اخبار سایت

به زودی شاهد از سرگیری سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با باکو تی.وی، گفت: به زودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود. هیأتی برای آماده سازی مقدمات به تهران سفر کرده است.

وی بیان کرد: همه اقوام ایرانی، ایران را از آن خود می‌دانند و از نظر بنده ایرانی ترین قوم در کشور ما آذربایجانی‌های ما هستند. دست دشمنان مشترک و سرویس‌های امنیتی آنها در اختلاف افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است.

موسوی تصریح کرد: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی میان مردمان دو سوی مرز حدوداً ۸۰۰ کیلومتری ایران و جمهوری آذربایجان اجازه نمی‌دهد مشکلات و سو تفاهمات ادامه دار باشد.

وی ادامه داد: دو کشور سعی کردیم با عقل، درایت و تدبیر از مرحله سردی عبور کنیم و صفحه جدیدی در روابط دو جانبه بگشاییم. دست دشمنان مشترک و برخی کشورها و رژیم‌ها در منطقه و فرامنطقه بویژه سرویس‌های امنیتی آنها در اختلاف افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است.

سفیر ایران در باکو گفت: طبیعی است همانطور که در یک خانواده همه یک جور فکر نمی‌کنند در میان همسایگان هم اختلاف نظر وجود داشته باشد. همسایگان مانند گوشت و ناخن به هم چسبیده اند. اما هر از گاهی نیاز داریم چرک و میکروب‌ها را از لای آنها پاک کنیم. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است.

وی ادامه داد: حادثه ۷ بهمن و حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بسیار تلخ، غیرقابل پیش بینی و غافلگیر کننده بود. اما همه شواهد و رفت و آمدهای بعدی مقامات قضائی و امنیتی دو کشور و اعتراف فرد ضارب نشان داد این اقدام فردی و با انگیزه‌های شخصی بود. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد.

موسوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اساس اصول و مبانی ثابت حرکت می‌کند که قابل خدشه و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه طلبی از جمله این اصول اساسی است که در دوران اشغال، ایران را کنار جمهوری آذربایجان قرار داد.

وی اظهار کرد: بنده برخی اخبار و گزارش‌های هدفدار مبنی بر کمک ایران به اشغالگران را کاملاً نفی و رد می‌کنم و اینگونه وارونه سازی ها جای تأسف دارد. واقعیات را از مقامات تان بپرسید.

سفیر ایران در باکو بیان کرد: مقام معظم رهبری به عنوان نفر اول کشور ما و فرمانده کل قوا چه در ابتدای اشغال سرزمین‌های آذربایجان و در دوره جنگ اول قره باغ و چه در جنگ دوم قره باغ صراحتاً از آزادسازی سرزمین‌های اشغالی جمهوری آذربایجان حمایت کردند و بقیه ارکان نظام در دولت و نیروهای مسلح همواره همین منویات را پی گرفتند و ادامه دادند.

وی متذکر شد: ایران بیش از ۳۰ سال نخجوان را به خاک اصلی جمهوری آذربایجان متصل کرد و الان هم بنا داریم این مسیر را توسعه داده و متنوع کنیم. مسیر هوایی اتصال به نخجوان نیز از فضای ایران عبور می‌کند. دو کشور به جای دیوار کشی در حال پل زدن میان خود هستیم.

موسوی گفت: همه اقوام ایرانی، ایران را از آن خود می‌دانند و از نظر بنده ایرانی ترین قوم در کشور ما آذربایجانی‌های ما هستند و در همه جای ایران هم حضور دارند. شخص اول کشور ما اصالتاً آذری زبان هستند و بسیار تاکید و توصیه بر تکلم به این زبان در میان خانواده‌ها دارند. بنابراین سوال شما از اساس صحیح نیست.

وی گفت: در حال طراحی پروژه‌های بزرگ اقتصادی برای ایجاد درهم تنیدگی بیشتر اقتصادی دو همسایه هستیم.

منبع:مهر

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

دکمه بازگشت به بالا