فناوری اطلاعات

مشارکت همراه اول در برگزاری الکام تاکز با رویکرد گفتمان‌سازی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، امسال در بیست و ششمین دوره از برگزاری نمایشگاه بین المللی الکامپ، همراه اول به عنوان حامی برگزاری و با شعار «تجربه جهان دیجیتال» به این رویداد آمده است.

نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور ضمن حضور در قالب ۳ زون اصلی «شبکه و زیرساخت»، «راه حل های کسب و کاری» و «زندگی دیجیتال» که هر کدام شامل بخش ها و زیرمجموعه های سرویس متنوعی است، سعی کرده با مشارکت در بخش «الکام تاکز» حلقه ارتباطی مناسبی با استارتاپ ها ایجاد کند.

به عبارت دیگر همراه اول به عنوان لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال به منظور اشتراک مساعی، شبکه سازی و هم افزایی تجربیات فن سالاران در حوزه های گوناگون ICT، ارائه هایی ویژه و تخصصی در بخش «الکام تاکز» داشت.

نقش آفرینی همراه اول در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم دانش بنیان صنعت ICT

سخنرانی اول با عنوان «نقش آفرینی اپراتورهای تلکام در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم دانش بنیان صنعت ICT کشور» بود که محمدمهدی قوچانی مدیر راهبرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳ به ارائه آن پرداخت.

وی در ابتدا به اهمیت نوآوری در صنعت و چرایی ورود اپراتورهای تلکام به حوزه نوآوری پرداخت و در ادامه نمونه‌های موفقی از نقش آفرینی اپراتورهای تلکام را در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم نوآوری بیان کرد.

قوچانی در ادامه به نقش آفرینی همراه اول در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم دانش بنیان صنعت ICT کشور پرداخت و مدل عملیاتی جاری سازی برنامه جامع نوآوری همراه اول را معرفی کرد.

در این مدل زیرساخت های آزمایشگاهی، پژوهشی، سرمایه گذاری، شتابدهی، آموزشی و توسعه محصول اکوسیستم نوآوری همراه اول با بیان ماموریت هر یک تشریح شد.

شرکت نبض هوشمند سلامت به دنبال تغییرات اساسی در ساختار هوش مصنوعی در حوزه سلامت

سخنرانی دوم به «مدل های کاربردی هوش مصنوعی در صنعت سلامت و چالش های پیش رو» اختصاص داشت که بهمن منصوری از تیم مدیریتی استارتاپ نبض هوشمند سلامت اقدام به ارائه آن کرد.

وی رشد تکنولوژی های محاسباتی را باعث تبدیل شدن هوش مصنوعی به یکی از اصلی ترین ترندهای تکنولوژی دانست و اظهار کرد: حوزه سلامت به واسطه ساختار تجربی کاملا بر مبنای داده و اطلاعات بنا شده است، بنابراین هوش مصنوعی می تواند نقش اساسی در این حوزه ایفا کند اما هوش مصنوعی در این حوزه آن چنان که در حوزه های دیگر رشد کرده، رشد نکرده است.

منصوری در این ارائه به بررسی ریشه این عقب ماندگی پرداخت و در نهایت با یک مساله واقعی، راهکارهای جبران این موضوع را پیشنهاد داد.

وی تصریح کرد: با بررسی چالش های حوزه سلامت و حوزه هوش مصنوعی به یک ویژگی مشترک «نبود داده با کیفیت و دستگاه های مناسب برای ثبت داده های با کیفیت» می رسیم که یکی از مشکلات اساسی این حوزه می رسیم؛ در واقع اصلی ترین دلیل عقب بودن هوش مصنوعی در پزشکی نبود داده مناسب برای پردازش است.

منصوری برای اینکه موضوع شفاف تر شود، با بیان یک مسأله واقعی در حوزه قلب و عروق گفت که براساس آمار وزارت بهداشت و WHO، بیش از ۴۴ درصد مرگ و میر در کشور ما به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است که این یعنی چیزی حدود ۱.۵ برابر دنیا؛ همچنین ۲۰ درصد مرگ و میر ناگهانی دنیا به دلیل اریتمی های قلبی است که از میزان مرگ و میر به دلیل تمامی سرطان ها بیشتر است اما نکته اساسی این است که ۸۰ درصد این بیماری ها «قابل پیشگیری» است.

انواع داده های قلبی و عروقی که داریم شامل ۱. داده های مکانیکی و صوتی قلب با ابزار «گوشی پزشکی»، ۲. داده های الکتریکی قلب با ابزار «دستگاه نوار قلب» و ۳. داده های گرافی قلب با ابزار ناکو کاردیوگرافی و سایر داده های تصویری» و ۴. داده های بالینی است.

منصوری گفت: حالا فرض کنید که می خواهید با الکتروکاردیوگراف و با هوش مصنوعی تشخیص بیماری دهید؛ یک میلیون داده می خواهید که اگر ۲۵ بیمارستان را بسیج کنید و به صورت تمام وقت داده ثبت کنند و به طور مداوم هم بیمار مراجعه کند، هر داده حدود ۱۰ دقیقه زمان می برد که با این آمار حدود ۳۲ ماه زمان نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه این عدد خیلی بزرگ و طولانی است، بیان کرد: بنابراین ساختار دستگاه های موجود برای ثبت این تعداد داده مناسب نیست، هزینه بسیار بالاست، سختی ثبت داده بالا است، حجم و وزن دستگاه زیاد است و حتما باید اپراتور حضور داشته باشد.

منصوری خاطر نشان کرد: حالا بیاید تصور کنید که دستگاهی وجود دارد که به صورت همگانی در اختیار خانواده است. همیشه می تواند همراه شان باشد. در هر لحظه و هر جایی بتوانند بدون نیاز به اپراتور «نوار قلب» ثبت کنند و نهایتا یک دقیقه زمان ببرد و این داده مستقیما در پرونده سلامت به صورت دیجیتال ذخیره شود.

به گفته وی، این دقیقا راه حلی است که اخیرا در دنیا پیش گرفته شده است و می تواند مشکل اساسی هوش مصنوعی یعنی نبود ابزار مناسب برای ثبت داده و نبود داده مناسب را حل کند و این دقیقا کاری است که شرکت «نبض هوشمند سلامت» انجام می دهد.

شرکت نبض گجت هایی طراحی کرده است که سه ویژگی تکنولوژی های آینده «دسترسی همگانی»، «کاهش وابستگی زمان و مکان» «کاهش هزینه» را دارد و از طرف دیگر اصل اساسی در طراحی های شرکت نبض آوا قابلیت تصمیم گیری پزشک است.

به گفته منصوری بنظر می رسد که با این روند، به زودی شرکت نبض بتواند تغییرات اساسی در ساختار هوش مصنوعی در حوزه سلامت ایجاد کند.

گفتنی است، الکام تاکز فرصتی برای بهره مندی از توانمندی اساتید، نخبگان و خبرگان صنفی است تا درباره موضوعات روز فناوری اطلاعات و ارتباطات، آینده این صنعت صحبت یا آخرین دستاوردهای خود را رونمایی کنند.

به همین منظور همراه اول به عنوان رکورددار سرعت اینترنت و دارنده بیشترین تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در کشور علاوه بر شرکت در سالن اصلی ۳۵ بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی الکامپ و نمایش آخرین محصولات، خدمات و دستاوردهای خود در حوزه های هوشمندسازی، تحول دیجیتال، نوآوری و فناوری های ارتباطی، اقدام به حضور در الکام تاکز هم کرده است.

نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳ که از ۴ تیر آغاز به کار کرد، امروز ۸ تیر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به کار خود پایان می دهد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا