فناوری های نوین

فراماده جدید با دستکاری انرژی به کمک مناطق زلزله خیز می آید



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، جهانی که انسان ها مشاهده می کنند به طور معمول ۳بعدی است. اما محققان اخیرا درباره چشم انداز بعد چهارم یا بعد مصنوعی که فراتر از جهان فیزیکی است، تحقیق می کنند.

محققان دانشگاه میسوری فرم جدیدی از فرا ماده مبتنی بر بعد چهارم مصنوعی توسعه داده اند.

طبق گزارش منتشر شده، این ماده می تواند امواج انرژی روی سطح مواد جامد را کنترل کند. این امواج انرژی به عنوان امواج سطحی مکانیکی شناخته می‌شوند که می‌توانند چگونگی انتشار ارتعاشات در یک ماده سطح جامد را تعیین کنند.

گولیانگ هوانگ یکی از مولفان این تحقیق در بیانیه رسمی می نویسد: مواد معمولی به وضعیت سه بعدی با محورهای X،Y و Z محدود هستند اما ما موادی در بعد مصنوعی یا همان بعد چهارم توسعه دادیم که به ما اجازه می دهند مسیر موج انرژی را طوری دستکاری کنیم که هنگام گذر از یک گوشه ماده به گوشه دیگر آن از راه مورد نظر ما گذر کند.

مزایای اولیه چنین فراماده ای به حوزه رایانش کوانتومی مربوط است. اما همچنان ممکن است مزایایی برای ایجاد راه حل های مهندسی ایمن تر برای مناطق حساس به زلزله در بر داشته باشد.

این ماده جدید با استفاده از حوزه ای از ریاضیات به عنوان توپولوژی توسعه یافته است. این شاخه مربوط به بررسی اشکال و ترکیب بندی آنها در فضا است. تحقیق مذکور از اثر پمپاژ توپولوژیکی استفاده کرد که به امواج اجازه می‌دهد نمونه‌ای را بدون اختلال و نقص حرکت دهند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا