فناوری اطلاعات

حضور روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۲۸



سال گذشته، اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مقامات فضایی روسیه اعلام کردند که این کشور تا سال ۲۰۲۴ بیشتر در این ایستگاه نخواهد ماند تا بتواند بر ساخت پایگاه خود در مدار پایین زمین تمرکز کند. اما مقامات ناسا روز گذشته اعلام کردند که روسیه تایید کرده که تا سال ۲۰۲۸ در ایستگاه فضایی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی متعهد شده‌اند که فعالیت این سکوی منحصربه‌فرد در مدار پایین زمین را گسترش دهند. ایستگاه فضایی جایی است که برای بیش از ۲۲ سال، انسان‌ها به نفع بشریت زندگی و کار کرده‌اند و علوم و تحقیقات پیشرفته‌ای را در زمینه ریزگرانش انجام داده‌اند.

ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کانادا و کشورهای آژانس فضایی اروپا تایید کرده‌اند که از ادامه عملیات ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۳۰ حمایت خواهند کرد و روسیه نیز تایید کرده است که از ادامه عملیات ایستگاه تا سال ۲۰۲۸ حمایت می‌کند. ناسا به همکاری با شرکای خود برای اطمینان از حضور بی وقفه در مدار پایین زمین و همچنین انتقال ایمن و منظم از ایستگاه فضایی به سکوهای تجاری در آینده ادامه خواهد داد.

رابین گاتنز(Robyn Gatens)، مدیر بخش ایستگاه فضایی بین‌المللی در مقر ناسا در واشنگتن، گفت: ایستگاه فضایی بین‌المللی یک مشارکت باورنکردنی با هدفی مشترک برای پیشبرد علم و اکتشاف است. تمدید زمان حضور بر روی این پلتفرم شگفت‌انگیز به ما این امکان را می‌دهد که از مزایای بیش از دو دهه آزمایش و نمایش فناوری بهره‌مند شویم و به انجام اکتشافاتی حتی بزرگتر در آینده بپردازیم.

ایستگاه فضایی از زمان راه‌اندازی در سال ۱۹۹۸ تاکنون میزبان ۲۶۶ نفر از ۲۰ کشور بوده است. این ایستگاه یک سکوی علمی منحصر به فرد است که در آن سرنشینان آزمایش‌هایی را در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی، از جمله زمین و علوم فضایی، زیست‌شناسی، فیزیولوژی انسانی، علوم فیزیکی و پیاده‌روی‌های فناوری انجام می‌دهند که نمی‌توان آن‌ها را روی زمین انجام داد.

  خدمه‌ی ساکن در این ایستگاه به نوعی دست‌های هزاران محقق حاضر در زمین هستند که بیش از ۳۳۰۰ آزمایش را در زمینه‌ی ریزگرانش هدایت می‌کنند. اکنون، این ایستگاه در دهه‌ی سوم فعالیت خود و در دهه‌ی نتایج قرار دارد می‌تواند بازده علمی خود را به حداکثر برساند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی یکی از پیچیده‌ترین همکاری‌های بین المللی است که تاکنون انجام شده است. این ایستگاه به گونه‌ای طراحی شده که وابسته بوده و برای عملکرد به کمک‌ تمامی شرکا متکی است و هیچ شریکی در حال حاضر توانایی اداره ایستگاه فضایی را بدون دیگری ندارد.

در حال حاضر روسیه و ناسا هر یک جداگانه به دنبال ساخت ایستگاه فضایی جدید خود هستند و چین نیز ایستگاه فضایی خود را تکمیل کرده و اکنون قصد توسعه آن را دارد.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا