دانش و علم

اهداف تحقیقات باید هم‌راستای کاهش تهدیدات نظام سلامت باشد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی، در دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت که توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه تحقیقات باید در راستای نیازهای جامعه قرار بگیرد، اظهار کرد:باید در حوزه تحقیقات پیشگیرانه،پیش بینی کننده و فرادقیق در راستای کاهش تهدیدات نظام سلامت گام برداریم.

وی افزود: وزارت بهداشت وظیفه سلامت جامعه را بر عهده دارد، لذا آینده نگاری و شناسایی تهدیدات حوزه سلامت از مهمترین سیاست های تحقیقات وزارت بهداشت است. تهدیدهایی مانند باربیماری ها، تغییرات اقلیمی و پیری جمعیت در دستور کار بسیاری از شبکه ها و مراکز تحقیقاتی در یکسال گذشته قرار گرفته است.

پناهی اظهار داشت: افزایش شیوع بروز زخم در جهان نیز یکی از تهدیدات جدی سلامت است که در هزار نفر جمعیت، ۲۱.۲ نفر از زخم مزمن رنج می برند. کیفیت زندگی ۲.۵ درصد جمعیت جهان به دنبال این زخم‌ها دچار چالش شده است که این عدد قابل توجهی است، لذا پیشگیری و تسریع روند بهبود زخم ها باید در اولویت برنامه ی انجمن های علمی قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: عواملی مثل اختلالات متابولیک، اختلالات عروقی، آسیب‌های مکانیکی ،چاقی و پیری جمعیت از عوامل ایجاد کننده زخم هستند، همچنین باید به بروز بیماری دیابت و پیش دیابت توجه داشته باشیم چرا که میزان مرگ و میر ۵ ساله زخم پای دیابتی ۳۰ درصد و معادل مرگ ناشی از سرطان است.

پناهی افزود: حدود ۶ مرکز تحقیقات مرتبط با زخم داریم و حدود ۱۰۰ مرکز تحقیقات مرتبط با علوم پایه ، ۴۸ مرکز تحقیقاتی مرتبط با بیماری‌های عفونی و ۵۳ مرکز تحقیقات داروییکه می توانند به صورت همگرا در جهت بهبود روش های نوین کنترل زخم گام بردارند و بدین منظور ماموریت هایی نیز به آن ها سپرده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: از ظرفیت‌های مراکز تحقیقاتی باید برای کاهش بار ناشی از زخم استفاده کنیم. همچنین ظرفیت رشته‌های تخصصی و علوم پایه باید گسترش یابند و با همکاری با رشته های مهندسی می توان به توسعه روش های نوآورانه حوزه زخم امیدوار بود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا