اخبار سایت

هر رژیم کم‌کربوهیدراتی به کاهش وزن منجر نمی‌شود


بر اساس یافته‌های این پژوهش، افرادی که برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات متشکل از پروتئین‌های گیاهی و چربی‌های سالم دارند، بیشتر احتمال دارد که افزایش وزنشان را مهار کنند.

به گزارش نیویورک پست، در این پژوهش بیش از ۱۲۳ هزار و ۳۰۰ فرد بزرگسال سالم هر چهار سال یک بار برنامه غذایی و وزنشان را گزارش دادند.

کربوهیدرات‌ها ۳۸ تا ۴۰ درصد کالری دریافتی روزانه در هر یک از پنج برنامه غذایی بررسی‌شده را تشکیل می‌دادند:

•  برنامه غذایی کاملا کم‌کربوهیدرات، که در مجموع بر کاهش مصرف کربوهیدرات تاکید دارد
•  برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات حیوانی، که حاوی پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی است
•  برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات گیاهی، که بر پروتئین‌ها و چربی‌های گیاهی متمرکز است
•  برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات سالم، که از پروتئین‌های گیاهی، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کمتر تشکیل شده است
•  برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات ناسالم، که حاوی پروتئین‌های حیوانی، چربی‌های ناسالم، و کربوهیدرات از منابعی مانند غلات صبحانه و نان فراوری‌شده است

شرکت‌کنندگانی که بیشتر به برنامه‌های غذایی کاملا کم‌کربوهیدرات، کم‌کربوهیدرات حیوانی یا ناسالم پایبند بودند به‌طور متوسط بیشتر وزن اضافه کردند.

 

به گفته پژوهشگران، افرادی که برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات ناسالم داشتند در یک بازه زمانی چهار ساله، به‌طور میانگین ۲.۳ کیلوگرم وزن اضافه کردند.

اما افراد دارای برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات سالم در همین بازه زمانی ۲.۲ کیلوگرم وزن کم کردند.

این تفاوت وزن در شرکت‌کنندگان زیر ۵۵ سال، دارای اضافه‌وزن یا چاق، و کم‌تحرک‌تر بیشتر مشهود بود.

نتایج در افراد پایبند به برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات گیاهی متفاوت و غیریکسان بود.

چی سان، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «نکته کلیدی این است که تمام برنامه‌های غذایی کم‌کربوهیدرات در بلندمدت در مدیریت وزن یکسان عمل نمی‌کنند.»

او در ادامه می‌افزاید این یافته‌ها می‌تواند طرز تفکر ما در مورد برنامه‌‌های غذایی کم‌کربوهیدرات را تغییر دهد و نشان می‌دهد که طرح‌های ابتکاری سلامت عمومی همچنان باید الگوهای غذایی را ترویج کنند که بر غذاهای سالم مانند غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، و محصولات لبنی کم‌چرب تاکید دارند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا