فناوری های نوین

صرفه‌جویی ارزی ۱.۳ میلیارد یورویی با حمایت از طرح‌های دانش بنیان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، سومین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان و هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با حضور رئیس‌جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصاد و دارایی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری روز گذشته (سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲) برگزار شده است.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری درباره موضوعات مطرح شده در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این صندوق در دو سال اخیر، به رشد چشمگیر خدمات مالی ارائه‌شده به شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: میانگین سالانه خدمات مالی ارائه‌شده در این دولت به شرکت‌های دانش بنیان، ۵ برابر میانگین سالانه خدمات در تمام دولت‌های قبل بوده است.

خیاطیان در ادامه با تاکید بر اهتمام جدی صندوق نوآوری و شکوفایی به استفاده از ابزارهای متنوع مالی برای جذب منابع از طریق بازار پول و سرمایه برای توسعه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: با تدوین و اجرایی‌سازی بسته رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان، با اتکا به منابع بانکی و همچنین استفاده از ابزار ضمانت‌نامه صندوق نوآوری، امیدواریم رشد ۱۰۰ همتی تولید و فروش شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۲ (نسبت به سال قبل) محقق شود.

وی در خصوص تسهیلات اشتغال مندرج در تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز گفت: به منظور کمک به توسعه اشتغال در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور و در اجرای جز ۴ بند «ب» تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، شناسایی، ارزیابی اولیه و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق متقاضی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات تکلیفی قرض‌الحسنه تبصره ۱۸ در حال انجام است که تاکنون تعداد زیادی از شرکت‌ها موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این صندوق، راه‌اندازی بیش از ۸۹۰ خط تولید جدید، ایجاد ۱۰۵ هزار فرصت شغلی و کمک به تحقق صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی را بخشی از اثربخشی خدمات این صندوق از ابتدای تأسیس تاکنون برشمرد و بر انضباط و شفافیت مالی چند ساله صندوق و مقبول بودن گزارش حسابرسی آن برای پنجمین سال متوالی تأکید کرد.

مسابقه شکوفا، فصلی برای شکوفایی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به آغاز پخش مسابقه تلویزیونی «شکوفا» از شبکه یک سیما که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی و با مشارکت سازمان صداوسیما با هدف تأمین مالی جمعی طرح‌های دانش‌بنیان تولید شده است، گفت: تأمین مالی جمعی (crowdfunding)، یکی از ابزارهای جدید و نوآورانه است که زمینه مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله نوآوری و فناوری را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با هدف استفاده از ظرفیت تأمین مالی جمعی برای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و مردمی‌سازی تأمین مالی اقتصاد دانش‌بنیان، مسابقه تلویزیونی «شکوفا» طراحی و تولید شده است که پخش آن از هفته آینده از شبکه یک سیما آغاز می‌شود. این مسابقه درحقیقت بستری است که نیاز مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را با مشارکت مردم و استفاده از سرمایه‌های خُرد آنها تأمین می‌کند.

خیاطیان با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف معرفی دستاوردهای دانش‌بنیان کشور که مورد تأکید ویژه مقام معظم رهبری است، گفت: برنامه‌های مختلفی برای اطلاع‌رسانی در زمینه پیشرفت‌های کشور در حوزه دانش‌‎بنیان تدوین شده است که از جمله آن می‌توان به جهاد تبیین و کمک به برنامه راهیان پیشرفت (برنامه پیشنهادی و مورد تأکید رئیس‌جمهور به منظور تبیین و معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به نسل جوان) اشاره کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین، با اشاره به برخی محورهای صحبت‌های رئیس جمهور در سومین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان و هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: دکتر رئیسی در این جلسه، ضمن ابراز خرسندی از خبر افزایش خدمات ارائه‌شده در دولت سیزدهم به شرکت‌های دانش‌بنیان، بر لزوم تداوم این امر تأکید کرد.

ضرورت ایجاد ابر شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحرک جدی در اقتصاد کشور

به گفته خیاطیان، رئیس جمهور همچنین با تأیید عملکرد صندوق نوآوری در استفاده از ابزارهای متعدد و افزایش قابل توجه بهره‌وری منابع در اختیار و تاکید بر افزایش آن، به ضرورت ایجاد ابر شرکت‌های دانش‌بنیان که باعث تحرک جدی در اقتصاد کشور می‌شوند، و درعین حال توجه و حمایت از شرکت‌های کوچک و نوپا اشاره کردند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: دکتر رئیسی در این نشست به تخصیص اعتبارات پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه برای صندوق نوآوری و اعتقاد راسخ به اینکه اعتبارات مرتبط با حوزه دانش‌بنیان هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است، اشاره داشتند.

خیاطیان، لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از مهاجرت اعضای شرکت‌های دانش‌بنیان به خارج از کشور، تاکید بر تحقق صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان‌ها، تاکید بر تخصیص منابع پیش‌بینی‌شده در تبصره ۱۸ از سوی بانک‌ها و پیگیری رئیس‌جمهور در این مورد را از دیگر محورهای صبحت‌های دکتر رئیسی در این نشست عنوان کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: رئیس جمهور ضمن استقبال از برنامه حمایت از راهیان پیشرفت از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی بر گسترش چنین برنامه‌هایی با توجه به امید آفرین بودن آنها تأکید کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا