فناوری اطلاعات

شیوه‌نامه تدوین کتاب‌های درسی آماده شد/از مجلات علمی علوم انسانی به طور ویژه حمایت می‌شود



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی باید ضوابط تدوین کتب درسی علوم انسانی و اسلامی را تصویب و اعلام کند و بحث تدوین را به جامعه بزرگ دانشگاهی و حوزوی کشور بسپارد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل در دومین جلسه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی که با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اظهار کرد: تحول در علوم انسانی نیازمند برش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

وی با بیان اینکه باید در مسیر تحول علوم انسانی اولویت‌بندی صورت بگیرد، عنوان کرد: اگر این اولویت‌بندی‌ها صورت گیرد می‌توان تمام ظرفیت‌ها و تمرکز را در جهت تحقق اهداف طرح تحول، به‌کار گرفت و بدون اولویت و مرحله‌بندی موفق نخواهیم شد.

وزیر علوم تاکید کرد: طرح تحول علوم انسانی باید زمان‌بندی مشخصی داشته باشد و برنامه‌ها و اقدامات به گونه ای تدوین شود که قابل سنجش و ارزیابی باشد.

تلاش وزارت علوم برای مرجعیت علوم انسانی

وزیر علوم اظهار داشت: در راستای یکی از اولویت‌های پنجگانه وزارت علوم که یکی از آنها مرجعیت علمی ایران در دنیاست، از مجلات علمی علوم انسانی به طور ویژه حمایت می‌شود.

وی افزود: مجلاتی که به زبان فارسی وارد نمایه‌های بین‌المللی می‌شوند، ۳۰۰ میلیون تومان و مجلاتی که به زبان انگلیسی و در حوزه علوم انسانی وارد نمایه‌های بین‌المللی می‌شوند ۲۰۰ میلیون تومان حمایت مالی دریافت می‌کنند و سردبیر آنها مورد تشویق قرار می‌گیرد. در یک سال گذشته توانسته‌ایم پنج مجله معتبر علوم انسانی را وارد نمایه‌های بین المللی کنیم.

وی یکی از مشکلات آموزش عالی کشور را عدم توازن در استعدادهای تحصیلی دانست و گفت: استعدادهای تحصیلی به شکل عادلانه به سمت رشته‌های تحصیلی هدایت نمی‌شوند.

وی با ذکر اینکه در کشورهای غربی امور حاکمیتی و مدیریتی را به متخصصان علوم انسانی می‌سپارند گفت: در کشور ما متاسفانه استعدادهای نخبه و برتر کمتر به رشته‌های علوم انسانی تمایل دارند که باید برای اصلاح این شیوه راهکاری بیندیشیم.

تدوین شیوه نامه کتاب‌های درسی

وی ادامه داد: شیوه‌نامه تدوین کتاب‌های درسی آماده شده است که در اجلاس روسای دانشگاه‌ها در شیراز نهایی و سپس ابلاغ خواهد شد.

زلفی‌گل گفت: در این شیوه‌نامه علاوه بر اینکه معیارهای ظاهری و صوری نوشتن کتاب درسی مشخص شده؛ تاکید شده است که از لحاظ محتوا به مباحث هویت ملی، امیدآفرینی و آشنا کردن دانشجویان با مفاخر ملی، اندیشمندان و دانشمندان ایران در گذشته نیز اشاره شود.

وزیر علوم تحول را منحصر به کتب درسی ندانست و اظهار داشت: آموزش چهار ضلع دارد. استاد، محتوای درسی، مهارت و دانشجو را در بر می‌گیرد و در بحث اساتید نیز باید اصلاحاتی را نسبت به گذشته انجام دهیم که یکی از آنها ایجاد دوره‌های منش استادی است.

 وی با ذکر این نکته که تدریس یک مبحث تخصصی و حرفه‌ای است و دانش آموخته دانشگاه که می‌خواهد به عنوان مدرس و عضو هیئت علمی کار خود را آغاز کند باید با روش تدریس، فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی دانشجو آشنا باشد تا بتواند وارد کلاس درس شود، گفت: در صدد هستیم تا دوره های منش استادی را  برای اساتید تازه استخدام شده دایر کنیم.

تدوین کتب مرتبط با طرح تحول

وزیر علوم ادامه داد: برای آنکه از همه ظرفیت‌های علمی جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور استفاده کنیم، باید این امکان را به وجود بیاوریم که تمام علاقمندان حوزه علوم انسانی که دارای دانش و تخصص هستند در تدوین کتب علوم انسانی مشارکت کنند. از این رو ما باید فقط چارچوب و شیوه‌های مصوب خود را فراخوان عمومی کنیم و امر تدوین را به جامعه علمی کشور بسپاریم.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، حداد عادل، رئیس شورای تحول علوم انسانی اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی، طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلین سعیدی روشن رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و هراتی قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی و اسلامی از حاضران در این نشست بودند.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا