اخبار سایت

شبکه اجتماعی تردز؛ نبرد با ایلان ماسک، رقابت با توییتر



تردز چه قابلیت‌هایی دارد و چگونه می‌توان در آن عضو شد؟




پست‌ها در تردز می‌تواند شامل حداکثر ۵۰۰ کاراکتر (حرف و علامت) باشد و امکان درج پیوند، عکس‌، و ویدیو در آن نیز فراهم شده است. از محدودیت دو دقیقه و بیست ثانیه‌ای ویدیو در توییتر هم در تردز خبری نیست و می‌توان ویدیوهایی تا حداکثر پنج دقیقه منتشر کرد. مشابه با توییتر، کاربران در تردز نیز می‌توانند به پست‌های دیگران پاسخ دهند یا آن‌ها را بازنشر و برای دیگران نقل کنند. همچنین، امکان به اشتراک گذاشتن پست‌های تردز در استوری اینستاگرام فراهم شده است.

نوآوری شرکت متا در شبکه اجتماعی تردز استفاده از پروتکل شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز اکتیویتی‌پاب (ActivityPub) است. این پروتکل موجب می‌شود تا سرورهای متفاوت بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند، داده‌ها را به اشتراک بگذارند، و پیام‌ها را منتقل کنند.

با استفاده از این فناوری، کاربران می‌توانند بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری جدید در شبکه‌های اجتماعی دیگری که از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند فعالیت کنند یا حساب خود را به آنجا منتقل کنند. 

این نوع معماری کامپیوتری می‌تواند به محافظت از حریم خصوصی و نظارت بر داده‌های کاربران کمک کند، زیرا کاربران به‌جای تکیه بر یک سرور مرکزی، می‌توانند انتخاب کنند که داده‌های خود را بر روی سرور خود میزبانی کنند یا سرور مطمئن دیگری را انتخاب کنند. البته، به نظر می‌رسد تردز برای رسیدن به این جایگاه و استقرار کامل این پروتکل راه زیادی در پیش دارد.

تردز مشکل راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی نو از صفر را با قرض گرفتن کاربران اینستاگرام حل کرده است. عضو شدن در این شبکه منوط به داشتن حساب کاربری اینستاگرام است و به‌سادگی و فقط با لمس چند گزینه می‌توان کاربر تردز شد. برای این کار کافی است اپلیکیشن تردز را دانلود کنید و گزینه‌ «Log in with Instagram» را  انتخاب کنید. سپس با پذیرش گزینه‌ «Import from Instagram» حساب اینستاگرام شما به تردز منتقل می‌شود و می‌توانید عمومی یا خصوصی بودن صفحه خود را انتخاب کنید. حتی فهرست تمام افرادی که در اینستاگرام دنبال می‌کنید به شما نمایش داده می‌شود تا در صورت تمایل، آن‌ها را در تردز هم به فهرست دوستان خود اضافه کنید. در آخر، با زدن روی گزینه Join Threads مراحل ایجاد حساب کاربری به پایان می‌رسد.

 


 

ایرادهای تردز چیست؟




در همین روزهای اول انتشار تردز، مشکلات و ایرادهایی در نحوه فعالیت این اپلیکیشن دیده می‌شود. مهم‌تر از همه این است که به گفته اپ‌استور، این سرویس ممکن است اطلاعات مرتبط با داده‌های سلامت، مالی، مکان‌های بازدیدشده، و اطلاعات مرتبط با هویت کاربران را جمع‌آوری و از آن‌ها استفاده کند. انتقاد دیگر به تردز این است که در حال حاضر امکان حذف حساب کاربری وجود ندارد و تنها راه بستن حساب، حذف حساب اینستاگرام است. متا اعلام کرده است که روی این موضوع کار خواهد کرد.

مورد دیگری که کاربران به آن اشاره کردند نبود الگوریتم مناسب برای نمایش محتوا است. در حال حاضر، در صفحه اصلی برنامه، علاوه بر پست‌های افرادی که دنبال می‌کنید، محتوای تصادفی از افراد دیگر نیز نمایش داده می‌شود. به نظر می‌رسد این محتوا فقط بر اساس کشور سکونت، موقعیت جغرافیایی، و بدون تناسب با علاقه‌مندی افراد نمایش داده می‌شود.

 

چرا تردز در اتحادیه اروپا در دسترس نیست؟




باید در نظر داشت که اتحادیه اروپا دسترسی به شبکه اجتماعی تردز را مسدود نکرده، بلکه متا پیشگیرانه از انتشار پلتفرم خود در اتحادیه اروپا خودداری کرده است. در اتحادیه اروپا، انتقال و استفاده از داده کاربران بین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ممنوع شده است. متا قبلا سرویس‌های تبلیغاتی را در واتس‌اپ راه‌اندازی کرده بود که در آن از داده‌های فیس‌بوک یا اینستاگرام افراد استفاده می‌شد.

در ژانویه امسال، متا به‌دلیل تخلف از  مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا و استفاده از تبلیغاتی که بر پایه رفتار کاربران نمایش داده می‌شد، بیش از ۳۷۷ میلیون یورو جریمه شد. به همین دلیل، متا در نظر دارد تا زمان تطبیق کامل سیاست‌هایش با قوانین اتحادیه اروپا، تردز را در اتحادیه اروپا منتشر نکند.

 

آیا تردز می‌تواند کاربران توییتر را جذب کند؟




از آنجا که عضویت و ساخت حساب کاربری در تردز با استفاده از حساب اینستاگرام انجام می‌شود و اینستاگرام هم بیش از دو میلیارد کاربر دارد، این پلتفرم بالقوه توانایی جذب تعداد زیادی کاربر و پیشی گرفتن از توییتر را دارد. اما اینکه آیا متا قادر به جذب کاربران توییتر خواهد بود یا خیر، بستگی به رویه شرکت متا دارد.

اگرچه شرکت متا محدودیت‌های ساختاری توییتر، از جمله محدودیت کاراکتر در متن، مدت زمان ویدیوها، و محدودیت محتوای قابل مشاهده را در پلتفرم خود رفع کرده است، آنچه توییتر را تا امروز از بقیه متمایز کرده است، پیشرو بودن در آزادی بیان و آزادی محتوا است، چیزی که در متا تقریبا وجود ندارد. متا چارچوب‌های سختگیرانه‌تری نسبت به توییتر داشته است و اگر بخواهد کاربران توییتر را جذب کند، لازم است سیاست‌های خود را مطابق با ذائقه کاربران توییتر بازنویسی کند.

منبع: ایندیپندنت

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا