اخبار سایت

همکاری عربستان سعودی و آمریکا برای پیشبرد اکتشاف‌های فضایی



در بیانیه آمریکا و عربستان سعودی تاکید شده است: «ما قصد داریم در مورد فعالیت‌های مشترک بالقوه در عرصه هوانوردی، علوم زمین و فضا، عملیات فضایی، اکتشاف‌های فضایی، و استفاده از فضا برای هدف‌های صلح‌آمیز بحث‌های فنی داشته باشیم. کشورهای ما تمایل متقابل برای تقویت همکاری‌ها، شامل توسعه تجاری و نظارتی، رفتار مسئولانه در فضا، و امنیت فضا را تایید می‌کنند.»

توافق همکاری فضایی عربستان و آمریکا در سفر عبدالله بن عامر السواحه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس آژانس فضایی عربستان سعودی، به آمریکا صورت گرفت.

در دیدارهای میان عامر السواحه و دیگر مسئولان عربستان سعودی با مقام‌های آمریکا، هر دو کشور توافق کردند که فرصت‌های تجاری و ماموریت‌های اکتشافی مرتبط با فضا را بیشتر کنند.

عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ هشت میلیارد ریال سعودی (۲.۱ میلیارد دلار) در برنامه فضایی‌اش هزینه کند. این طرح بخشی از برنامه تنوع‌بخشی است که هدف از آن جذب سرمایه خارجی و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای جوانان عربستان است.

ریانه برناوی و علی القرنی دو فضانورد جوان عربستان سعودی‌ بودند که پس از پایان ماموریت تاریخی‌شان، روز سه‌شنبه ۳۰ مه (۹ اردیبهشت) ایستگاه فضایی بین‌المللی را به مقصد زمین ترک کردند. ریانه برناوی نخستین زن عرب بود که برای شرکت در یک ماموریت فضایی به مدار زمین پرواز کرد. این محقق سلول‌های بنیادی در نطقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی، این ماموریت را سرآغاز عصری تازه برای کشورش و منطقه خواند.

سفر این دو در حالی انجام شد که تازه در دسامبر ۲۰۱۸ «کمیسیون فضایی عربستان سعودی» به حکم ملک سلمان، پادشاه آن کشور، تاسیس شده بود. از جمله هدف‌های این کمیسیون تشویق بخش خصوصی به مشارکت بیشتر در صنعت جهانی فضا است.

در این چند سال، کمیسیون فضایی عربستان سعودی قراردادهای همکاری متعددی با آژانس فضایی اروپا، کشورهای اروپایی همچون بریتانیا و فرانسه و مجارستان، و شرکت خصوصی «ایرباس» امضا کرده است. این نهاد در سال ۲۰۲۱ به «فدراسیون بین‌المللی فضانوردی» نیز پیوست که سازمانی جهانی و مستقر در پاریس است. این فدراسیون ۳۹۷ نهاد عضو از نزدیک به ۷۰ کشور دارد که انجمن‌های حرفه‌ای، سازمان‌های فضایی و پژوهشی، شرکت‌های درگیر در صنعت فضا، دانشگاه‌ها، و موزه‌های مربوط به فضانوردی از آن جمله‌اند. «شهر ملک عبدالعزیز برای علم و فناوری»، که در ریاض مستقر است و جزو نهادهای دولت سعودی محسوب می‌شود، از سال ۱۹۹۰ عضو این فدراسیون بود و کمیسیون فضایی دومین عضو عربستان سعودی آن است.

همچنین، از دیگر ابتکارهای مهم مقام‌های عربستان سعودی این بوده است که بورسیه‌هایی ویژه دانشجویان آن کشور فراهم کرده‌اند که به دانشجویان امکان می‌دهد در بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌های علوم فضایی و مهندسی هوافضا تحصیل کنند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا