دانش و علم

شبکه تحقیقاتی قلب و عروق با همکاری ۳۰ مرکز تحقیقاتی ایجاد شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست با هیات رئیسه انستیتو قلب و عروق شهید رجایی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای رشد و توسعه پژوهش و فناوری در عرصه قلب و عروق اظهار داشت: تولید علم و مرجعیت علمی جزو خواسته‌های موکد مقام معظم رهبری است بنابراین تلاش ها بر این است که در سطح ملی و بین‌المللی تلاش ها به کار گرفته شود. زیرا برای شبکه سازی و مرجعیت علمی باید بزرگ فکر کنیم و به فکر استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از اهداف کلان برقراری شبکه تعاملی مراکز تحقیقاتی است تا از طریق اجرای سیاست‌های یکپارچه نتایج تحقیقات شامل حال کل کشور شود. ۳۰ مرکز تحقیقاتی فقط در حوزه قلب و عروق فعال هستند شایسته است، شبکه تحقیقات قلب و عروق به انستیتو قلب شهید رجایی متصل شود.

وی از افزایش سرعت و شتاب تولید علم در کشورهای منطقه خبر داد و عنوان کرد: باید توجه داشت تولید علم در منطقه به شدت در حال افزایش است و ضروری است محققان فعال در مراکز تحقیقاتی توجه کنند و با استفاده از تمام توان پژوهشی در این عرصه به فعالیت بپردازند.

پناهی با بیان اینکه در بار بیماری‌ها حوزه قلب و عروق و فشار خون بالا در ردیف اول قرار دارد، بیان کرد: در وزارت بهداشت برای ریسک فاکتورهای قلب و عروق معتقدیم هر نوع هزینه‌ای سرمایه گذاری است. هرچند باید تحقیقات حوزه قلب و عروق به سوی تحقیقات پیشگیرانه سوق داده شود و در این مسیر استفاده از نرم افزارهای نوین و همچنین هوش مصنوعی اجتناب ناپذیر است.

وی به ضرورت مدیریت و تحلیل داده های بزرگ اشاره کرد و ادامه داد: باید آمار و بزرگ داده‌های عرصه قلب و عروق تحلیل و آنالیز شود؛ نرم افزارها و ابزارهای جدیدی برای انجام چنین محاسبات بزرگ و پیچیده لازم است. علاوه بر استفاده از علوم جدید مانند بافت‌درمانی، سلول‌درمانی، کارتیسل‌تراپی و غیره باید از ابزارهای نوین برای انجام این فرآیندها بهره‌برداری کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: برنامه رجیستری و آزمایشگاه جامع کوهورت و بایوبانک از جمله ابزارهای جدید و جدی موجود کشور است باید دست به هم بدهیم و کمک کنیم تا این اطلاعات فعال شوند و از آنها به اطلاعات و پیام‌های راهبردی در مدیریت نظام سلامت برسیم.

پناهی در ادامه به مسئله فناوری نظام سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴ رتبه کشور از میان ۱۳۲ کشور رتبه ۱۲۰ بود ولی در سال گذشته این به عدد ۵۳ رسیده است که رشد مطلوبی است با این وجود باید تلاش بیشتری برای بهبود این جایگاه انجام شود و هدف‌گذاری بعدی معاونت تحقیقات دستیابی به رتبه ۳۵ است.

وی با بیان اینکه هر نوآوری در حوزه سلامت می‌تواند در اقتصاد کلان کشور و اقتصاد دانش بنیان اثر بگذارد و نیاز جامعه را رفع کند، عنوان کرد: در حال حاضر فهرست تمامی مواد اولیه و داروهای کشور را از طریق سازمان غذا و دارو استعلام و رصد شده است و موارد پرمصرف را میان دانشگاه های بزرگ کشور توزیع شده است تا تحقیقات لازم جهت تولید آنها را در دستور کار قرار دهند.

معاون وزیر بهداشت گفت: هزینه سلامت در کشور اعم از هزینه درمان و پژوهش در کشور بالاست. بنابراین یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها استفاده از علوم و ابزارهای نوین است. همینطور مصرف دارو در کشور و تجویز دارو بسیار بالاست. باید با انجام مطالعات تجویز منطقی دارو و درخواست منطقی پاراکلینیک و آزمایشات توسط پزشکان تغییر اساسی در این مقوله ایجاد شود.

وی یادآور شد: انتهای سال گذشته برای اولین بار ۲۳۶ میلیارد به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور جهت اجرای این سیاست‌ها از جانب معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بودجه اختصاص داده شده است.

دکتر فریدون نوحی رئیس مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی نیز در پایان ضمن ابراز امیدواری از توصیه‌ها و نکات مطرح شده اظهار داشت: انتظار می‌رود، تمام موارد ذکر شده با رفع دغدغه‌های نیروهای انسانی که سرمایه‌های هر مجموعه‌ای به شمار می‌رود برآورده خواهد شد ضمن اینکه به هدایت و راهنمایی و نظارت وزارت بهداشت هم نیاز داریم.

وی بیان کرد: مستندات پژوهشی مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجایی در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مطابق با شاخص‌های ارزشیابی نشان می‌دهد در پایگاه اطلاعاتی Scopus ۵۷۴ مقاله،Pubmed ۳۶۸ مقاله و Web of Science ۲۱۱ مقاله به چاپ رسیده است و تعداد ۷۹ مقاله با همکاری بین‌المللی بوده تهیه شده است.

دکتر سعیده مظلوم زاده معاون پژوهشی انیستیتو قلب شهید رجایی به معرفی پژوهشکده قلب و عروق ایران و ۸ مرکز تحقیقاتی مستقر پرداخت و گفت: تحقق امکان پژوهش ملی هوشمند در حوزه سلامت و بیماری قلب و عروق، فراهم سازی بانک‌های ملی یکپارچه زیست داده در کشور و فراهم‌سازی درگاه‌های خدمات محققین برای هدایت و حمایت از تحقیقات کاربردی از جمله اهداف ما به شمار می رود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا