فناوری های نوین

فضاپیمای ژاپنی دومین شب ماه را دوام آورد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، تیم کنترل پروژه فضاپیما نیز در پستی در شبکه اجتماعی این خبر را اعلام و عکسی که دوربین ناوبریSLIM به تازگی ثبت کرده را منتشر کردند.

فضاپیمای ژاپنی در سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی به فضا پرتاب و در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ روی ماه فرود آمد. به این ترتیب ژاپن پنجمین کشوری شد که فضاپیمایی روی سطح ماه فرودآورد.

SLIM که با پنل های خورشیدی کار می کند با دماغه فرود آمد و در نتیجه جهت پنل ها برای دریافت نور خورشید کافی نبود این فضاپیمای ۲۰۰ کیلوگرمی مدت کوتاهی پس از فرود خاموش اما دوباره در ۲۸ ژانویه روشن شد و جمع آوری اطلاعات را آغاز کرد.

پس از آن تیم کنترل پروژه، فضاپیما را در حالت خواب قرار دادند تا بتواند شب ماه را که معادل ۲ هفته روی زمین است، پشت سر بگذارد.

SLIM ن به اهداف اولیه ماموریت خود دست یافته بود و به عبارتی توانسته به طور دقیق روی سیاره فرود بیاید، دو کاوشگر کوچک را به کار گیرد و مجموعه ای از فعالیت های علمی را انجام داد و انتظار نمی رفت دوباره زنده بماند. اما لندر شب را به سر آورد و فعال شد. تیم پروژه اعلام کردند پاسخی از SLIM دریافت کردند که نشان می داد فضاپیما دومین شب سرد و طولانی ماه را پشت سر گذاشته است. آنها دوربین ناوبری فضاپیما را فعال کردند تا چند عکس از اطراف بگیرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا