فناوری های نوین

دانش بنیانها سامانه شبیه ساز جراحی لاپاراسکوپی را بومی سازی کردند



گلشید رسایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ساخت «سیمولاتور جراحی لاپاروسکوپی» توسط فناوران این شرکت، درباره این شبیه ساز توضیح داد و گفت: این دستگاه یک شبیه ساز جراحی لاپاروسکوپی با قابلیت ثبت عملکرد کاربر و ارائه گزارش پیشرفت است که از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است.

مسؤول امور بین الملل و آموزش شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا افزود: سخت افزار سامانه، شرایط هندسی و فضایی مشابه شرایط جراحی لاپاروسکوپی را فراهم می‌کند و دسته ابزارهای جراحی، پدال‌های الکتروسرجری و تصویری بازسازی شده از شرایط واقعی جراحی لاپاروسکوپی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نرم افزار سامانه نیز در ارتباط همزمان با سخت افزار، محیط جراحی لاپاروسکوپی را به لحاظ مهندسی شبیه سازی کرده و بر اساس عملکرد کاربر در تعامل با سخت افزار و دسته‌های ابزارهای جراحی و پدال‌های الکتروسرجری، واکنش نشان داده و رفتار ارگان مورد جراحی را شبیه سازی می‌کند.

رسایی در ادامه خاطرنشان کرد: نرم افزار این سامانه علاوه بر محیط شبیه سازی شده جراحی لاپاروسکوپیک کله سیستکتومی، فرایندهای استانداردی را بر مبنای استاندارد میستلز برای آموزش جراحی لاپاروسکوپی طراحی کرده و فضاهای سه بعدی لازم و فرایندهای آموزشی استاندارد را در ۴ محیط مختلف و طی فرایندهای متفاوت مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

وی ضمن بیان این مطلب که این سامانه در آموزش روش‌های جراحی لاپاروسکوپی به رزیدنت‌های جراحی قبل از شروع عمل روی انسان کاربرد دارد، تصریح کرد: به دلیل ملاحظات اخلاقی مبنی بر حفظ حقوق حیوانات، این سامانه مقدم بر تمرین عمل روی حیوان مورد توجه قرار گرفته است.

مسؤول امور بین الملل و آموزش این شرکت دانش بنیان ادامه داد: علاوه بر این از آنجا که در این سامانه هر کاربر با استفاده از اکانت شخصی خود وارد نرم افزار می‌شود و به تمرین خواهد پرداخت، سامانه قادر است گزارش عملکرد کار و نحوه پیشرفت وی را تهیه و به استاد ناظر بر دوره کارورزی ارائه کند. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته از این روش برای صدور مجوز شروع جراحی لاپاروسکوپی استفاده می‌شود.

رسایی در ادامه تاکید کرد: از آنجا که این نرم افزار ضمن دریافت حرکات کاربر در تعامل با سخت افزار، محیط مجازی و بازخورد آن را شبیه سازی کرده و کاربر را ارزیابی می‌کند، کاربر هیچ گونه دسترسی به منبع اصلی و متن نرم افزار نخواهد داشت.

وی همچنین به تشریح قابلیت‌ها و کارایی نرم افزار این سامانه شبیه ساز جراحی لاپاراسکوپی پرداخت و افزود: این سامانه قادر است یک تصویر سه بعدی از آناتومی واقعی بدن ارائه دهد و قابلیت تغییر و تنظیم نور، تنظیم زوایای مختلف دوربین، امکان بزرگ نمایی در محدوده خاص و ارزیابی دستگاه از کاراموز با تهیه گزارش عملکرد در فرمت پی دی اف را دارد.

مسؤول امور بین الملل و آموزش شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا نمایش بروز عوارض در صورت اشتباهات جراح در استفاده از فشار نامناسب ابزار، کاربری آسان‌تر نسبت به وسایل قبلی، امکان استفاده وارزیابی در سه مرحله مبتدی، متوسط و پیشرفته، امکان ارائه نحوه جراحی و توضیح آن برای کاربر و امکان به روز رسانی در بخش نرم افزار را از دیگر قابلیت‌های این سامانه برشمرد.

رسایی در پایان گفت: شبیه سازی عمل جراحی لاپاروسکوپیک کله سیستکتومی مشتمل بر سه مرحله، یک، دایسکت کردن کیسه صفرا و اتصالات آن و برش سیستیک داکت و شریان مربوطه، دو، قابلیت کنترل موقعیت دوربین و نمایش اناتومی و تکسچر واقعی در حالت پیشرفته است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا