اخبار سایت

دسترسی چین به تراشه‌های ممنوعه انویدیا



بررسی اسناد مناقصه توسط رویترز نشان می‌دهد که نهادهای نظامی چین، موسسات تحقیقاتی هوش مصنوعی دولتی و دانشگاه‌ها در سال میلادی گذشته، بخش‌های کوچکی از نیمه‌رسانای‌های انویدیا را خریداری کرده‌اند که آمریکا، صادرات آنها به چین را ممنوع کرده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این فروش که تا حدود زیادی توسط تامین کنندگان چینی عمدتا ناشناخته انجام شده، نشان دهنده مشکلاتی است که واشنگتن، با وجود اعمال ممنوعیت، در قطع کامل دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته ساخت این کشور و جلوگیری از پیشرفت در هوش مصنوعی و رایانه‌های پیشرفته ارتش چین، با آن مواجه است.

خرید یا فروش تراشه‌های پیشرفته ساخت آمریکا در چین، غیرقانونی نیست و اسناد مناقصه که در دسترس عموم قرار دارد، نشان می‌دهد که ده‌ها نهاد چینی از زمان اعمال محدودیت‌ها، نیمه‌رساناهای انویدیا را خریداری و دریافت کرده‌اند که شامل تراشه A۱۰۰  و تراشه قدرتمندتر H۱۰۰ بوده است که صادرات آن به چین و هنگ کنگ در سپتامبر ۲۰۲۲ ممنوع شد و همچنین تراشه‌های ضعیف‌تر A۸۰۰ و H۸۰۰ که انویدیا در آن زمان برای بازار چین ساخته بود، اما اکتبر گذشته فروش این تراشه‌ها هم ممنوع شدند.

واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) که توسط انویدیا ساخته شده‌اند، برتری گسترده‌ای نسبت به محصولات رقیب برای کارهای هوش مصنوعی دارند، زیرا می‌توانند حجم عظیمی از داده‌های مورد نیاز برای وظایف یادگیری ماشینی را به‌ شکل موثرتری پردازش کنند.

بر اساس گزارش رویترز، تقاضای مداوم و دسترسی به تراشه‌های ممنوعه انویدیا، همچنین عدم وجود جایگزین‌های خوب برای شرکت‌های چینی با وجود توسعه محصولات هواوی و تامین کنندگان دیگر را منعکس می‌کند. پیش از تحریم‌ها، انویدیا ۹۰ درصد از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی چین را در اختیار داشت.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا