فناوری اطلاعات

استحصال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی اشترجان


ایسنا/اصفهان در طی یک طرح، استحصال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی اشترجان انجام شد. تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اشترجان، یک تصفیه خانه با سیستم متداول است که در سال‌های قبل ساخته شده و کیفیت پساب آن ۲۳۰ واحد صنعتی از جمله صنایع مختلف شیمیایی، دارویی، برق و فلزی دارد. تصفیه پساب در این تصفیه خانه به شکلی است که در حال حاضر از پساب آن برای آب فضای سبز استفاده می‌شود.

امروز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، اولین جلسه از سلسله نشست‌های علمی با عنوان «سلسله نشست‌های خبری ترجمان و تبادل دانش» به منظور آگاه‌سازی جامعه از جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی انجام شده توسط واحد ترجمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مدیریت مهدی احمدی‌فر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

یکی از طرح‌هایی که در این نشست مطرح شد، طرح «بررسی کارایی فرآیند تلفیقی ازناسیون-غشایی جهت استحصال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی اشترجان» بود که مجری آن محمد مهدی امین، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت و خدمات بهداشتی و درمانی است.  

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این طرح، پروژه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی بهداشت و محیط زیست بوده از سیده زینب موسوی، رئیس تصفیه خانه شهرک صنعتی اشترجان است، افزود: این طرح کاملا توسط دفتر محیط زیست شهرک صنعتی اصفهان حمایت شده است و حدود پنج سال به طول انجامیده است. همچنین، اهمیت این موضوع فاضلاب تصفیه شده به منظور دستیابی به منبع آب مطمئن جهت استفاده مجدد پساب و هدف از بکارگیری واحدهای تصفیه پیشرفته: استفاده مجدد از فاضلاب صنعتی است.

وی هدف از این طرح را، استحصال آب عنوان کرد و افزود: مطالعه بر روی این طرح در شهرک صنعتی اشترجان انجام شده است و اهمیت این موضوع در آب و بحث خشکسالی و نیز تغییرات اقلیم و آب و هوایی در بخش‌های مختلف شهری، صنعتی، کشاورزی و غیره است.

وی ادامه داد: برای تصفیه پیشرفته، ما باید از تکنیک‌های پیشرفته به منظور دستیابی به آب با کیفیت بالا استفاده کنیم. یکی از مشکلاتی که ما مانند تمام دنیا با آن مواجه هستیم، بحث گرفتگی و فیلتراسیون غشاها، گرفتگی شیمیایی و بیولوژیکی (Chemical and Biological Fouling) آن‌ها است. با توجه به اینکه این غشاها حساس و گران قیمت هستند، ما باید با استفاده از روش‌هایی درصدد حفظ و نگهداری آن‌ها باشیم.

امین نیز خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اشترجان، یک تصفیه خانه با سیستم متداول است که در سال‌های قبل ساخته شده و کیفیت پساب آن ۲۳۰ واحد صنعتی از جمله صنایع مختلف شیمیایی، دارویی، برق و فلزی دارد. تصفیه پساب در این تصفیه خانه به شکلی است که در حال حاضر از پساب آن برای آب فضای سبز استفاده می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان افزود: در این طرح که در مقیاس نیمه صنعتی انجام شده است، اجزای تشکیل دهنده پایلوت عبارتند از: تصفیه شیمیایی که شامل انعقاد لخته سازی و ته نشینی(Coag./Floc./Sed) می‌شود، فیلتراسیون شنی، اولترافیلتراسیون، کربن فعال، اسمز معکوس و نیز ازن زنی.

نتایج این پژوهش در ژورنال Water Process Engineering منتشر شده است.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا