دانش و علم

دستاورد محققان ایرانی برای ارتقای شناختی بیماران اوتیسم بدون دارو



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، یک تیم تحقیقاتی در پژوهشکده فناوری‌های همگرا دانشگاه تهران با اجرای یک پروژه پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، به بررسی راهکارهای افزایش مهارت‌های اجتماعی و توانمندی‌های شناختی افراد مبتلا به اوتیسم پرداختند. نتایح این تحقیقات در بایوفیدک و سیستم‌های مغز- ماشین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دکتر محمدرضا ابوالقاسمی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی اعلام کرد: طرح توسعه واسط مغز -ماشین برای افزایش توانمندی‌های شناختی مخاطبان اوتیسم در پژوهشکده فناوری‌های همگرا دانشگاه تهران به اجرا گذاشته شد بطوری که یکی از دستاوردهای این پروژه مهم، ارائه راهکارهای شخصی‌سازی شده جهت ارتقای شناختی بیماران اوتیسم خواهد بود.

وی با بیان اینکه اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که تاثیراتی بر روی تعامل اجتماعی و ارتباطات و رفتار فرد دارد، گفت: هدف این پروژه، توسعه یک واسط مغز-ماشین است که با استفاده از نوروفیدبک، توانایی‌های شناختی را ارتقا داده و به نیازهای خاص بیماران اوتیسم پاسخ دهد.

مجری این طرح پژوهشی با اشاره به اینکه نوروفیدبک در درمان گستره زیادی از اختلالات روانی استفاده شده است، افزود: پروژه توسعه رابط‌های مغز و رایانه برای به کارگیری در سیستم‌های نوروفیدبک به عنوان یک تکنیک موثر برای بهبود بیماران اوتیسم در آینده نزدیک به کار گرفته خواهد شد. در این تکنیک با استفاده از حسگرهای نوار مغز، فعالیت سیگنال‌های مغزی فرد اندازه‌گیری شده و آنها را به منظور استخراج معیارهای سنجش حالات مغزی به صورت برخط به کار می‌گیرند.

ابوالقاسمی گفت: این روش به دلیل طبیعت غیرتهاجمی و عدم نیاز به دارو برای افرادی که ترجیح می‌دهند به دنبال مداخلات غیر دارویی برای شرایط بیماری خود باشند، گزینه جذابی است.

وی افزود: روش نوروفیدبک پیشنهادی با به کارگیری بازی‌های جذاب به بیماران اوتیسم کمک می‌کند تا توانایی‌های تشخیص احساسات خود را تقویت کرده و مهارت‌های اجتماعی‌شان را بهبود بخشند و استفاده از انیمیشن‌های جذاب و فرمان‌های صوتی آرامش‌بخش باعث ایجاد تجربه‌ای مفید و مثبت برای افراد اوتیستیک می‌شود.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: این بازی با استفاده از محیط تخصصی و ترکیب اجرای صوتی و تصویری، تلاشی موثر برای بهبود مهارت‌های اجتماعی و تشخیص احساسات در بیماران اوتیسم به شمار می‌آید و استفاده از این ابزارهای آموزشی می‌تواند در تحقیقات و توسعه تکنولوژی‌های حمایتی برای این گروه از مخاطبان موثر واقع شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا