اخبار سایت

ساخت اولین ربات زنده جهان در آمریکا


زینوبات را می‌توان به عنوان محصولی که از همگرایی زیست‌شناسی و هوش مصنوعی ایجاد شده در نظر گرفت. در واقع واژه زنوبات (Xenobot) از ترکیب حروف ابتدایی قورباغه آفریقایی Xenopus و Robot ایجاد شده است. این محصول نوع جدیدی از مصنوعات دست انسان است که می‌توان آن را «ارگانیزم زنده قابلِ برنامه‌ریزی» نامید.

دو دانشمند زیست‌شناسی محاسباتی و هوش مصنوعی دانشگاه ورموند آمریکا به نام‌های سام کریگمن و جوش بونگارد طراحی و ساخت این ربات را برعهده داشتند. ایده ساخت این ربات در سال ۲۰۱۷ به ذهن این دو رسید و تلاش کردند تا با شبیه‌سازی از سلول‌های کوچک بنیادی قورباغه، ربات بسازند.
 

این دو دانشمند با ترکیب سلول‌های پوست و قلب قورباغه این ربات را ساختند. در طراحی این ربات، از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری استفاده شده که آن را قادر به حرکت می‌کند.

این موجودات، با استفاده از انرژی سلولی خود، می‌توانند تا ۱۰ روز زنده بمانند. اما مزیت استفاده از اجزای زنده به جای مواد سنتی، مانند فلز و پلاستیک در ساخت این ربات این است که اگر ربات بشکند، محیط را با زباله‌هایی مانند فلز، باتری یا پلاستیک آلوده نمی‌کند. محققان همچنین می‌توانند زینوبات‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنند که در پایان عمر خود، به طور طبیعی از هم جدا شوند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا