فناوری های نوین

هوش مصنوعی برای احداث ساختمان‌هایی با بتن کمتر به کار می رود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، در صنعت ساخت و ساز انتشارهای گازهای گلخانه ای با تولید و استفاده از بتن مرتبط است. این درحالی است که بتن یکی از پر استفاده ترین مواد ساخت و ساز در سراسر جهان است.

به دلیل آنکه فرایند تولید سیمان انرژی بر است، این صنعت یک منبع اصلی انتشار دی اکسید کربن به حساب می آید و عامل ۸ درصد انتشار گازهای گلخانه ای جهان است.

سیمان یکی از محصولات فرعی داغ کردن سنگ آهک و موادمعدنی دیگر در دمای بالا در یک کوره است و جزء اصلی بتن به حساب می آید. برای تولید گرمای لازم جهت تجزیه کردن سنگ آهک، بیشتر اوقات سوخت های فسیلی به کار می روند و این روند دی اکسید کربن تولید می کند.

اما اکنون جکسون جویت یک دانشجوی ام آی تی روشی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به بتن ابداع کرده است. جویت هم اکنون مشغول تحصیل در سال سوم مقطع پی اچ دی است. تز این دانشجو روی توسعه الگوریتم هایی برای طراحی ساختمان های بتنی متمرکز است که با استفاده از مواد کمتر، انتشار گازهای گازهای گلخانه ای در بخش ساخت و ساز را کاهش می دهند.

فرایند تحت بررسی او « بهبود توپولوژی» نام دارد و از الگوریتم ها برای ایجاد ساختارهایی استفاده می کند که الزامات عملکرد ساختمان را تامین می کنند و همزمان کمترین میزان منابع را به کار می برند. او در این باره می گوید: در ماه های گذشته مشغول قدرتمندتر کردن الگوریتم ارتقای بتن تقویت شده، بود.

البته این فرایند طولانی و سخت است. به گفته جویت ممکن است چند روز یا هفته طول بکشد تا گامی در جهت ایجاد یک سیستم یکپارچه برداشته شود.

همچنین این دانشجو به دنبال عناصر کارآمدی است که بتوان در ساخت سازه هایی مانند پل و ساختمان به کار برد. او با استفاده از قدرت رایانشی این کار را انجام می دهد. او طی فرایند تحقیقات خود محدودیت های دیگر از جمله هزینه تولید را نیز در نظر می گیرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا