دانش و علم

اجرای برنامه‌های جدید در حوزه نخبگانی از سال آینده



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سیدافقهی در نشست با اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به لزوم ایجاد تحول اساسی در برنامه‌ها و رویکردهای این بنیاد، گفت: ایجاد تحول در زیست بوم نخبگانی کشور در ساحت‌های مختلف، هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان در دور جدید است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نخبگان را مهم‌ترین و تاثیرگذارترین قشر جامعه می‌دانند، افزود: در تمام سال‌های گذشته، تنها دیداری که هرگز و به هیچ دلیلی توسط ایشان به تأخیر نیفتاده است، دیدار نخبگان و مستعدان برتر است که این خود نشان می‌دهد ایشان حساب بسیار ویژه‌ای روی نخبگان باز کرده‌اند و انتظارات بالا و به حقی از این قشر مهم دارند.

سید افقهی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته تلاش شده تا مسیرها و مدل‌های جدیدی برای حرکت جامعه نخبگانی به سمت مطلوب طراحی شود که امیدواریم از آغاز سال آینده اجرایی شوند.

وی با اشاره به ساختار بنیاد ملی نخبگان، یادآور شد: جامعه مخاطب معاونت مستعدان و آینده‌سازان، از ابتدای دوره دانش‌آموزی آغاز می‌شود و تا دانش‌آموختگی فرد ادامه دارد. جامعه هدف معاونت سرآمدان و نخبگان را نیز دانش‌آموختگان مقاطع مختلف تحصیلی تشکیل می‌دهند که بخش مهمی از آنها اساتید دانشگاه‌ها هستند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان در تمام سال‌های گذشته، بیشترین تمرکز را روی جامعه دانشجویی داشته است و در این حوزه نیز سعی کرده با ارائه تسهیلات و برنامه‌های حمایتی فعالیت‌های خود را پیش ببرد که البته از انسجام و پیوستگی نیز برخوردار نبودند و فرد مستعد را در یک سیر پیوسته هدایت نمی‌کردند. در دور جدید اما تلاش بر این است که سیر فعالیت یافتن و مسیر پیوسته‌ای برای تبدیل فرد مستعد به نخبه وجود داشته باشد. برای نیل به این هدف، تمام برنامه‌ها و حمایت‌ها بر همین اساس باز طراحی شده‌اند، چراکه بنیاد ملی نخبگان اعتقاد دارد نخبگی در بستر زمان ایجاد می‌شود.

سید افقهی با اشاره به اهمیت سند راهبردی کشور در امور نخبگان، تاکید کرد: این سند ۵ راهبرد کلان و ۷۰ اقدام ملی دارد و در آن بنیاد ملی نخبگان نقش تنظیم‌گری بر عهده دارد. در واقع، طبق این سند، پرهیز از تصدی‌‎گری در امور اجرایی به عنوان یک اصل باید محور فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان باشد و در بخش اجرا نیز باید از نهادها و سازمان‌های مرتبط به‌ویژه دانشگاه‌ها استفاده شود؛ چراکه عمده نخبگان کشور علمی هستند، گرچه نخبگان مهارتی، هنری، صنعتی و ادبی و دیگر ساحت‌های نخبگانی نیز باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: در تمام برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان در سطح دانشجویی، استاد نقش محوری دارد؛ زیرا بنیاد معتقد است برای ایجاد تحول در فضای نخبگانی باید در مسیر نخبگی، استاد به عنوان محور حضوری فعال و پررنگ داشته باشد. بر همین اساس تمام بیش از ۲۰ برنامه نخبگانی در حوزه دانشجویی، ذیل طرح مسیر نخبگی به صورت استاد محور تعریف می‌شوند تا در یک فرایند منسجم و پیوسته، فرد مستعد برتر به سمت نخبگی حرکت کند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: استاد راهبر فردی است که از شایستگی‌های لازم برای تربیت نخبه برخوردار است. این استاد، مسیر رشد را با بنیاد ملی نخبگان به اشتراک می‌گذارد و بنیاد نیز بر مبنای آن تسهیلات و حمایت‌های لازم را به فرد اعطا می‌کند. استاد راهبر نیز این برنامه را با همکاری و همراهی دانشجویان خود در مقاطع مختلف پیش می‌برد تا در یک مسیر کاملاً مشخص هم استاد بتواند ارتقا پیدا کند و هم مستعد برتر در یک فرایند منسجم به نخبگی برسد؛ البته تحقق این امر نیازمند همراهی و همکاری دیگر نهادهای ذیربط مانند وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین حمایتی است.

سید افقهی در پایان تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان از بوروکراسی‌های مرسوم دولتی پرهیز دارد و تلاش می‌کند با چابک‌سازی فرایندها، از فرصت پیش آمده در این دولت و اراده دولت برای استفاده از ظرفیت نخبگان در حل مسائل کشور، به نحو مطلوب استفاده کند.

در این نشست که با حضور منصور انبیا رئیس دانشگاه علم و صنعت و معاونان بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، جمعی از اساتید برتر دانشگاه علم و صنعت به بیان انتقادات، پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا