فناوری های نوین

امکان افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات ایران و تاجیکستان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در نشست با رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان و شهردار دوشنبه که با همراهی یک هیأت پارلمانی از خانه نوآوری و فناوری ایران بازدید کرد، ضمن اشاره به هم‌سویی و قرابت‌های میان دو ملت به عنوان تکیه‌گاه توسعه همکاری‌های اقتصادی افزود: معتقدیم تاجیکستان به دلیل قرابت فرهنگی، ادبی و تاریخی یکی از نزدیک ترین کشورها به ایران است و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی بین دو کشور باشد.

وی، پیوند مستحکم و ناگسستنی مردم ایران و تاجیکستان را ظرفیتی ارزشمند برای توسعه همکاری‌ها دانست و ادامه داد: اولویت اصلی ما «همکاری» است و صرفاً به دنبال تجارت نیستیم؛ ما می‌توانیم با ایجاد بسترهای مناسب همکاری به ویژه در حوزه علم و فناوری که اکنون محل رقابت بسیاری از کشورها است، همکاری‌های خوبی بین ایران و تاجیکستان رقم بزنیم.

دهقانی یا اشاره به روند رو به رشد حجم صادرات فناورانه ایران طی سال‌های اخیر عنوان کرد: ایران در سال ۱۳۹۸ توانست به میزان صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه دست پیدا کند که البته با همه‌گیری ویروس کرونا این عدد در سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت اما در سال ۱۴۰۰ مجدداً به ۶۰۰ میلیون دلار رسید. سال ۱۴۰۱ ایران توانست صادرات ۸۵۰ میلیون دلاری را رقم بزند. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون، حجم صادرات شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رفته و امید داریم این عدد تا پایان سال جاری، از ۲.۲ میلیارد دلار فراتر برود. این روند رو به رشد، نشان دهنده عزم جدی دولت برای صادرات دانش‌بنیانی و قرار داشتن دیپلماسی بر مدار علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، نیروی انسانی جوان و رو به رشد دو کشور را یکی از محورهای ظرفیت‌مند همکاری‌های علمی بین ایران و تاجیکستان دانست و افزود: مراکز علمی و تحقیقاتی دو کشور بسترهای خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک و آینده محور هستند و این آمادگی را داریم که در قالب یک برنامه جامع، توسعه این همکاری‌ها را با محوریت نیروی انسانی جوان، دانش آموخته و متخصص گسترش دهیم.

دهقانی با اشاره به ظرفیت خوب همکاری ایران و تاجیکستان در حوزه‌های کشاورزی، غذا و معدن بر اهمیت همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف علم و فناوری تاکید کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به آمادگی ایران برای همکاری در راه اندازی پارک علم و فناوری مشترک ایران و تاجیکستان عنوان کرد: اکنون فرصت‌های همکاری مبتنی بر علم و فناوری بین این دو کشور، در موضوعات و سرفصل‌های متعددی وجود دارد که از جمله مهم‌ترین این محورها می‌توانیم به همکاری شرکت‌های دو کشور و ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک برای تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان استفاده کرد. همچنین این آمادگی به طور کامل وجود دارد که محصولات قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در قالب یک برند بین‌المللی ایرانی-تاجیکستانی، راه خود را به بازارهای بین المللی بگشاید.

دهقانی با اشاره به توانمندی ایران در تولید تجهیزات آزمایشگاهی، مواد و خدمات تست و آزمون پیشرفته افزود: ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی، ابزارها و مواد آزمایشگاهی مورد نیاز عرصه پژوهش، فناوری و نوآوری ایران در داخل تولید می‌شود که می‌توان با استفاده از این ظرفیت ارزشمند، فصل تازه‌ای از همکاری‌ها را بین شرکت‌های توانمند ایران و مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی تاجیکستان رقم زد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، با اشاره به آمادگی برای انتقال تجربه ارزشمند ایران در زمینه سیاستگذاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: با نگاه و تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب، اسناد بالادستی قوی و قوانین پیشرفته‌ای که ایران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و دارد حمایت‌های بسیار خوبی از رشد و رونق این حوزه‌ها صورت گرفته که برخی از آن‌ها معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، راهکارهای نوآورانه تأمین مالی و کمک به سرمایه گذاری است و آمادگی داریم این تجربیات را که این موجب رونق در زیست‌بوم فناوری و نوآوری ایران شده است در اختیار تاجیکستان قرار دهیم.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا