اخبار سایت

روش جدید کلاهبرداری تلفنی با وعده اینترنت 5G



بارها گفته شده زمانی که با شما تماس تلفنی گرفته می‌شود و به طور مثال وعده جایزه و هدیه می‌دهند، درخواست اطلاعات بانکی‌تان را می‌کنند و موارد مشابه، باید دقت کنید؛ علی‌رغم اینکه این پیشنهادها جذاب هستند اما احتمال اینکه در آستانه‌ی فریب خوردن توسط کلاهبرداران قرار گرفته باشید، زیاد است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، نکته مهم این است شما حق دارید درباره هر شخصی که تلفنی با شما تماس می‌گیرد و به شما پیشنهاد می‌دهد، بررسی‌های لازم را انجام دهید، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهید، تماس بگیرید، مرجع‌های آن‌ها را استعلام کنید و زمانی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشید؛ زیرا افرادی که به‌طور قانونی و به دور از هرگونه کلاهبرداری به‌صورت تلفنی بازاریابی انجام می‌دهند، از این‌که اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار شما قرار دهند، خوشحال می‌شوند.

درخواست پول برای یکسان‌سازی تعرفه‌های اپراتور یکی از انواع کلاهبرداری‌هاست درحالی که یکسان‌سازی تعرفه‌ها و تک نرخی شدن تماس‌های درون شبکه یا برون شبکه برای اپراتورهای اول و دوم، هزینه‌ای برای مشترکان ندارد و جزو خدماتی است که توسط اپراتورها ارائه شده اما برخی اقدام به سودجویی از این موضوع کرده و تماس‌هایی با آن‌ها گرفته و بابت یکسان‌سازی تعرفه‌ها درخواست هزینه کرده‌اند؛ البته اپراتورها اعلام کردند این درخواست‌ها کلاهبرداری بوده و نباید هزینه‌ای بابت این خدمات پرداخت شود.

اما با پیشرفت فناوری به نظر می‌رسد کلاهبرداری از طریق تلفن هم وارد مرحله‌ای تازه شده است؛ از آنجایی که این روزها اخبار مرتبط با نسل پنجم اینترنت در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری در انتظار اجرای آن هستند، مدتی است در ایران هم این شبکه به صورت آزمایشی توسط اپراتورهای تلفن همراه راه اندازی شده است. در همین رابطه اخیرا تماس‌هایی با برخی کاربران درباره تغییر سیم‌کارت خود به ۵G و پرداخت هزینه‌ای حدود ۶۰۰ هزار تومان برای انجام این اقدام انجام شده است. درواقع در این تماس‌ها گفته شده درصورتی که تغییر سیم کارت انجام نشود، با مشکلاتی مانند پرش آنتن روبه‌رو می‌شوند.

 اما پیگیری‌ها از اپراتورهای تلفن همراه حاکی از آن است چنین تماس‌هایی کلاهبرداری است به عبارتی اپراتورها هرگونه طرحی برای تعویض سیم کارت، تغییر در روش‌های فروش سیم‌کارت از درگاه‌های رسمی اطلاع‌رسانی می‌کنند، بنابراین اگر تماسی با کاربران انجام می‌شود بهترین کار این است که  با مراجعه به سایت اپراتور در این زمینه آگاه شوند که آیا چنین طرحی دارند یا خیر؛ بنابراین هر خدمتی که اپراتورها ارائه می‌دهند یا رایگان است یا اگر هزینه‌ای هم داشته باشد براساس تعرفه مصوب است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا