دانش و علم

بررسی پایداری مطلق محیط زیستی تولید کود اوره



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، مظاهر معین الدینی دانشیار گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، در پژوهشی تولید کود اوره را از منظر پایداری محیط زیستی بررسی کرده است.

معین‌الدینی درباره گستردگی تولید کود اوره در جهان گفت: در دو دهه گذشته علاقه به کودهای نیتروژنی با هدف بهبود روش‌های کشاورزی در حال افزایش است. کود اوره، یکی از انواع کودهای نیتروژنی و محبوب‌ترین نوع آن در جهان است که تقاضای فزاینده‌ای برای تولید آن وجود دارد. از این رو، بررسی فرایند تولید این نوع کود از چشم انداز پایداری محیط زیستی ضرورت یافته و مورد توجه جامعه جهانی و قانون‌گذاران قرار گرفته است.

این پژوهشگر محیط زیست، درباره اهمیت پایداری محیط زیستی در صنایع پتروشیمی توضیح داد:مطابق برآوردها، صنایع پتروشیمی حدود ۲۵ درصد از ظرفیت اشتراکی خود-پالایندگی زمین را به خود اختصاص داده است. از این رو مسأله پایداری محیط زیستی و کربن‌زدایی از این صنایع، مسأله‌ای حیاتی است.

دانشیار دانشگاه تهران درباره روش و نتایج این ارزیابی گفت: در این پژوهش، ارزیابی پیامدهای محیط زیستی تولید اوره بر اساس دیدگاه چرخه زندگی (LCA) و در چارچوب مرزهای زمین انجام شده است و شاخص‌های محیط زیستی از قبیل گرمایش جهانی را دربردارد. نکته امیدوارکننده در نتایج، این است که توسعه برق پایدار، بهبود کارایی محیط زیستی فرآیندهای بالادستی (مانند شیرین‌سازی گاز طبیعی) و ارائه منابع پایدار (به عنوان مواد اولیه) می‌تواند مسیرهای پایدار برای تولید کود اوره را تضمین نماید.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا