اخبار سایت

آموزش: ۱۳ راهکار برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی




تلفن هوشمند اندرویدی شما یک دستگاه قدرتمند است، اما ممکن است با گذشت زمان، کند شود. راه‌کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود عملکرد آن انجام دهید.

 

چگونه عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی خود را بهبود دهیم؟




۱- سیستم عامل اندروید خود را به‌روز کنید

جدیدترین نسخه‌های اندروید، اغلب شامل بهبودهایی در عملکرد آن هستند، بنابراین بهتر است گوشی خود را به‌روز نگه دارید. می‌توانید به‌روزرسانی‌ها را در قسمت تنظیمات گوشی چک کنید.

۲- گوشی خود را به طور مرتب ریستارت کنید

ریستارت مرتب گوشی، هر فایل یا فرآیند موقتی که ممکن است باعث کندی سرعت گوشی شما شود را پاک می‌کند. برای راه اندازی مجدد گوشی، دکمه پاور را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس ریستارت را بزنید.

۳- فضای ذخیره‌سازی را آزاد کنید

اگر فضای ذخیره‌سازی گوشی شما اندک است، نمی‌تواند چندان کارآمد کار کند. هر اپلیکیشن یا فایلی که نیاز ندارید را حذف کنید. برای این مشاهده این که چقدر فضای ذخیره‌سازی خالی دارید، به بخش تنظیمات (Settings) و  فضای ذخیره سازی (Storage) مراجعه کنید.

۴- اپلیکیشن‌های استفاده نشده را حذف نصب کنید

حتی اگر دیگر از اپلیکیشنی استفاده نکنید، باز هم می‌تواند فضا و منابع گوشی را اشغال کند. برای حذف نصب یک اپلیکیشن، به قسمت تنظیمات، اپلیکیشن‌ها و اعلان‌ها و مشاهده همه اپلیکیشن‌ها بروید. روی اپلیکیشنی که می‌خواهید حذف کنید ضربه بزنید و سپس گزینه حذف نصب (Uninstall) را انتخاب کنید.

۵- حافظه پنهان (کَش) را برای اپلیکیشن‌های جداگانه پاک کنید

اپلیکیشن‌ها اغلب فایل‌های موقت را در حافظه پنهان ذخیره می‌کنند. این فایل‌ها می‌توانند به مرور زمان انباشته شده و سرعت گوشی شما را کم کنند. برای پاک کردن حافظه پنهان یک اپلیکیشن، به قسمت تنظیمات، اپلیکیشن‌ها و اعلان‌ها و سپس مشاهده همه اپلیکیشن‌ها بروید. روی اپلیکیشنی که می‌خواهید کش آن را پاک کنید ضربه بزنید و سپس روی ذخیره سازی و کش (Storage & cache)ضربه بزنید. روی پاک کردن کَش (Clear cache) بزنید.

۶- از اپلیکیشن مدیریت برنامه‌ها (task killer) استفاده کنید

یک اپلیکیشن task killer می‌تواند به شما کمک کند اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند را ببندید. استفاده از چنین اپلیکیشنی، می‌تواند حافظه رَم را آزاد کند و عملکرد گوشی خود را بهبود دهید. بسیاری از اپلیکیشن‌های task killer  در دسترس هستند، بنابراین می‌توانید یکی را که دوست دارید انتخاب کنید.

۷- انیمیشن‌ها را غیرفعال کنید

انیمیشن‌ها می‌توانند گوشی شما را از نظر بصری جذاب‌تر جلوه دهند، اما همچنین می‌توانند سرعت آن را کاهش دهند. برای غیرفعال کردن انیمیشن‌ها، به قسمت تنظیمات، گزینه‌های طراح بروید. به قسمت پایین صفحه رفته و گزینه‌های مقیاس انیمیشن پنجره، مقیاس انیمیشن انتقال و مقیاس مدت زمان متحرک را پیدا کند. هر گزینه را روی ۰.۵x  یا ۰.۰x قرار دهید.

۸- از یک لانچر سبک استفاده کنید

لانچر، رابطی است که برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و دسترسی به ویژگی‌های دیگر گوشی خود، از آن استفاده می‌کنید. یک لانچر سبک می‌تواند عملکرد گوشی شما را با استفاده کمتر از منابع رم و سی پی پو بهبود دهد. لانچرهای سبک زیادی وجود دارند که می‌توانید یکی را که دوست دارید انتخاب کنید.

۹- گوشی خود را روت کنید

روت کردن گوشی، به شما امکان کنترل بیشتر روی سیستم را فراهم کرده و به شما امکان می دهد عملکرد آن را بهبود دهید. با این حال، روت کردن همچنین می‌تواند گارانتی شما را باطل کند و گوشی شما را در برابر بدافزار آسیب پذیرتر کند. اگر تصمیم گرفتید گوشی خود را روت کنید، حتما تحقیق کنید و دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید.

۱۰- رام سفارشی استفاده کنید

رام (ROM) سفارشی، یک نسخه اصلاح شده از سیستم عامل اندروید است که می‌تواند عملکرد و ویژگی‌های بهبود یافته‌ای را فراهم کند. رام‌های سفارشی زیادی وجود دارند؛ بنابراین، می‌توانید یکی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.

۱۱- فضای ذخیره سازی گوشی خود را مرتب سازی کنید

مرتب سازی (Defragmentation) می‌تواند با یکپارچه کردن مجدد فایل‌ها و ذخیره کردن آنها در بلوک‌های به هم پیوسته، به بهبود عملکرد حافظه گوشی شما کمک کند. برای مرتب سازی فضای ذخیره سازی گوشی خود، می توانید از یک اپلیکیشن شخص ثالث یا ابزار مرتب سازی داخلی استفاده کنید.

۱۲- حافظه گوشی خود را ارتقا دهید

 اگر گوشی شما مقدار کمی رَم یا فضای ذخیره سازی دارد، ارتقای این قطعات می تواند عملکرد را بهبود دهد. با این حال، ممکن است این گزینه برای همه گوشی‌ها نباشد.

۱۳- گوشی خود را تعمیر یا تعویض کنید

 اگر گوشی شما قدیمی یا آسیب دیده است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که آن را تعمیر یا تعویض کنید. اگر سایر نکات کارساز نباشند، این ممکن است تنها راه برای بهبود عملکرد تلفن شما باشد.

 با رعایت این نکات، گوشی اندرویدی شما می‌تواند تا چند سال دیگر، به راحتی کار کند.

به این چند توصیه هم توجه کنید:

•  از حالت صرفه جویی در مصرف نیرو استفاده کنید.

•  گوشی خود را خنک نگه دارید.

•  از اجرای همزمان تعداد زیادی اپلیکیشن‌ خودداری کنید.

•  اپلیکیشن‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید را ببندید.

•  نرم افزار گوشی خود را به‌روز نگه دارید.

•   برای محافظت از حریم خصوصی خود، از VPN استفاده کنید.

•  از داده‌های خود به طور مرتب نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اشتباهات رایجی که باعث کندی گوشی اندرویدی شما می‌شوند:

•  عدم به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید

•   عدم ریستارت مرتب گوشی

•   نگه داشتن اپلیکیشن‌های بیش از حد در پس زمینه

•   نصب اپلیکیشن‌های بیش از حد

•  دانلود اپلیکیشن‌ها از منابع غیرقابل اعتماد

•   عدم استفاده از اپلیکیشن‌ task killer

•  رها کردن گوشی خود در هوای گرم

•  عدم به‌روزرسانی نرم افزار گوشی

اشتباهات دیگری که باعث کاهش سرعت گوشی اندرویدی شما می‌شود:

•  استفاده از یک شارژ کم کیفیت

•  لبریز کردن بیش از حد گوشی با ویجت‌ها

•  نصب اپلیکیشن‌ها از منابع غیرمعتبر

•  عدم حذف پیام‌ها و فایل‌های قدیمی

•  عدم استفاده از یک اپلیکیشن آنتی ویروس

•  عدم بهینه‌سازی تنظیمات گوشی

با اجتناب از این اشتباهات، گوشی اندرویدی‌تان تا سال‌ها، بدون مشکل کار خواهد کرد.

منبع: ایسنا

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا