اخبار سایت

مدیرعامل ایرانسل: ورود ایرانسل، نقطه عطف پروژه فیبرنوری است


نشست خبری هفدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن‌همراه ایرانسل، صبح امروز شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲، در ساختمان مرکزی ایرانسل و با حضور دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، جمعی از معاونان، مدیران کل و مدیران ارشد ایرانسل و با حضور اهالی رسانه، برگزار شد.

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم، در چند بخش به ارائه آخرین دستاوردهای ایرانسل در زمینه‌های گوناگون پرداخت. وی در بخش ابتدایی این ارائه، با اشاره به مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری از آغاز به کار ایرانسل گفت: در حال حاضر ۶۴.۴ میلیون مشترک داریم که ۴۵.۵ میلیون از آنان مشترک اینترنت همراه هستند. ایرانسل در حال حاضر ۴۳.۳ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده و موفق شده در یک سال گذشته، تعداد مشترکان دائمی همراه خود را به ۷.۸ میلیون مشترک برساند که با رشدی بیش از ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

بخش دیگر ارائه مدیرعامل ایرانسل به اعلام اعداد و ارقامی در حوزه مصرف شبکه در یک سال اخیر اختصاص داشت. طبق اعلام او و در سالی که گذشت، رکورد مصرف روزانه دیتا در شبکه ایرانسل معادل ۲۲ پتابایت در شهریور ماه ۱۴۰۲ بود که در مقیاس اپراتورهای منطقه خاورمیانه، رکورد بزرگی است. البته گزارش لحظه‌ای نشان می‌دهد که روز گذشته یعنی ۲۸ مهر ۱۴۰۲، رکورد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل به ۲۳ پتابایت هم رسید. همچنین پرترافیک‌ترین سایت شبکه ایرانسل در سال گذشته در یک روز، میزان مصرف حدود ۶.۵ ترابایت را تجربه کرده است. رکورد میزان مصرف روزانه مکالمات در شبکه ایرانسل هم معادل ۳۰۹ میلیون دقیقه در روز ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ بود. رکورد پیامک ارسالی در شبکه ایرانسل نیز به ارسال ۳۸۱ میلیون پیامک در روز اول فروردین ۱۴۰۲ اختصاص دارد.

عباسی‌آرند پس از ارائه آمار و ارقام اولیه، به توضیح پروژه‌های مهم توسعه‌ای ایرانسل در یک سال گذشته پرداخت و گفت: ما امسال با برنامه‌ریزی انجام شده، موفق شدیم تا مجوز پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را از وزارت ارتباطات دریافت کنیم و در پی آن، در کنار  توسعه سرویس‌های موبایل، توسعه سرویس‌های ثابت را هم در برنامه قرار دهیم. نقش‌آفرینی ایرانسل در پروژه فیبر نوری یکی از برنامه‌های استراتژیک ما است که منجر می‌شود تا ایرانسل فقط اپراتور موبایل نباشد و به عنوان اپراتور ثابت هم ایفای نقش کند. ورود ایرانسل به سرویس‌های ثابت، هم برای ایرانسل و هم برای صنعت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات کشور، یک نقطه عطف است و با ورود به این صنعت، اهدافی چون کمک به توسعه زیرساخت، توسعه فناوری، کمک به بهبود کیفیت و سرعت و ایجاد رقابت برای ارائه خدمات اقتصادی‌تر به مردم و کسب‌وکارها را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی که مرداد ۱۴۰۲ به ایرانسل اعطا شد، متعهد شدیم که برای ۵ میلیون خانوار در ۴۱۵ شهر، با حدود ۵۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و ۱۱هزار کیلومتر حفاری و داکت‌گذاری، دسترسی به این خدمت را فراهم کنیم. البته توسعه فیبرنوری را از قبل آغاز کرده بودیم و تا کنون ۲۲۰۰ کیلومتر زیرساخت فیبر نوری در لایه مترو ایجاد کرده‌ایم و برنامه‌ریزی ما تلاش برای ایجاد یک میلیون پوشش در سطح کشور، تا آخر امسال است.

مدیرعامل ایرانسل درباره وضعیت پیشرفت پروژه‌های فیبر در شهرهای کشور گفت: در شهر بابل طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ۱۲۰ کیلومتر فیبر نوری احتیاج داریم که تا امروز ۹۰ کیلومتر آن انجام شده و امکان بهره‌مندی ۲۵ هزار خانوار را فراهم می‌کند. پیش‌بینی ما این است که در آبان‌ماه امسال، کل شهر بابل توسط ایرانسل پوشش فیبر خواهد داشت. به تازگی نیز ایرانسل در ۲۲ مهر ۱۴۰۲، تفاهم‌نامه‌ توسعه دسترسی منازل و کسب و کارها به فیبر نوری (FTTx) در شهر شیراز با همکاری شهرداری شیراز و قرارداد صدور مجوز حفاری پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTx) در شهر صدرا با همکاری شهرداری صدرا را با حضور وزیر ارتباطات امضا کرده است. میزان حفاری و داکت‌گذاری پروژه فیبر نوری شهر صدرا بیش از ۱۶۵ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر آن اجرا شده و ۳۰هزار نفر از ساکنان این شهر را تحت پوشش این سرویس با سرعت بیش از ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه قرار خواهد داد.

در ادامه این مراسم به طور زنده، تست سرعت فیبر نوری ایرانسل انجام گرفت که سرعت دانلودی معادل ۹۴۷.۶۲ مگابیت بر ثانیه را در حضور خبرنگاران رقم زد.

مدیرعامل ایرانسل درباره این تست سرعت گفت: سرعت بالا در فیبرنوری نشان می‌دهد که ظرفیت فیبر، ظرفیت بزرگی است و می‌تواند به بهبود کیفیت تجربه مشترکان منجر شود. توسعه فیبر باید از گذشته شتاب می‌گرفت تا فشار کمتری بر شبکه تلفن‌همراه باشد که خوشبختانه با تدبیر دولت و حمایت برای سرمایه‌گذاری از محل سهم دولت، این پروژه با قدرت شروع شده است. امیدواریم در این پروژه، زیرساخت‌ها را به گونه‌ای توسعه دهیم که هر خانوار و هر کسب‌وکار، در کمتر از یک ماه، به اینترنت پرسرعت فیبرنوری دسترسی پیدا کند.

 

سایت‌های 5G ایرانسل به عدد ۶۵۰ رسید
بخش بعدی ارائه مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری ۱۷ سالگی، به ارائه آمار پوشش اینترنت همراه ایرانسل در سطح کشور و سایت‌های نسل پنج اختصاص داشت.

عباسی‌آرند در این زمینه گفت: در حال حاضر بالای ۹۱ درصد از پوشش جمعیتی کشور در شبکه 2G و 3G ایرانسل پشتیبانی می‌شوند. همه شهرها و بخش عمده‌ای از روستاهای بالای ۲۰ خانوار، معادل ۸۳ درصد پوشش جمعیت کشور، از شبکه 4G-LTE ایرانسل بهره‌مند هستند و در  ۱۶۰ شهر نیز بیش از ۷۸۰هزار مشترک اینترنت ثابت نسل چهار TD-LTE داریم. 

مدیرعامل ایرانسل در ادامه و با اشاره به ایفای نقش اصلی ایرانسل و پرچمداری در ورود و توسعه نسل پنج تلفن‌همراه در کشور گفت: ایرانسل در یکی دو سال گذشته و در ادامه پروژه توسعه فراگیر نسل پنج در کشور، در اغلب استان‌ها تعداد زیادی سایت 5G فعال کرده که ۱۸۷سایت آن در تهران است و امروز، همزمان با ۱۷ سالگی، تعداد سایت‌های نسل پنج ما به عدد ۶۵۰ رسید. در مجموع و تاکنون، ۶.۲ میلیون مشترک که گوشی تلفن‌همراه آن‌ها از نسل پنج پشتیبانی می‌کند، در شبکه ایرانسل داریم و ۵۵۰هزار مشترک داریم که از سرویس نسل پنج ایرانسل استفاده می‌کنند. با این‌حال به دلیل محدودیت‌های موجود و مباحث مرتبط با قفل بودن برخی مدل‌های گوشی تلفن‌همراه به دلیل تحریم‌ها، بخشی از کاربران ایرانی، امکان استفاده از نسل پنج را ندارند. البته این محدودیت‌ها، برنامه توسعه نسل پنج و سرمایه‌گذاری در این شبکه را با مشکلات و کمبودهایی روبه‌رو کرده است که ما برای رفع آن همواره تلاش می‌کنیم.

در کنار اهمیت توسعه نسل‌های جدید تلفن‌همراه، توسعه زیرساخت‌های کشور در مناطق کم‌برخوردار و ایجاد اتصال به شبکه ملی اطلاعات برای ساکنان این مناطق نیز از اهداف مهم ایرانسل است.

مدیرعامل ایرانسل درباره اقدام‌های انجام شده در توسعه روستایی تاکنون گفت: توسعه خدمات روستایی تعهد شرکتی و پروانه‌ای ما است که تاکنون ۵ هزار و ۸۴۵ سایت در مناطق روستایی بالای ۲۰ خانوار، راه‌اندازی و ۱۷۰ هزار میلیارد ریال برای محرومیت‌زدایی از این مناطق سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. با مجموع این اقدام‌ها، ۳۰هزار و ۸۶۰ روستا و ۱۳میلیون نفر جمعیت، تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرار گرفته‌اند. در حوزه توسعه روستایی، ایرانسل تا پایان امسال، به تمام تعهدات خود در این پروژه ملی عمل می‌کند.

مدیرعامل ایرانسل با ارائه آمار مرتبط با مراکز سوئیچ داده گفت: از نظر زیرساخت مراکز سوئیچ و داده، درحال حاضر ۳۲۰۰ رک در این مراکز داریم که در سطح کشور و ۸ مرکز در استان‌های مختلف ایجاد شده است. ۲۴۰ رک نیز در برنامه توسعه جاری و در مرحله اجرا قرار دارند. در دو سال آینده نیز برنامه افزایش ظرفیت به میزان ۹۰۰ رک در نظر گرفته شده است.

لزوم اصلاح تعرفه برای افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت
بخش دیگری از نشست خبری ۱۷ سالگی ایرانسل، به ارائه اطلاعات مالی مربوط به فعالیت این اپراتور اختصاص داشت. مدیرعامل ایرانسل در این بخش گفت: ایرانسل از ابتدای فعالیت تا شهریور امسال، حدود ۷۸۷هزار میلیارد ریال از درآمد خود را به دولت پرداخت کرده است. درآمد عملیاتی ایرانسل در ۶ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۶.۶ درصد رشد داشته و رشد درامد از محل دیتا و سرویس‌های دیجیتال نیز با ۲۱ درصد رشد همراه بوده است. میزان کل سرمایه‌گذاری از ابتدای فعالیت تا شهریور ۱۴۰۲ هم حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

عباسی‌آرند با مقایسه گران‌ترین و ارزان‌ترین قیمت اینترنت به ازای هر گیگابایت در کشورهای مختلف، گفت: قیمت اینترنت به ازای هر گیگابایت در ایران معادل ۰.۰۷ دلار است که ارزان‌ترین تعرفه در دنیا محسوب می‌شود. حجم سرمایه‌گذاری اپراتورها در سال‌های اخیر و میانگین قیمت فروش هر گیگابایت در سال، نشان می‌دهد که بیشتر از هر زمان دیگری به اصلاح تعرفه‌ها برای افزایش درآمد و جلوگیری از کاهش کیفیت شبکه نیاز داریم. نکته قابل توجه این است که بخش قابل توجهی از هزینه‌های اپراتورها، هزینه‌های دلاری برای تأمین تجهیزات و زیرساخت‌ها است؛ اما از طرفی، درآمد ریالی در کنار افزایش قیمت دلار، هر ساله توان اپراتورها برای سرمایه‌گذاری و بهبود کیفیت خدمات را کمتر می‌کند و حتی ادامه این روند، باعث ایجاد نارضایتی از سوی کاربران، به‌ویژه در تجربه اینترنت می‌شود.
 

ایرانسل راهبر زیست‌بوم زندگی دیجیتال
مدیرعامل ایرانسل در ادامه این مراسم، به استراتژی کلی ایرانسل، چشم‌انداز و مأموریتی که برای خود ترسیم کرده اشاره کرد و گفت: هدف ایرانسل، راهبری زیست‌بوم زندگی دیجیتال برای مشتریان و کسب‌وکارها است. استراتژی ما در چند سال اخیر، حرکت از شرکت خدمات ارتباط‌پایه (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco) است که هم در لایه زیرساخت و هم در لایه سرویس و پلتفرم بتواند خدمات متنوعی را عرضه کند و زیست‌بوم دیجیتال کشور را توانمندتر سازد.

عباسی‌آرند در ادامه این توضیحات، طرح‌های تحول دیجیتال ایرانسل، رویکرد توانمندسازی با استفاده از هوش مصنوعی و بحث‌های مرتبط با امنیت سایبری برای حفاظت داده‌های کاربران را برای خبرنگاران و حضار تشریح کرد و گفت: نقشه راه و سند بلوغ تحول دیجیتال ایرانسل ترسیم شده و در حال پیاده‌سازی است.

پاسخگویی به نیمی از مشترکان از طریق کانال‌های دیجیتال
وی افزود: ایرانسل به عنوان اپراتور دیجیتال، توسعه خدمات و سرویس‌های دیجیتال متناسب با نیاز کاربران را ایجاد کرده و گسترش داده است که محصولات آن شامل سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من با ۵۰ میلیون نصب و ۲۰.۳ میلیون کاربر، تلویزیون اینترنتی لنز به عنوان تنها IPTV واقعی کشور با بیش از ۸میلیون کاربر ثبت‌نام کرده و ۵ میلیون کاربر فعال، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های روبیکا، پلتفرم جامع آموزش آنلاین دانا، مودیو، یلونام، یلوادوایز، یلوهاب، راویتو، سرویس آهنگ پیشواز، کیف پول جیب‌جت و… است. جیب‌جت محصول مهم ما در بین سرویس‌های دیجیتال است که ۱۵ میلیون کاربر دارد و در حال گسترش خدمات و فعالیت‌های آن با کمک شبکه بانکی کشور هستیم.

بخش دیگر ارائه مدیرعامل ایرانسل به فعالیت‌های ارتباط با مشتریان ایرانسل اختصاص داشت. او با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد پشتیبانی از مشترکان، از طریق کانال‌های دیجیتال ایرانسل انجام می‌شود، گفت: بخش ارتباط با مشتریان ما در یک سال گذشته، عملکرد خیلی خوبی داشته و بیش از ۱۰ میلیون درخواست را مدیریت کرده است.  ۵۱ درصد از این درخواست‌ها از طریق کانال‌های دیجیتال ایرانسل مدیریت شده و طبق نظرسنجی‌ها، تا ۹۱ درصد رضایت‌مندی نسبت به خدمات ارتباط با مشتریان ایرانسل وجود دارد.
 

توسعه ارائه سرویس خودروی متصل
در بخش ارائه گزارش دستاوردهای ایرانسل در حوزه کسب‌وکار سازمانی، عباسی‌آرند به محصولات جدید این واحد و سایر محصولات مهم برای دیجیتالی شدن کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: در این زمینه، ما شبکه اختصاصی نسل پنج برای سازمان‌ها و صنایع را فعال کردیم تا به‌ویژه بخش صنعت بتواند با تمرکز بر هوش مصنوعی، به سمت دیجیتالی شدن فرآیندهایشان گام بردارند. همچنین در پروژه خودروی متصل، با شرکت‌های خودروسازی، همکاری‌ها و قراردادهای مهمی داشتیم.

مدیرعامل ایرانسل همچنین اعلام کرد که در حال حاضر سهم فروش شارژ دیجیتال به ۹۸.۸ درصد نزدیک شده و خرید بی‌واسطه محصولات توسط مشتری، به ۸۹ درصد رسیده است.

در ادامه مراسم امروز، دستاوردهای مرتبط با منابع انسانی هوشمند ایرانسل، بخش تحقیق و توسعه و مجموعه ایرانسل لبز، اقدام‌های انجام شده برای بومی‌سازی تجهیزات، فعالیت هلدینگ ویستا به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذار ایرانسل در استارتاپ‌ها، فعالیت صندوق نوآفرین ذیل این هلدینگ و فعالیت شرکت ویستامدیا با رویکرد جدید تولید محتوا و ایجاد حلقه واسط بین توزیع‌کننده محتوا و مجموعه‌های تولید محتوا، توسط مدیرعامل ایرانسل ارائه شد.

عباسی‌آرند در ادامه گفت: «ویستامدیا» در راستای تولید محتوای داخلی از طریق IPTV لنز و مشارکت با برخی پلتفرم‌های داخلی تعریف شده و از دیگر پروژه‌های موفق مورد حمایت ایرانسل محسوب می‌شود. این پروژه تاکنون با ۲۸ پلتفرم داخلی قرارداد بسته و به افزایش بیش از ۳۵ درصدی ترافیک ماهانه داخلی کمک کرده است. وی از ساخت چند رئالیتی‌شو و استودیوی اختصاصی تولید محتوا و دوبله توسط این مالتی‌مدیا خبر داد که در راستای سند توسعه ایرانسل در حوزه تولید محتوا تعریف شده است.

در آخرین بخش ارائه نیز، مدیرعامل ایرانسل با اشاره به اهمیت موضوع پایداری و مسئولیت اجتماعی در لایه استراتژی و همچنین عملیات جاری سازمان، به تشریح نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها پرداخت و گفت: ایرانسل تلاش می‌کند تا استانداردهای مربوط به ESG (نهادینه‌سازی راهکارهای محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی) را شناسایی و رعایت کند. گزارش پایداری ایرانسل، با هدف اطلاع‌رسانی عملکرد این شرکت در اجرا و رعایت این استانداردها است که به طور مستمر تدوین شده و امسال برای سومین سال متوالی، منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. مسائل مرتبط با پایداری و مسئولیت اجتماعی برای ما بسیار اهمیت دارد. حوزه‌های محیط زیست پایدار، جامعه پایدار، اقتصاد پایدار و حاکمیت شرکتی، ارکان رویکرد ایرانسل به موضوع پایداری در کسب‌وکار است. فعالیت‌های مرتبط با شناسایی و کاهش ردپای کربن، از جمله تأمین انرژی سایت‌ها با منابع تجدیدپذیر، احداث و نوسازی مدارس در مناطق کم‌برخوردار و تجهیز این مدارس به امکانات آموزش دیجیتال، پویش اطلاع‌رسانی درباره محافظت از یوزپلنگ و سنجاب ایرانی و جنگل‌های بلوط‌ در منطقه زاگرس، برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق کم‌برخوردار و تجهیز مدارس شبانه‌روزی به نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و تخصیص درآمد آن به مدارس، از جمله این اقدام‌ها است.

در پایان و پس از ارائه گزارش عملکرد یکساله و تشریح برنامه‌های پیش‌رو توسط مدیرعامل ایرانسل، بخش پرسش‌وپاسخ اصحاب رسانه با حضور دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل و دکتر سعید عسکری مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات سازمانی ایرانسل برگزار و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

در این بخش، مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به پرسشی در خصوص ورود ایرانسل به حوزه ارائه سرویس فیبر نوری و اقتصادی بودن این پروژه برای اپراتور، تصریح کرد: در ایرانسل برای آغاز هر پروژه‌ای، طرح تجاری کامل و جامعی را تدوین می‌کنیم و بدون این طرح، وارد هیچ پروژه‌ای نمی‌شویم. پروژه فیبر نوری هم، از طرفی زیرساخت مهمی برای ارائه خدمات جدید، از جمله سرویس 5G است و از طرف دیگر هم، راه‌اندازی آن به صورت انبوه در کشور با استفاده از شیوه‌های نوین، موجب کاهش قیمت پروژه شده و امکان ارائه سرویس اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری را به مردم عزیز، فراهم می‌کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا