اخبار سایت

چاقی و دیابت چگونه خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد



پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا بین سطح بالای انسولین و این بیماری ارتباطی یافته‌اند.

این مطالعه برای نخستین بار به تفصیل توضیح داده است که چرا مبتلایان به این دو بیماری بیشتر در معرض خطر ابتلا به پنجمین سرطان مرگبار در بریتانیا که سالانه باعث مرگ ۹ هزار نفر می‌شود قرار دارند.

مرکز لوزالمعده بریتانیا گزارش می‌دهد که این دهمین سرطان شایع در این کشور است و در سال ۲۰۱۸، ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند.

بر پایه پژوهش مرکز سرطان بریتانیا، میزان موارد ابتلا در بریتانیا بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ و ۲۰۳۸ تا ۲۰۴۰ تا ۵ درصد افزایش می‌یابد.

در گذشته سرطان لوزالمعده را با چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط می‌دانستند، اما پژوهشگران نتوانسته بودند دلیل آن را پیش از این پژوهش مشخص کنند.

بر اساس این مطالعه جدید که روی موش‌ها انجام شد، سطح بالای انسولین باعث تحریک مفرط سلول‌های آسینار لوزالمعده که تولیدکننده شیره گوارشی‌اند می‌شود. این تحریک بیش از اندازه به التهاب منجر می‌شود و این سلول‌ها را به سلول‌های پیش‌سرطانی تبدیل می‌کند.

دکتر جیمز جانسون، یکی از نویسندگان ارشد و استاد بخش علوم سلولی و فیزیولوژیکی دانشگاه بریتیش کلمبیا (یوبی‌سی)، گفت: «در کنار افزایش سریع چاقی و دیابت نوع ۲، افزایش نگران‌کننده میزان ابتلا به سرطان را می‌بینیم.»

«این یافته‌ها به ما کمک می‌کنند بفهمیم این اتفاق چطور رخ می‌دهد، و اهمیت حفظ سطح انسولین در محدوده سالم را که با رژیم غذایی، ورزش کردن و در برخی موارد با دارو می‌توان در سطح متعادل حفظ کرد نشان می‌دهد.»

این یافته‌های جدید نشان می‌دهد انسولین به کارکرد فیزیولوژیکی سلول‌های آسینار در تولید آنزیم‌های گوارشی که غذاهای سرشار از چربی را تجزیه می‌کنند، کمک می‌کند.

اما این افزایش فعالیت در سطوح بالا، ناخواسته موجب التهاب لوزالمعده و رشد سلول‌های پیش‌سرطانی می‌شود.

به گفته پژوهشگران، شاید این مطالعه راه را برای درمان‌ها و راهکارهای جدید پیشگیری از سرطان که گیرنده‌های انسولین را در سلول‌های آسینار هدف قرار دهند، هموار کند.

دکتر جنل کوپ، نویسنده ارشد و استادیار بخش علوم سلولی و ملکولی یوبی‌سی، گفت: «امیدوارم این کار درمان بالینی را تغییر دهد و به پیشبرد مداخله‌های سبک زندگی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را در عموم مردم کاهش دهد کمک کند.»

«این پژوهش راه را برای درمان‌های هدفمندی که گیرنده‌های انسولین را برای جلوگیری یا کند کردن پیشرفت سرطان لوزالمعده تعدیل می‌کنند نیز هموار می‌کند.»

منبع: ایندیپندنت

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا