فناوری اطلاعات

وکیل برای ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری چه کارکردی دارد؟


وکیل برای ماده 477 از جمله مهمترین وکلا در حوزه کیفری محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت لایحه، اگر بخواهیم ساده و صریح کارکرد وکیل برای ماده 477 را بیان کنیم، می‌توانیم اینگونه بگوییم که وکیل برای ماده 477 کسی است که بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری با ارائه مدارک و مستندات لازم درخواست اعاده دادرسی می‌کند. از آنجایی که اعاده دادرسی یک مسیر فوق‌العاده و خاص برای بررسی مجدد دعوی و صدور رأی جدید می‌باشد، مسیر سخت و پیچیده‌ای است. از این رو می‌توان حدس زد که کارکرد یک وکیل برای ماده 477 بسیار خاص و حساس است.

 یک وکیل متخصص برای ماده 477 با تجربه و مجرب می‌تواند بر اساس دانش و تجربه خود نقش حیاتی و مهمی را داشته باشد.

اما برای این که بتوانیم به شکل دقیق‌تر با کارکرد و اهمیت کاری این وکیل آشنا شویم، بهتر است ابتدا کمی از مفهوم اعاده دادرسی در مسائل کیفری صحبت کنیم. شناخت این مسئله در قانون می‌تواند چراغ راه خوبی برای فهم کارکرد یک وکیل برای ماده 477 محسوب شود.

اعاده دادرسی چیست؟

همان‌طور که در بالاتر بیان کردیم، اعاده دادرسی یک مسیر ویژه و خاص برای بررسی مجدد دعوی و صدور رأی جدید در دعاوی کیفری محسوب می‌شود اما مسئله‌ای که وجود دارد به هر دلیل و در هر دعوی نمی‌توان از این مسیر استفاده کرد. در واقع شرط اصلی که امکان استفاده از اعاده دادرسی را فراهم می‌آورد این است که ثابت شود رأی صادر شده خلاف موازین شرعی یا قانونی صادر شده و یا اینکه مدارکی کشف و اثبات شده است که می‌تواند در رأی تغییر ایجاد کند. در این حالت وکیل برای ماده 477 می‌تواند به نوعی درخواست اعاده دادرسی را داشته باشد.

یکی از مهمترین مسائلی که باعث شده است اعاده دادرسی یک مسیر بسیار خاص و نسبتاً دست‌نیافتنی باشد این است که زمانی اعاده دادرسی صورت می‌گیرد که ریاست قوه قضاییه دستور آن را صادر کرده باشد. به نوعی اعاده دادرسی با دستور ریاست قوه قضاییه صورت می‌گیرد. در این حالت دعوی به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‌شود و یکی از شعبات منتخب این دیوان دعوی را از نظر شکلی و ماهوی مورد بررسی قرار می‌دهد و رأی نهایی و قطعی را صادر می‌کند.

اگر بخواهیم به صورت سلسله مراتبی به این موضوع نگاه کنیم وکیل برای ماده 477 درخواست اعاده دادرسی را به قاضی ارائه می‌دهد و در صورت منطقی بودن این درخواست قاضی آن را به رئیس حوزه قضایی یا دادستان ارجاع می‌دهد؛ این روند تا ریاست قوه قضایی ادامه پیدا می‌کند.

بنابراین مهمترین کارکرد یک وکیل برای ماده 477 این است که بتواند کاری کند که هم این مسیر کوتاه‌تر شود و هم به نتیجه برسد. اینجاست که انتخاب یک وکیل کارکشته و با تجربه اهمیت بالایی دارد. گروه وکلای عدالت‌نویسان با در اختیار داشتن بهترین وکلا و کارشناسان حقوقی و کیفری می‌تواند شما را در انتخاب یک وکیل برای ماده 477 مناسب و مجرب راهنمایی کند. تنها کافی است که یک بار به گروه وکلای عدالت‌نویسان اعتماد کنید.  

انتهای رپرتاژ آگهی

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا