را کنار می‌گذارد و به یک نسخه پایدار تبدیل می‌شود. با این حال، نسخه‌های فعلی همچنان دارای برچسب بتا هستند که نشان می‌دهد این به‌روزرسانی هنوز برای عرضه عمومی آماده نشده است.

ماسک همچنین گفت که FSD v۱۲ قبل از عرضه عمومی تحت آزمایشات بیشتری قرار خواهد گرفت.

نسخه نمایشی زنده توسط ماسک
در اوت ۲۰۲۳، ماسک یک نمایش زنده از FSD v۱۲ را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد این خودرو چگونه موقعیت‌های مختلف را در جاده مدیریت می‌کند. نمایشی که حدود ۱۵ دقیقه به طول انجامید، می‌توانست تاثیرگذارتر باشد، زیرا مشاهده شد که خودرو اشتباهات و تردیدهایی داشت و در برخی موارد نیاز به دخالت انسان داشت. با این حال، این نسخه نمایشی، پتانسیل FSD v۱۲ و میزان پیشرفت آن نسبت به نسخه‌های قبلی را نیز نشان داد.

ماسک در آن زمان گفت که این نسخه نمایشی برای نشان دادن عملکرد خام و بدون سانسور FSD v۱۲ است و این به‌روزرسانی هنوز در حال توسعه است. او همچنین گفت که نسخه نهایی بسیار بهتر خواهد بود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا