اخبار سایت

برای مدیریت فضای مجازی کشور، قانون در اختیار نداریم



عیسی زارع پور هجدهم آبانماه ۱۴۰۲ در جریان سفر یک روزه خود به استان مرکزی با حضور در جلسه شورای اداری استان، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم مد نظر وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات است که نزدیک به ۱۲ سال موضوع آن در کشور مطرح بوده و بارها مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار داشته است.

وی با اشاره به اینکه استرالیا در سال ۲۰۱۲ کار راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خود را آغاز کرد و امروز این شبکه در این کشور فعال است، اما در ایران هنوز این کار مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: امروز تمام ظرفیت وزارت ارتباطات برای تحقق این شبکه به کار گرفته شده است و هر هفته سه جلسه برای این موضوع برگزار می شود.

زارع پور تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات در واقع یک شبکه پر سرعت، با کیفیت و امن در گستره جمهوری اسلامی است که خدمات با سرعت و با کیفیت در این بستر به مردم ارائه می شود و کشور را در آینده در بخش های مختلف بیمه خواهد کرد. این شبکه در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۲۳ درصد پیشرفت داشت و امروز به پیشرفت ۶۳ درصدی رسیده است و هر هفته کنترل پروژه صورت می گیرد.

وی با اشاره به مسئله زیرساخت ارتباطی گفت: کشور یک شبکه پرسرعت می خواهد و به جز فیبر نوری نمی توان این سرعت را رقم زد و هدفگذاری بر این است که با توسعه آن ۲۰ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار دهیم. در گذشته دروازه های اینترنت بین الملل توسعه یافته بود و در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور نیز توسعه هایی داشتیم، اما در حوزه ارتباطات ثابت توسعه خوبی همراه با سرمایه گذاری صورت نگرفته بود به همین دلیل تمرکزمان به نقاط ضعف مصروف شد.

وزیر ارتباطات و فناوری بیان کرد: توسعه فیبر نوری در کشور کار دشواری است، اما بودجه لازم، قوانین و بخشنامه ها فراهم شده و کار در ۲۰۰ شهر آغاز شده و در ۱۰۰ شهر به اتمام رسیده است و سرعت اینترنت ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه نیز حاصل شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه بزرگ در جریان است و به شرکت مخابرات ایران بسنده نکرده ایم و با ۹ اپراتور دیگر در حال همکاری هستیم، گفت: در هر استان اپراتور دوم و سوم پیش بینی شده است و برای شهرهای کوچک خارج از مراکز استان ها، به ازای هر کسب‌وکار و منزلی که تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرد، دولت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه به اپراتورها پرداخت می‌کند؛ در مراکز استان‌ها به غیر از کلان‌شهرها هم ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

زارع پور با بیان اینکه امروز با هزینه بسیار ناچیز این شبکه در اختیار قرار گرفته است و زیرساخت های ایجاد شده مربوط به دولت است، افزود: عملا یک شبکه ملی در حال راه اندازی است که زیرساخت توسعه کشور حداقل برای ۵۰ سال آینده است. نسل چهارم صنعت با این شبکه ارتباط مستقیم دارد و توسعه کشور را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اجرای پروژه FTTH شهرستان خمین نیازمند هماهنگی های شهری است و اگر این همراهی از سوی مدیریت شهری خمین با ایرانسل صورت گیرد، قطعا تا دهه فجر این پروژه در خمین به بهره برداری می رسد. فرماندار شخصا مدیریت پروژه را به دست گیرد و در صورت وجود مشکل حتما اطلاع دهد تا کار با سرعت به مرحله بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: همه باید این پروژه ها را از آن خود بدانند و قطعا ثمره آن به مردم می رسد. کار باید با نهایت همکاری و سرعت به جلو رود تا طی هفت ماه آینده شاهد افتتاح کل پروژه در استان باشیم. در کلانشهرها نیز روند رقابتی در نظر گرفته شده است، این پروژه باید طی ۱۰ سال انجام می شد، اما با توجه عقب افتادگی های موجود، باید طی سه سال کار را انجام دهیم به همین دلیل با یک اپراتور نمی توان کار را پیش برد، باید از همه ظرفیت ها استفاده شود و امروز یک نهضت فیبرکشی در کشور به راه افتاده است.

زارع پور با بیان اینکه یک داشبورد بررسی پیشرفت کار و پروژه برای مردم نیز راه اندازی شده است، گفت: در پروژه توسعه فیبرنوری، تا پایان دولت سیزدهم، فیبرکشی در دستور کار قرار دارد، اما این پروژه در قانون هفتم در قالب اتصال منازل به اینترنت با فیبرنوری هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه اتصال ۲۰ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت و پایدار باقی مانده است، گفت: تا پایان امسال روستاهای دارای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل می شوند و تا امروز ۵۴۰۰ روستا به اینترنت متصل شده اند و سال آینده ارتقای کیفیت هدفگذاری شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری با بیان اینکه مراکز داده در داخل کشور در حال راه اندازی است، گفت: نقاط تبادل ترافیک در کشور در حال توسعه و تقویت است.

وی تصریح کرد: در بحث خدمات پایه و روی شبکه سه نگاه “اتخاذ رویکرد ایجاد موازنه و تمرکز بر پلتفرم های داخلی مانند چین، تمرکز عمده بر نظام تنظیم مقررات برای کنترل و مدیریت پلتفرم های بین المللی همچون عمده کشورهای اروپایی و پذیرش سلطه پلتفرم های بین المللی و عمدتا آمریکایی” در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد.

زارع پور گفت: امروز مرزها به معنی مرزهای فیزیکی نیست، مرز امریکایی جایی است که پلتفرم های آن فعال است و حتی حرکت افکار عمومی و مدیریت جامعه را به دست گرفته اند. همه کشورهای پیشرفته به فکر افتاده اند که با جبران عقب افتادگی خود پلتفرم راه اندازی کنند، در غیر این صورت مستعمره خواهند بود و امروز جای خرسندی است که جوانان ما برای بی نیاز شدن از پلتفرم ها و سکوهای خارجی تلاش می کنند.

وی با اشاره به توسعه پلتفرم های داخلی در کشور، گفت: سال گذشته،  ایتا ۱.۵ میلیون نفر کاربر داشت در حالی که امروز روزانه ۱۷ میلیون نفر از این فضا استفاده می کنند و امروز حامی تمام قد سکوهای داخلی هستم.

زارع پور در بحث برخورد با فروشندگان فیلترشکن، گفت: یک خط قانون برای برخورد با افراد سودجو در بحث فیلترشکن و فروشندگان آن نداریم و تا زمانی که این چنین است نباید جمع آوری این فضا را از وزارت ارتباطات انتظار داشت. در این رابطه نیازمند ابزارهای قانونی هستیم و در برنامه هفتم توسعه مجلس همراهی خوبی در حوزه امور فاقد قانون داشت، اما برای مدیریت فضای مجازی، قانون در اختیار نداریم.

وی تاکید کرد: اگر ۱۰۰ میلیون نفر وارد شبکه اجتماعی داخلی شوند قطعا زیرساخت را فراهم می کنیم، اما مردم باید توجیه و اقناع شوند و این کار تبیینی و ترویجی در حیطه وظایف وزارت ارتباطات نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری بیان کرد: در لایحه بودجه امسال، در بحث امنیت، یک تا دو درصد بودجه دستگاه ها برای ایمن سازی اختصاص یافته است و از این ظرفیت باید حتما استفاده کرد. مشکلات باتری را نیز توسط اپراتورها دنبال خواهیم کرد، ۲۰ درصد برگزاری انتخابات باید به شکل اینترنتی باشد که بر این اساس، باید مسئله باتری بویژه در روستاها رفع شود. البته برخی از روستاها در نهضت فیبرکشی از نعمت فیبرنوری بهره مند خواهند شد. درخصوص نقاط گردشگری، تکلیف قانونی برای هزینه کرد نداریم، می توانید نقاط خاص را معرفی کنید که تدبیر ویژه برای آنها داشته باشیم.

وی افزود: برای اقتصاد دیجیتال فصل جدیدی آغاز شده است. در برنامه هفتم توسعه مواد قانونی مناسبی تدوین شده و برای به رسمیت شناختن دارایی های دیجیتال و نظام ارزش گذاری نیز اقدامات نوینی آغاز شده است و این مسیر را از بورس آغاز کرده ایم و سال گذشته اولین شرکت وارد بورس شد.

زارع پور اضافه کرد: دشمن، ایمان و امید مردم را نشانه گرفته است و این امید با کار شبانه روزی احیا می شود و باید قدردان این فرصت خدمت باشیم.

دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: در استان مرکزی به صورت نسبی و در بستر فضای مجازی، رسانه اجتماعی “ویراستی” فعال است، اکثر مدیران استان در این شبکه فعالند و مدیرانی که هنوز به این نهضت نپیوسته اند لازم است که با قدرت در این شبکه فعالیت کنند.

به گزارش ایسنا، در این نشست نوربخش عسگری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اجرای طرح سنجش رضایت مندی مردم از کارکنان دستگاه های اجرایی استان و ابلاغ آن در اسفندماه سال گذشته، بیان کرد: هدف از اجرای این طرح کاهش فاصله بین مردم و مسئولان است و خدمات و کارکنانی که باعث نارضایتی می شوند نیز شناسایی خواهند شد.

وی اضافه کرد: مردم به واسطه یک بارکد یا یک کد دستوری می توانند وارد برنامه این طرح شوند و نظر خود را اعلام کنند، از ۱۲۸ دستگاه اجرایی ۷۸ دستگاه معادل ۶۱ درصد، این طرح را اجرایی کرده اند و در شورای راهبری و توسعه استان روند اجرای طرح نیز تحت پایش و بررسی است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۶ هزار و ۲۱ نفر کد دو بعدی تعریف شده است، گفت: تاکنون بانک ملی و بانک توسعه تعاون، اداراتی چون تبلیغات اسلامی، بنیاد مسکن، مدیریت درمان بیمه تامین اجتماعی، استانداری مرکزی و  ۲۵ شهرداری در استان هنوز  در ارزیابی و اجرای طرح وارد نشده اند، همچنین دانشگاه اراک، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه پیام نور، جهاد دانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان کار را تا کنون انجام نداده اند.

عسگری، افزایش مشارکت مردم در نظرسنجی از خدمات دولت هوشمند با بهره گیری از ظرفیت پیام رسان ها و سکوها برای ارائه خدمات دولتی و ایجاد رقابت در ارائه خدمات اطلاع رسانی اعلان های رسمی، اتصال بین نوع خدمت و فرآیند اجرایی خدمت ارائه شده توسط کارکنان با کد دوبعدی، ایجاد دسترسی شهروندان به خدمات دریافتی در پروفایل شخصی، اختصاص اعتبار در سطح ملی جهت به روزرسانی و ارتقای تجهیزات رایانه ای دستگاه های اجرایی استان و ایجاد سازوکار مناسب جهت تسریع در بروز رسانی تعرفه گذاری خدمات دفاتر پیشخوان را در قالب پیشنهاد در راستای ارتقای وضعیت دولت هوشمند بیان کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در خصوص جشنواره شهید رجایی بیان کرد: دستگاه هایی که مشارکت ندارند حتما باید مشارکت داشته باشند، سال گذشته ۵۸ دستگاه در جشنواره شرکت داشتند و تعدادی از دستگاه ها که در ارزیابی مشارکت نداشتند باید در سال جاری شاهد حضور آنها و افزایش رضایتمندی از سوی مردم باشیم.

در این نشست، مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: در جاده و محورهای مواصلاتی علیرغم اینکه در مرکز کشور واقع شده ایم، اما محورها از نظر ارتباطی مشکلات متعددی دارند و باید اقدام ویژه در این راستا انجام گیرد.

امید محترمی با اشاره به اینکه قطع شدن ارتباط در مسیر حرکت یکی از مشکلات است و باید فکری در این راستا صورت گیرد، گفت: در زمینه برقراری ارتباط در زمان حوادث باید اقدامات جدی در استان مرکزی صورت گیرد، به منظور ارسال پیامک در زمان حوادث و بحران ها نیز چالش هایی وجود دارد و باید با سیاست گذاری مناسب این کار را مدیریت کنیم.

وی با ارائه پیشنهاد مبنی بر ایجاد شبکه یکپارچه دستگاه های خدماتی و امدادی، خواستار تامین ۳۰ دستگاه رادیوترانک برای استان و تعدادی فرکانس UHF شد.
 
در این نشست عملیات اجرایی پروژه FTTH در شهرستان خمین به شکل آنلاین آغاز شد.

شرکت ایرانسل برای اولین بار در استان مرکزی عملیات اجرایی حفاری FTTH (فیبر نوری منازل و کسب و کار) را در شهرستان خمین به طول اجرایی ۳۵ کیلومتر اجرایی می کند.

همچنین در حاشیه این جلسه تفاهم پروژه مشارکتی فیبر نوری شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شهرداری اراک به امضا رسید.

منبع: ایسنا

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا